شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست شورای مدیران فرهنگی اجتماعی منطقه 5 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برگزار شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، نشست شورای مدیران فرهنگی اجتماعی منطقه 5 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور دکتر محمد علی‌اکبری، رئیس دانشگاه ایلام، دکتر فضل‌اله ایرجی کجوری، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدرضا شیرخانی، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ایلام ، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا غیاثی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های ایلام، دکترحمیدرضا امامی پور، مدیرفرهنگی دانشگاه یلام و دبیرمنطقهو مدیران فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌های منطقه  در دانشگاه ایلام برگزار شد.

دکتر علی‌اکبری:دانشگاه باید به دانشجویان دانش و بینش توامان دهد

رئیس دانشگاه ایلام با تاکید بر اینکه دانشگاه تک ساحتی مورد قبول دانشجو نیست، گفت: دانشگاهی که به سیاست و یا به شکل خاصی از فرهنگ محدود شود شکست خورده است.

دکتر محمد علی‌اکبری داشت: دانشگاه‌ها از منظر بیرونی بیشتر به تمثیل فیل مولانا می‌ماند و هر کسی دانشگاه را که خودش دوست دارد می‌بیند.

وی با بیان اینکه ما در دانشگاه این سوال را مطرح می‌کنیم که دانشگاه کجاست؟ افزود: باید قبول کنیم که دانشگاه را آن گونه که باید باشد قبول داشته باشیم و نباید فراموش کرد که کسی که به دانشگاه می‌آید باید علاوه بر دانش، بینش نیز بیاموزد به همین خاطر فعالیت‌های فرهنگی را جزء وظایف اصلی خودمان در دانشگاه می‌دانیم.

رئیس دانشگاه ایلام اضافه کرد: اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی جزء لاینفک وظایف ماست و ما به دنبال تربیت دانشجو متعهد هستیم و فکر می‌کنیم که باید پاسخگو وضعیت فرهنگی باشیم.

دکترعلی‌اکبری با اشاره به اینکه گستره فرهنگ در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، علمی، آموزشی و دینی نقش دارد، عنوان کرد: تجربه داریم که اگر دانشگاه به سیاست و یا به شکل خاصی از فرهنگ محدود شود شکست خورده است و این تفکر نمی‌تواند دانشجو را قانع کند و باید این نکته را مدنظر داشت که دانشگاه باید تنوع را به رسمیت بشناسد و چنین دانشگاهی نمی‌تواند تک ساحتی باشد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه تک ساحتی مورد قبول دانشجو نیست، گفت: در کشوری که هر چند سال یک بار جابجایی سیاسی وجود دارد نمی‌توانیم تک ساحتی باشیم و بر این راستا برنامه‌ها را با حضور دانشجویانی با طیف‌های مختلف فکری برگزار می‌کنیم.

رئیس دانشگاه ایلام فرهنگ را قدرت نرم جامعه ایرانی دانست و گفت: وضعیت فرهنگی دانشجویی ما اجازه نمی‌دهد که کسی راجع به دین دانشجویان ما صحبت کند و کنترل جایگاه فرهنگ به سیاست را به صلاح نمی‌دانیم.

دکترعلی‌اکبری تصریح کرد: دانشگاه، جایگاه تربیت سیاست‌مداران است نه تبعیت از طرفداران آنها، دانشگاه جای تربیت کارشناسان مذهبی اجتماعی است نه تبعیت از آنها و بر همین اساس واگذاری برنامه‌ها به دانشجویان در سرلوحه کاری فرهنگی دانشگاه است.

دکتر ایرجی: پیش‌بینی حضور 100 هزار دانشجو در پیاده‌روی اربعین امسال

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: ستاد مرکزی پیاده‌روی اربعین در وزارت علوم تشکیل شده است.

