شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

انتظار مدیریت دانشگاه از حراست، ایجاد امنیت پایدار است.

دکتر علی اکبری در چهارمین نشست مدیران حراست دانشگاه‌های منطقه پنج کشورباعرض خیرمقدم واظهارخوشحالی ازحضوراین عزیزان دردانشگاه ایلام اظهار داشت : دانشگاه‌ها دوره‌های مختلفی از حراست را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال مباحثی نظیر موضوع قومیت‌ها، مباحث سیاسی، احساس کم بودن امنیت در مورد کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان نخبه، همه‌ی این‌ها موضوعاتی بودند که در ابتدای راه، حساسیت‌های خاص به خود را داشتند و این در حالی است که هم اکنون، الحمدالله هم حراست‌ها به پختگی و بلوغ رسیده اند و هم نظام جمهوری اسلامی در شرایطی قرار دارد که از آن به عنوان کشتی آرامش منطقه یاد می‌شود.

رئیس دانشگاه بابیان اینکه کارکرد حراست در حال حاضر باید به گونه‌ای باشد که امنیت فراگیر در همه‌ی حوزه‌ها برقرار باشد و همه، حراست را به عنوان حامی خود بدانند. اشاره کردکه در گذشته مشکل حفاظت دنیای مجازی در میان نبوده و مأموریت‌ها باتوجه به شرایط و اقتضای زمان تغییر می‌کنند.

دکتر علی اکبری اظهار داشتند: کار مدیر حراست شباهت‌های زیادی با کاررئیس دانشگاه داشته و با همه جا در ارتباط بوده و به عنوان یک مدیر فرابخشی، بین بخشی و درون بخشی فعالیت دارد. ودرحوزه‌های کاری فراگیری همچون وزارت علوم، اداره اطلاعات، سپاه پاسداران، بسیج، نیروی انتظامی و سایر نهادهای امنیتی، تشکل‌های دانشجویی، سازمانهای غیررسمی، کارمندان، اساتید و مسایلی مانند حفاظت فیزیکی دانشگاه ارتباط دارد و اگر مدیر حراست نزدیکترین فرد به رئیس دانشگاه نباشد، منجر به تعارض در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه می‌شود.

رئیس دانشگاه گفت: نظام جمهوری اسلامی درحال حاضر نیازمند امنیت پایدار است و امنیت پایدار زمانی محقق می‌شود که شما به عنوان بخشی از جامعه در قالب مشارکت اجتماعی، فضایی را به وجود بیاورید که همه در راستای ایجاد فضای مطلوب و موردنظر به شما کمک کنند، چراکه بخشی از ذهنیت موجود در جامعه درخصوص دانشگاه، مربوط به کار حراست است و به نوعی، حراست تابلوی دانشگاه درمواجهه با فضای درون و بیرون دانشگاه‌ست.

دکتر علی اکبری در ادامه خاطر نشان کردند : بالاترین سرمایه‌ی اجتماعی، اعتماد است و امنیت پایدار بدون اعتماد، کاری غیرممکن است. یعنی اگر مردم به حراست به چشم کارآگاه نگاه کنند، نمی‌توانند اعتماد لازم داشته باشند، ولی  اگر اعتماد وجود داشته باشد، امکان سوء استفاده از این اعتماد، ازبین می‌رود. بنابراین همان گونه که امام راحل(ره) فرمودند" دانشگاه کارخانه‌ی آدم سازی است" انتظار می‌رود که احیاناً اگر در بدنه‌ی سیستم، افرادی با ظرفیت معیوب وجود داشته باشد،باید آن‌ها را به افراد با توان مطلوب تبدیل کنیم و این کار هنر است .که اگر نتوانیم این کار را انجام بدهیم، باید بدانیم که این دانشگاه در تراز اسلامی نیست. به همین خاطر افراد بایستی به راحتی و بدون داشتن دغدغه با حراست در ارتباط باشند .

رئیس دانشگاه گفت: ما باید با این فرض رو به جلو حرکت کنیم که ضمن حفظ اقتدار، انشاءالله امکان اصلاح وجود دارد، یعنی درحالی‌که اقتدار نظام را حفظ می‌کنیم، برای اصلاح امور هم مشورت بدهیم و اگر عضوی از بدنه‌ی دانشگاه شامل هیأت علمی ،کارمند و دانشجو ضایع شوند، چه بسا این افراد در جایی دیگر، دیگران را ضایع کنند. بنابراین اگر قرار باشد کسی ظرفیت اصلاح داشته باشد، هیچ کس از ما موجه‌تر نیست و این بدان معنا نیست که ذره‌ای از صلابت خود عقب نشینی کنیم، ولی در عین صلابت، عنصر مشورت دهی و راهنمایی را داشته باشیم و این کار بخشی از امنیت پایدار است.

