شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

اقتصاد مقاومتی با دارا بودن قدرت چانه زنی قادر است استقلال کشور را حفظ کند

دکترحسین مهدی زاده، معاونت پژو هش و فناوری دانشگاه ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلام رصد، با تعریفی از اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: جامعه علمی، جامعه سیاست گذار و جامعه مدیریتی کشورباید در مفهوم اقتصاد مقاومتی به تعریفی مشترک برسند و بعد نسبت به شکل گیری و تحقق ان اقدام کنند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد بسته ای همانند اقتصاد کشور کره شمالی نیست و جمهوری اسلامی ایران به مقوله اقتصاد مقاومتی با این دیدگاه نظر ندارد بلکه اقتصادی است متکی بر درون و در تعامل با دنیای خارج که می تواند قدرت چانه زنی و استقلال خود را حفظ کند.

 

اقتصاد مقاومتی با دارا بودن  قدرت چانه زنی قادر است استقلال کشور را حفظ کند

 

مهدی زاده با بیان اینکه این تعریف آرمان توسعه ای همه ی دلسوزان و نخبگان است، بیان داشت: از انجا که رهبر انقلاب این تعریف را بیان کرده و برآن تأکید دارد، قطعا تبدیل به آرمان جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام، با اشاره به حوزه های که کشور وابستگی به واردات خارج از کشور پیدا کرده است،  گفت: درهر حوزه  ای وابستگی ما زیاد باشد، امنیت و قدرت مقاومت نخواهیم داشت و اقتصاد ما در آن حوزه ، ویژگی های یک اقتصاد مقاومتی را ندارد و باید به حالتی برسیم که بتوان در شرایط بحران مقاومت کنیم.

 

اساس اقتصاد در دنیای امروز بر بهره وری و رقابت استوار است

 

 وی خاطرنشان کرد:  اساس اقتصاد در دنیای امروز بر بهره وری و رقابت با جهان بیرون است ، بهره وری یعنی انجام دادن کارهای درست به روش درست، یعنی بیشترین استفاده از امکانات و منابع مالی و انسانی. واز سوی دیگر در جهان رقابتی وضعیت به گونه ای است که ایستایی یک کشور مساوی با از میدان به در شدن آن است زیرا رقیبان با نوآوری ها و فناوری های جدید بازار رقابت را در دست خواهند گرفت.

مهدی زاده تصریح کرد: کشور ایران یک بازار مصرف محدود دارد اگر بخواهیم صنایع کشور به حیات خود ادامه دهند باید در بازارهای مصرف جهانی بخصوص بازارهای کشورهای همسایه چون عراق اقلیم کردستان تاجیکستان افغانستان، پاکستان و همچنین گستره ی جهانی ترحضور داشته باشد.

وی افزود:  رقابت یک اصل پذیرفته شده ی جهانی است و یک واقعیت است که ما با آن روبرو هستیم حتی در بین مصرف کنندگان داخلی باز رقابت وجود داردیعنی هر مصرف کننده تجزیه و تحلیل می کند که چه کالایی با چه قیمتی خریداری کند و با مقایسه کردن اقدام به خرید آنچه که بهتر و با صرفه تر و با کیفیت تر است می کند.

 

نوآوری و خلاقیت  زیرساخت ورود علم و فناوری به اقتصاد به شمار آورد

 

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام، تأکید کرد: در بازار رقابت امروز صنایع ما باید از سه ویژگی شاخص چون داشتن نوآوری و خلاقیت، رعایت استانداردهای جهانی، و توان تجاری سازی برخوردار باشند تا بتوانند طرح های اقتصادی موفقی به شمار روند.

 

مهدی زاده نوآوری و خلاقیت را زیرساخت ورود علم و فناوری به اقتصاد به شمار آورد، و گفت: برای داشتن قدرت  رقابت در دنیاباید نوآوری داشته باشیم و لازمه ی نوآوری علم و دانش است به عبارت دیگر ما قادر به رقابت در بازارهای داخلی و خارجی نیستیم مگر اینکه محصولات فن آورانه و نوآورانه داشته باشیم و این وظیفه ی اصلی اقتصاد دانش بنیان است.

 

پایان نامه ها و اعتبارات پژوهشی باید  منجر به  فن آوری  ثروت زا شوند

 

وی به صرف هزینه های بسیار زیادی که در راه پژوهش ها و پایان نامه های دانشجویی و علمی در مقاطع مختلف اشاره و گفت: باید با برنامه ریزی و سیاست گذاری هدفمند به گونه ای اقدام شود که این همه پایان نامه و اعتبارات پژوهشی منجر به یک فن آوری  ثروت زا شوند که برای مملکت خروجی داشته باشد.

 

قدرت اصلی کشورها وابسته به قدرت تکنولوژی و فن آوری آنان است

 

مهدی زاده اضافه کرد: در دنیای جدید که قدرت اصلی کشورها وابسته به قدرت تکنولوژی و فن آوری و همچنین قدرت رقابت اقتصادیشان است این دو مولفه در کنار نیروی نظامی قدرت واقعی یک کشور را تشکیل می دهد به عبارتی اگر ما در ارتباط با صنعت نفت و گاز دانش و فن آوری خودکفای ایرانی همراه با قدرت چانه زنی  میداشتیم قطعا در مذاکرات و قراردادهای اقتصادی میتوانیم  سهم بیشتری برای کشور و بخش داخلی دریافت کنیم.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام، با اشاره به ورود اقتصاد دانش بنیان در این مرحله،  اظهار داشت:  اقتصاد دانش بنیان یعنی اقتصادی که قدرت رقابت با رقبای خارجی خود داشته باشد و برای این موضوع باید تولید دانش، تبدیل دانش به اختراع و اکتشاف و تبدیل اختراع از طریق فرایند نوآوری به ثروت در آن در جریان داشته باشد و قطعا ما برای رقابت با رقبای خارجی باید از نوآوری و خلاقیت لازم برخوردار باشیم.

وی با بیان ضرورت ورود نخبگان دانشگاهی در حوزه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان تأکید کرد: متاسفانه در استان ایلام نخبگان علمی ما در صحنه اقتصاد و ثبت شرکت ضعیف هستند و ما چه در مجموعه پارک علم و فن آوری و چه در مجموعه دانشگاه ایلام قوانین و تسهیلات خوبی پیش بینی شده است منتهی  مشکل کمبود ایده  برای شرکت های دانش بنیان، و وجود افرادی که متقاضی ثبت شرکت های دانش بنیان باشنددر استان بسیار کم است.

مهدی زاده تصریح کرد: برای تقویت اقتصاد دانش بنیان ورود تمام افراد خلاق و نوآورو مخصوصا فارغ التحصیلان جویای کار برای حضور عملی در صحنه ی اقتصاد استان و ایجاد نوآوری و خلاقیت در ارائه ایده های دانش بنیانی ضروری است تا درصدی از افراد جامعه از قبل کارآفرینی و نوآوری آنها اشتغال یابند.

وی افزود: در سال 95 با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و ابلاغیه های هیئت دولت برنامه جامع آموزش کارآفرینی و تبدیل علم به ثروت به صورت مشترک بین دانشگاه ایلام و پارک علم و فن آوری طراحی و در دست اجراست که اولین مرحله جشنواره ایده های ثروت ساز و بعد از آن پنج رویداد فن آورانه به اصطلاح استارت آپ و همچنین آموزش کامل به جامعه دانشگاهی اعم از هیئت علمی و دانشجویان است که  طراحی و اجرا می شوند.

اقتصاد مقاومتي با دارا بودن قدرت چانه زني قادر است استقلال کشور را حفظ کند