شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست دکتر رضوان طلب، رئیس مرکز جذب و پاسخ به سؤالات اعضای هیأت علمی

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، دکتر محمدرضا رضوان طلب، رئیس مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اتفاق آقای دکتر علی‌اکبری در محیطی صمیمی با حضور رؤسای برخی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان و اعضاء هیأت علمی دانشگاه ایلام شرکت کرد و به گفتگو نشست. ایشان در این نشست و در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده از سوی برخی از حاضرین اظهار داشت: سامانه قبلی مرکز جذب، سامانه ای بود که در مقطعی فرایند جذب را پوشش می‌داد و متقاضیان بعد از فرایند جذب و ثبت نام نمی‌توانستند نتیجه کار را از طریق سامانه پیگیری و کسب اطلاع کنند.

 

تلاش کردیم تا تمام رسیدگی‌های تاریک خانه‌ای حذف شوند

وی در ادامه گفت: تلاش کردیم تا تمام رسیدگی‌های تاریک خانه‌ای حذف شوند و تدبیری صورت گرفت تا در سامانه جدید این معضل رفع شود. در این سامانه، هر فرد، هر لحظه می‌تواند از وضعیت پرونده خود باخبر شود و با کد رهگیری کسب اطلاع کند.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم با بیان اینکه از تاریخ 95/2/15 همه تبدیل وضعیت‌ها از طریق سامانه صورت می‌گیرد، افزود: پرونده ای که برای رسیدگی به این مرکز ارسال می‌شود اگر کامل باشد 45 روز در مرکز جذب خواهد بود و رسیدگی به پرونده‌ها و آخرین وضعیت آن‌ها از طریق کارشناس برای متقاضی به صورت پیامک ارسال می‌شود.

دکتر رضوان طلب در ادامه، آماری از فعالیت‌های مرکز جذب در خصوص پرونده متقاضیان ارائه داد و گفت: روزانه 37 پرونده از دانشگاه‌های مختلف به مرکز جذب ارسال و به صورت میانگین 25رأی در مورد وضعیت صلاحیت صادر می‌شود.

وی در خصوص ردیف استخدامی اظهار داشت: ردیف استخدامی هیچ ارتباطی به مرکز جذب ندارد و متولی رسیدگی به آن سازمان برنامه ریزی کشور است و مطابق برنامه پنجم مصوب شده که حدود 12 هزار ردیف استخدامی به وزارت علوم داده شود که از این تعداد 6400 ردیف را از طریق مجاری قانونی به معاونت اداری و مالی و از آن جا هم به مرکز نظارت و ارزیابی واگذار و آن‌ها نیز به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنند. 

رئیس مرکز جذب وزارت علوم در موضوع رسیدگی به صلاحیت های علمی عنوان کرد: رسیدگی ما رسیدگی شکلی است و به کار هیئت اجرائی رسیدگی می‌کنیم و صلاحیت فرد را گروه مربوطه تعیین می‌کند.

 

هیچگاه به گرایش سیاسی افراد نظر نداشته‌ایم

مشاور وزیر علوم همچنین بیان داشت: روی صلاحیت علمی و عمومی علاوه بر این که هیچ گیر و پیچ خاصی نداریم، هیچگاه به گرایش سیاسی افراد نظر نداشته‌ایم و معتقد هستیم استاد باید در دانشگاه نقش استادی خود را بخوبی ایفا کند و اینکه وابسته به چه گروه و جناح سیاسی خاصی است، مد نظر ما نیست.

وی ادامه داد: در روند احراز صلاحیت‌ها حفظ کرامت و شأنیت افراد بسیار مورد توجه است و هیچگاه سؤالی پرسیده نمی‌شود که فرد تحقیر شده یا کرامت انسانی او خدشه دار شود.