دکترعلی اکبری گفت: باید مردم بدانند که اشراف اطلاعاتی شما منجر به ایجاد امنیت پایدار می‌شود و در این صورت است که مدیریت دانشگاه با خیالی آسوده در جهت مأموریت اصلی خود پیشرفت خواهد کرد. مدیریت دانشگاه نمی‌تواند کار پژوهشی و آموزشی خود را به پیش ببرد در حالی‌که سیستم ناهمگن و ناهمگون باشد و این کار به دست شما قابل حل می‌باشد. از طرفی مدیران حراست‌، مشاور رئیس دانشگاه هستند و این مشاور بودن باید کارکرد عملی داشته باشد و هر وقت لازم بود این مشاور بودن، اجرایی گردد.

وی گفت: انتظاراتی که از دانشگاه وجود دارد، جز با مشارکت جمعی درست نمی‌شود. وهمه‌ی ما میدانیم، مواقعی‌ که مردم بیشترین مشارکت را در این نظام داشتند،همه موفق بودیم. زیرا وجود هفتاد میلیون جمعیت یک سرمایه‌ی عظیم است و هر نوع موفقیتی را می‌تواند با آن رقم زد. وانتظار این است که مجموعه‌ی حراست‌ها در دانشگاه، این زمینه را ایجاد کنند که همه به آن‌ها کمک کنند. به همین دلیل من حراست را بازیگر نمی‌دانم و دوست دارم حراست نقش حکمیت داشته باشد و این همان نقش رئیس دانشگاه است.

رئیس دانشگاه گفت: انتظار دارم که شما امین جامعه‌ی دانشگاهی باشید.هرجا که اعتماد باشد، مشارکت بوجود می‌آید و مشارکت که باشد حس جمعی شکل گرفته و درنهایت امنیت پایدار بوجود می آید و اگر روزی احساس کردید که هیچ آدم خوبی از شما نمی ترسد و در مقابل، آدم های بد از شما نگران هستند، بدانید که آن روز یک روز خوب است، درغیر این صورت مدیریت ما اشکال دارد. وبا عنایت به این موارد، در مدیریت جدید دانشگاه اولین برنامه ای که مطرح و اجرا کردیم، برنامه آرامش و فراهم نمودن فضای آرام برای فعالیت سالم در دانشگاه بود.

وی با بیان اینکه مدیریت برای چالاکی،نیازمند منتقد است، بیان داشت: من فکر می کنم که حراست باید امنیت منتقدعاقل را فراهم کند و در صورت وجود منتقد عاقل، پیشرفت و رشد در مدیریت به وجود می‌آید. اما در مقابل اگر یک عده ای حاشیه امنیت زیاد داشته باشند، منجر به انحراف خواهد شد.

وی افزود: همان گونه که ظرفیت نظام در مقابل نقدهای جامعه بالا هست، ما هم بایستی در دانشگاه ها ظرفیت خود را در مقابل نقدهای سالم و دلسوزانه بالا ببریم و وجود این فضا برای سیستم دانشگاهی لازم است.

دکتر علی اکبری در بخش پایانی صحبت های خود اظهار داشت: باتوجه به درپیش بودن انتخابات آینده و با وجود جریان های مختلف سیاسی، شایسته است که شما مدیران حراست با اتخاذ تدابیر مناسب از آسیب های احتمالی به دانشگاه جلوگیری نمایید. چون شأنیت دانشگاه و سایر نهادهای علمی و اخلاقی بایستی برای آینده گان حفظ شود و این کار جز با همکاری و مشارکت همه‌ی اقشار جامعه، عملی نمی‌شود.

سپس آقای دکترکرمشاهی مدیرحراست دانشگاه باعرض خیرمقدم به مهمانان ازحضوردکترعلی اکبری وبیانات ارزشمندایشان تشکر نمود.واظهارنمودازخصوصیات بارزوخوب شمادوستان حراست می توان به صبوری،خوش اخلاقی وتقوای الهی اشاره نمودزیرا باتوجه به تنوع اقشار وسلایق متنوع که دردانشگاه وجوددارد بایدبه بهترین شکل ممکن ازآن استفاده شود.

انتظار مديريت دانشگاه از حراست، ايجاد امنيت پايدار است. انتظار مديريت دانشگاه از حراست، ايجاد امنيت پايدار است. انتظار مديريت دانشگاه از حراست، ايجاد امنيت پايدار است. انتظار مديريت دانشگاه از حراست، ايجاد امنيت پايدار است. انتظار مديريت دانشگاه از حراست، ايجاد امنيت پايدار است. انتظار مديريت دانشگاه از حراست، ايجاد امنيت پايدار است.