دکتر فضل‌اله ایرجی کجوری در نشست شورای مدیران فرهنگی اجتماعی منطقه 5 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در دانشگاه ایلام برگزار شد، اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های خاصی که طی 3 سال گذشته به صورت مشترک شروع کرده‌ایم مربوط به اربعین است چرا که این مراسم یک ظرفیت بسیار مهم و اثربخش است و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بار اصلی این مراسم بر عهده دانشگاه است، افزود: از جمله کارهای جدیدی که امسال صورت گرفته شکل گرفتن ستادی در وزارت علوم برای برگزاری مراسمات اربعین است که دکتر هاشمی معاون فرهنگی وزارتخانه مسئولیت این ستاد رابر عهده دارد.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اضافه کرد: از جمله دلایل شکل‌گیری این ستاد این است که همه دانشجویانی که در این مراسم حضور دارند تحت پوشش قرار گیرند و هم بین دستگاه‌های متولی این مراسم هماهنگی بیشتری صورت گیرد.

دکتر ایرجی با اشاره به اینکه  نمایندگان وزارت بهداشت، دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و فرهنگیان، جهاد‌دانشگاهی، بنیاد شهید، بسیج دانشجویی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری عضو این ستاد هستند، گفت: امسال حضور 100 هزار دانشجو در این راهپیمایی را هدف قرار داده‌ایم که چندین برابر سال گذشته است و این مسئولیت تمامی دستگاه‌های درگیر خصوصا دانشگاه ایلام را دو چندان می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مقرر شده جشنواره و برنامه‌ای فرهنگی با موضوع پیاده روی اربعین در بخش‌های خاطره نویسی، سفرنامه، شعر، مستند و کارهای هنری برگزار می‌شود و دانشجویان می‌توانند به شکل رقابتی تولیدات خود را به این جشنواره ارائه دهند، تصریح کرد: در 10 منطقه شورای فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تشکیل شده است.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: هدف از تشکیل این شوراها را کاهش تمرکزگرایی در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، هم‌افزایی فعالیت‌ها، انتقال تجربیات، تصمیم‌گیری در خصوص اجرای برنامه‌ها و تفویض برخی اختیارات وزارت علوم به این شوراها اعلام کرد.

دکتر ایرجی در پایان اضافه کرد: در بخش راهیان‌نور نیز با توجه به درگیر بودن این استان در جبهه و جنگ و دفاع مقدس و همچنین امکانات دانشگاه از جمله اردوگاه دانشجویی شهرستان مرزی مهران، نقش بسیار موثری در هم افزایی بازدید از مناطق جنگی دارد.

دکتر غیاثی: باید بر روی تربیت افراد بیش از عبارت کار شود

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های ایلام گفت: باید بدانیم که تربیت با الفاظ و کتاب  محقق نمی‌شود و رمز اینکه حوزه‌های علمیه در طول تاریخ زنده و پویا بوده‌اند این است که در حوزه‌ها بر روی تربیت بیش از عبادت کار شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا غیاثی اظهار کرد: بستر فعالیت‌های جامعه، فرهنگ است و قرآن خیلی از مصادیق فرهنگ را طرح کرده است.

وی با اشاره به اینکه بستر و خواستگاه اداره امور جوامع فرهنگ است، افزود: خواستگاه بستر فرهنگی، تربیت است و باید توجه داشت که جایگاه این تربیت، دانشگاه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های ایلام اضافه کرد: باید بدانیم که تربیت با الفاظ و با کتاب  محقق نمی‌شود و رمز اینکه حوزه‌های علمیه در طول تاریخ زنده و پویا بوده‌اند این است که در حوزه‌ها بر روی تربیت بیش از عبارت کار شده است.

دکتر غیاثی با تاکید بر اینکه تربیت باید به نحوی صورت گیرد که دانشجو به کاربرد و تولید برسد، تصریح کرد: باید این بستر را به دانشجو داد که پتانسیل خود را محقق کند و وقتی به دنبال تحقق این مهم هستیم نمره باید ارزیابی و نقد شود و شاخص قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه دانشجو باید در کنار داشتن معدل ممتاز تربیت ممتاز نیز داشته باشد، اظهار کرد: علم بدون تربیت اثرگذار نیست.