 

ما پیمانی مشروط نداریم

رئیس مرکز جذب وزارت علوم در خصوص قرارداد برخی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که به صورت «پیمانی مشروط» تنطیم شده و اینکه وضعیت این افراد به چه صورت خواهد بود، گفت: ما پیمانی مشروط نداریم، و اصل، همان «قراردادی» است و دانشگاه در هنگام قرارداد به افراد اطلاع رسانی می‌کند که پرونده شما به وزارت علوم ارسال شده و ممکن است جواب وزارت علوم منفی باشد. اگر جواب منفی بود قرارداد اعتبار نخواهد داشت و در مرحله بعدف در صورت تأیید وزارت علوم، وضعیت هیأت علمی از قراردادی به پیمانی تبدیل می‌شود.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم گفت: دانشگاه ایلام نیز مثل چندین دانشگاه دیگر، تعداد سی نفر عضو هیئت علمی اضافه شده است که یک نوع بداخلاقی مدیریتی است که به یک معضل تبدیل شده و کسی هم نیست آن را حل کند. بالاخره فردی که برای عضویت در هیأت علمی اقدام کرده روی آن برنامه ریزی کرده است و نمی‌توان به وی گفت به ما ارتباطی ندارد.

دکتر رضوان طلب گفت: بالاخره باید این مسئله حل شود، اما شیوه کار این نیست که همه این افراد قبول شوند. در قانونِ مسئولیت عمومی آمده است که اگر مسئولی خلاف کرد مسئول بعدی ضامن خلاف او نیست و دانشگاه در این زمینه نباید جواب بدهد، زیرا جذب هیأت علمی ضوابط خاص خود را دارد و باید تناسب گروه و میزان توزیع واحدهای درسی در آن سنجیده شود و به نسبت آن، برای جذب هیأت علمی اقدام شود.

رئیس مرکز جذب ادامه داد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز به مدت سه ماه فرصت دارند تا پرونده متقاضیان را بررسی و نتیجه را به مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم و متقاضی اعلام کنند و این مرکز نیز در صورت تکمیل بودن پرونده ارسال شده، به طور میانگین در 28 روز نظر خود را اعلام می‌کند.

وی با بیان اینکه در سوابق دوره مشروطی هیچ پایه ای تعلق نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: پایه، مختص اعضاء هیئت علمی است و فعالیت‌های پژوهشیِ فرد در آن دوره که به اسم دانشگاه نوشته در پرونده بعدی تبدیل عضویت وی بررسی می‌شود.

 

مسئله بورسیه‌ها به اداره بورس‌ها مربوط می‌شود

رضوان طلب در پاسخ به مسئله سه هزار بورسیه غیرقانونی اظهار داشت: بسیاری از این افراد لیاقت گرفتن این بورسیه را داشتند و اینگونه نیست که همه آن سه هزار نفر غیرقانونی بورسیه را دریافت کرده باشند.

وی با بیان اینکه مسئله بورس همیشه با یک رانتی همراه بوده است و در صدد هستیم که این مسئله بورسیه را حذف کنیم، ابراز داشت: در اردیبهشت سال گذشته 100 بورس داشتیم امسال هم مجبور هستیم اعلام کنیم تا در سامانه دانشگاه‌ها به 50 نفر بورس داده شود.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم تصریح کرد: مسئله بورسیه‌ها و 3 هزار تا بورسیه به اداره بورس‌ها مربوط می‌شود و پرونده‌هایی که صلاحیت عمومی و علمی آن‌ها مشکل داشت و به این مرکز ارجاع داده شد، رد شدند.

 

تعهد بورس، تعهدی یک طرفه است

وی با پرداختن به این موضوع که همچنان در برخی رشته‌ها نیاز به سهمیه بورسیه وجود دارد، بیان کرد: تعهد بورس، تعهدی یک طرفه است و اگر دانشگاه بخواهد باید به عنوان عضو هیأت علمی جذب شود چون از دولت پول گرفته است اما اگر دانشگاه نیاز نداشت دانشگاه هیچ تعهدی در قبال جذب فرد ندارد، چون در متن تعهد چنین چیزی نیست.

نشست دکتر رضوان طلب، رئيس مرکز جذب و پاسخ به سؤالات اعضاي هيأت علمي نشست دکتر رضوان طلب، رئيس مرکز جذب و پاسخ به سؤالات اعضاي هيأت علمي نشست دکتر رضوان طلب، رئيس مرکز جذب و پاسخ به سؤالات اعضاي هيأت علمي نشست دکتر رضوان طلب، رئيس مرکز جذب و پاسخ به سؤالات اعضاي هيأت علمي