شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

پانزدهمین نشست هم اندیشی مسئولین دفاتر تحقیق استانی سراسر کشور در دانشگاه ایلام برگزار شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، پانزدهمین نشست مسئولین دفاتر تحقیق استانی سراسر کشور با حضور دکتر محمد علی‌اکبری، رئیس دانشگاه ایلام، دکتر محمدرضا رضوان طلب، رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس و معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌های استان و مسئولین دفاتر تحقیق29 استان سراسر  کشور در دانشگاه ایلام برگزار شد.

دکتر محمد علی‌اکبری:  گزینش مطلوب نیروی انسانی سرمایه اجتماعی فردا را رقم خواهد زد

دکتر محمد علی‌اکبری  در جمع  مسئولین دفاتر تحقیق استانی  سراسر کشور بیان داشت : دانشگاه ایلام در سال 1355 به عنوان دانشکده ای از مجموعه دانشکده های دانشگاه رازی کرمانشاه تأسیس شد.

وی با بیان اینکه، در جریان اولین سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام، در سال 1370 تأسیس دانشگاه ایلام به تصویب رسید، افزود:در حال حاضر دانشگاه ایلام در قالب 7 دانشکده مشغول به فعالیت است که بالغ بر 200 نفر عضو هیأت علمی، 6 هزار دانشجو و 32 گروه آموزشی دارد.

دکترعلی‌اکبری با بیان اینکه 36 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی و حدود 40 هزار دانشجو در سطح استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه ایلام یک نسبت بسیار خوب است که همواره سعی شده است بهترین ها در این نسبت قرار گیرند.

رئیس دانشگاه ایلام گفت: نگاه دانشگاه به مرکز تحقیق به نسبت دستگاه های اجرایی دیگر متفاوت است و تلاش کرده ایم برجستگان و نخبگان علمی و اخلاقی و شخصیت های فرهیخته دانشگاه را در این مرکز گرد آوریم.

وی با بیان اینکه در هیئت اجرایی جذب سعی شده است تنوعی از دانشکده ها و شخصیت های علمی هر دانشگاه حضور داشته باشند، یادآور شد: به دنبال آن هستیم که افراد جذب شده علاوه بر ویژگی های حرفه ای از ویژگی های شخصیتی و دینی لازم نیز برخوردار باشند زیرا معتقدیم گزینش سرمایه انسانی به کسب سرمایه اجتماعی می انجامد و این دو سرمایه بالاترین داشته های یک جامعه خواهند بود.

دکتر علی‌اکبری با اشاره به جایگاه حساس مرکز جذب در دانشگاه ایلام، بیان داشت: دانشگاه خوب دانشگاهی است که اساتید خوب در آن مورد تکریم و احترام قرار گیرند و برندهای دانشگاه ها باید شخصیت های علمی آن باشد و سعی کرده ایم در تمام بخش های هیئت جذب این سیاست را جاری و ساری کرده و از بروز خطا در این زمینه جلوگیری شود.

دکتر رضوان طلب: کنترل دائمی به عنوان یکی از اصول مدیریتی اسلامی رمز رشد و پیشرفت تمامی افراد جامعه خصوصا دانشگاهیان است

دکتر محمدرضا رضوان طلب، رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست، به فراخوان مربوط به بورسیه ها در اردیبهشت ماه هر سال اشاره کرد و گفت: ثبت نام متقاضیان (دانشجویان دکتری) برای جذب به صورت بورسیه در اردیبهشت 95 بزودی اعلام می شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه‌ها مشغول اعلام نیازهای خود به مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم هستند.

رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: بعد از اعلام نیاز دانشگاه‌ها، اداره کل بورس سازمان امور دانشجویان و مرکز نظارت آموزش عالی نیازهای اعلام شده را بررسی و بعد از طی فرایندی، آنها را منطبق با قوانین، مقررات و نیازهای موجود، اصلاح کرده و نیازهای اصلی را مشخص می کنند.

دکتر رضوان طلب به نسبت دانشجو به استاد در کشور اشاره کرد و گفت: این نسبت هم اکنون 1به 24 است که باید برای رسیدن به ایده آل آن که 1 به 13 است تلاش کنیم و تا رسیدن به این نسبت همواره نیازمند به جذب هیأت علمی هستیم.

رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ادامه تصریح کرد: برنامه جذب خصوصا برای دانشگاه های دولتی و غیر انتفاعی تغییر نمی کند و با توجه به ازدیاد فارغ التحصیلان دکترا،اولویت جذب با آنها خواهد بود.

وی اضافه کرد: در مناطق محروم که درصد فارغ التحصیلان دکترا پایین تر باشد اقدام به جذب مربی خواهند کرد، که این امر شانس استخدام مربی در دانشگاه های غیر دولتی را که هزینه کمتری پرداخت می کنند بالاتر می برد.

دکتر رضوان طلب به بررسی روزانه 500پرونده جذب در این مرکز خبرداد و یادآور شد: حداقل آمار ماهانه بررسی پرونده ها 1000پرونده است که شامل پرونده های افراد پیمانی، تبدیل وضعیت، و کسانی است که عضو مؤسسات غیرانتفاعی می شود.

وی با اشاره به وظیفه خطیر مرکز جذب وزارت علوم و با بیان اینکه باید امانتی که بر عهده ما سپرده شده است را با بی طرفی کامل حفظ کنیم، اظهار داشت: ما به هیچ جناحی وابسته نیستیم و تنها جهت گیری ما جهت گیری اصولی و اعتقادی است.

دکتر رضوان طلب با بیان اینکه بدون کنترل و نظارت دائمی ممکن است دچار لغزش و خطا شویم، اظهار کرد: مسئولان دفاتر تحقیق باید همواره کنترل تصادفی و نمونه ای داشته باشند و در جذب اعضاء تنها نگاه سلبی صرف مفید نخواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه اصل اسلامی مراقبت و نظارت دائمی اصلی مورد غفلت واقع شده است، ادامه داد: کنترل دائمی هزینه ها را کم و بهره وری و اعتماد عمومی را افزایش می دهد و هر نظامی که از این اصل پیروی نکند، با شکست مواجه خواهد شد.

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مراقبت و کنترل دائمی به عنوان یکی از اصول مدیریتی اسلامی رمز رشد و پیشرفت تمامی افراد جامعه خصوصا دانشگاهیان است.