دکتر شیرخانی: خروج دانشگاه‌ها از تک‌صدایی کاملا مشهود است

در ابتدای این نشست معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ایلام با بیان اینکه افزایش مشارکت طیف‌های مختلف دانشجویی و تنوع در برنامه‌ها از اهداف دانشگاه است، گفت: خروج دانشگاه‌ها از تک‌صدایی بعد از دولت تدبیر و امید کاملا مشهود است.

دکتر محمدرضا شیرخانی اظهار کرد: در نشستی که در مشهد برگزار شد دانشگاه ایلام به عنوان دبیرخانه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی منطقه 5 کشور انتخاب شد که تصمیمات لازم در این زمینه برای اجرای برنامه‌ها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه ایلام مسیر توسعه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده را به سرعت پیش می‌رود، افزود: در این دوره جدید، ماموریت‌هایی برای دانشگاه در حوزه‌های مختلف تعریف شده که باید در این راستا حرکت کند چرا که دانشگاه قصد دارد به عنوان گرانی‌گاه علمی، فرهنگی و اجتماعی استان مطرح شود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ایلام اضافه کرد: دانشگاه ایلام از سال 93 حرکت پر شتاب رو به جلویی را آغاز کرده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سیاست‌هایی را برای اجرا و به هدف رسیدن برنامه‌های خود تدوین کرده است که در حوزه معاونت فرهنگی نیز در جهت این برنامه‌ها پیش خواهیم رفت.

دکتر شیرخانی با اشاره به اینکه هدف برنامه‌ها استفاده از توان دانشجویان، ایجاد فضای با نشاط برای حضور همه دانشجویان با طیف‌های فکری متفاوت است، عنوان کرد: توسعه و تنوع برنامه‌های فرهنگی، توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی طبق تاکیدات رهبری معظم انقلاب، نظارت و ارزیابی مستمر بر فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی و توسعه نشریات دانشجویی تنها بخشی از اهداف کاری معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه ایلام است.

وی به فعالیت 29 نشریه دانشجویی در دانشگاه ایلام اشاره و یادآور شد: تلاش برای اجرای مصوبات شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، توسعه دامنه فعالیت انجمن‌های علمی و تشکل‌های دانشجویی، کمک به رشد و ارتقای بینش دینی و دانشجویان با گسترش فعالیت‌های دینی و قرآنی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و روحیه جهادی از دیگر اهداف فعالیت‌های معاونت فرهنگی دانشگاه ایلام است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ایلام با بیان اینکه سند چشم‌انداز دانشگاه ایلام در افق 1404 نیز در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سعی بر این است که فعالیت‌های ما در راستای سند چشم‌انداز پیش رفته تا مهارت‌های فرهنگی، ادبی و اجتماعی دانشجویان نیز شناسایی شود.

دکتر شیرخانی در اختیار قرار دادن مشاوره‌های لازم از طریق اساتید مجرب به دانشجویان را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام و عنوان کرد: افزایش مشارکت طیف‌های مختلف دانشجویی و تنوع در برنامه‌ها نیز مورد تاکید است چرا که هدف ما بر این بوده که دانشگاه از تک قطبی شدن خارج شود کما اینکه در دوران مدیریت جدید در این دانشگاه، فضا از تک قطبی شدن خارج شده است.

وی به فعالیت 42 انجمن، 3 تشکل، 9 کانون فرهنگی هنری و 4 کانون مذهبی در دانشگاه ایلام اشاره و اضافه کرد: روند کاری ما در حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه ایلام بر اساس سیاست‌های تدوین شده و سند چشم‌انداز است.

شایان ذکر است قبل از آغاز این جلسه میهمانان با نثار گل به مزار شهدای گمنام دانشگاه ایلام یاد این عزیزان را گرامی داشتند.

نشست شوراي مديران فرهنگي اجتماعي منطقه 5 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي کشور برگزار شد نشست شوراي مديران فرهنگي اجتماعي منطقه 5 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي کشور برگزار شد