شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دومین نشست شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه 5 دانشگاه­های کشور در دانشگاه کردستان برگزار گردید.

 

 دومین نشست شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه 5 دانشگاه­های کشور در با حضور اعضا در دانشگاه کردستان از تاریخ 6/11/1395 و به مدت دو روز برگزار گردید.

در مراسم افتتاحیه این نشست که با حضور حجت الاسلام دکتر شیخ الاسلام مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کردستان برگزار گردید در ابتدای مراسم دکتر امامی پور دبیر شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی ضمن عرض تبریک ایام الله دهه فجر و همچنین تسلیت شهادت جمعی از آتشفشانان در حادثه پلاسکو و تقدیر و تشکر از میزبانی دانشگاه کردستان گفت: اینگونه نشست­ها با هدف هم­اندیشی مدیران فرهنگی و اجتماعی و همچنین بازدید از دانشگاه­های مختلف منطقه و استفاده از تجربیات جدید آنهاربرگزار می­شود.

دکتر امامی­پور پس از ارائه گزارشی از اولین نشست شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه 5، برنامه­های دومین نشست شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی را به شرح ذیل تشریح نمود:

در دومین نشست این شورا که با موضوع کارآفرینی فرهنگی برگزار می­شود پس از مراسم افتتاحیه نشست کارآفرینی فرهنگی با حضور دکتر کفچه برگزار و پس از ادای احترام به ساحت مقدس شهدای گمنام دانشگاه کردستان و برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر ، اعضا در دومین جلسه این نشست تجربه­های موفق خود در برگزاری برنامه­های فرهنگی وهمچنین دغدغه­ها و چالش­های پیش روی فرهنگی را تبادل نظر خواهند کرد، بازدید از موزه خانه کرد و بازدید از مجموعه تفریحی آبیدر کردستان و برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد جامع شهر سنندج از برنامه­های فوق برنامه این دو روز است که با همکاری مدیریت فرهنگی دانشگاه کردستان انجام خواهد شد.

 در روز دوم نشست جلسه هم­اندیشی برنامه­ریزی دانشگاه­های منطقه برای انتخابات ریاست جمهوری و تشکل­های دانشجویی و کرسی­های آزاداندیشی و در پایان مراسم اختتامیه از جمله برنامه­های این دو روز نشست است.

در ادامه مراسم افتتاحیه حجت الاسلام دکتر شیخ الاسلام ضمن عرض خیر مقدم به مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه 5 گفت: کار فرهنگی به دلیل اینکه ادامه­دهنده راه انبیا و اولیاست کاری ارزشمند است ولی از آنجا که باید پاسخگوی الهی باشیم کاری بسیار دشوار و پردغدغه است که این ارزش کار شما را بیشتر می کند.

ایشان با تاکید بر برنامه ریزی های دقیق در فعالیت های فرهنگی خواستار اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی دانشگاهها شد و گفت برای این امر باید یک راهبری خوب و مدون داشته باشیم.

دکتر شیخ الاسلام در پایان پیشنهاد داد که مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها در خصوص متمایز کردن فعالین فرهنگی، تقریب مذاهب و ایجاد فضای هم اندیشی و گفتمانی و نوع دوستی برای فرهیختگان فرهنگی برنامه ریزی نمایند.

دکتر خوشنوازی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان در مراسم افتتاحیه این نشست ضمن عرض خیر مقدم به مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه 5 گفت:در این جلسات باید همه به یک فهم مشترک در خصوص فعالیت های فرهنگی برسیم و با برنامه ریزی و هم اندیشی بتوانیم در خصوص تقویت هویت و همبستگی ملی و  بزرگداشت قومیت­ها به یک جمعبندی برسیم.

دکتر قادر زاده مدیر فرهنگی دانشگاه کردستان هم در این جلسه با تاکید بر اهمیت فرهنگ در جامعه گفت: فرهنگ امری زیربنایی است که با کنش ها و بینش ها سر و کار دارد و امروزه از این مقوله برای ایجاد شکاف های امنیتی و اجتماعی در یک جامعه استفاده می شود.

دکتر قادر زاده تاکید کرد امروزه ما در حوزه فرهنگ از یک سیاستگذاری کلان محروم هستیم و بیشتر دچار کارهای روزمره هستیم که باید برای این امر برنامه ریزی وسیاستگذاری کنیم.

در کارگاه کارآفرینی فرهنگی که با حضور دکتر کفچه عضو هیات علمی  مدیرگروه اقتصاد دانشگاه کردستان برگزار شد ایشان بر روی مباحثی چون کارآفرین اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تحلیلهای خود را ارائه داد و کارآفرین را بر دو دسته نوآور و اداری تقسیم نمود.

دکتر کفچه  گفت با توجه به اینکه کارآفرین فرهنگی امری جدید در مدیریت و کارآفرینی است به همی خاطر تعریفی واحد از آن مشکل است و متعاقبا کارآفرینی در این حوزه سختتر است.

ایشان افزود: کارآفرینی در حوزه فرهنگی با مسائلی چون فیلم، موسیقی، سینما، گردشگری، نمایشگاه، جشنواره، گیاهان داروئی و...محقق می شود.

دکتر کفچه در پایان گفت: کسانی در حوزه فرهنگی می توانند کارآفرین شوند که افرادی بصیر، توانمند و دارای اندیشه باشند که بتوانند سرمایه های مالی را به صورت هدفمند ساماندهی کنند و سودی را که از این مقوله دریافت می کنند هم منجر به تلید سرمایه برای آنها شود و هم در جامعه خلق ارزش کند.

در ابتدای جلسه سوم این نشست که با موضوع تجربه های موفق، دغدغه ها و چالش ها برگزار گردید دکتر امامی پور دبیر مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه 5 با ارائه گزارشی در خصوص دستور جلسه تاکید کرد اعضا تجربه های موفق خود را در نشست بعدی در اختیار اعضا قرار دهند که به بعضی از اینها در ادامه اشاره می شود:

آقای بیرانوند مدیر فرهنگی دانشگاه لرستان: تدوین آئین نامه اجرایی حجاب و عفاف توسط این دانشگاه با تاکید بر تذکر لسانی توسط فعالین فرهنگی، برگزاری کرسی های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی از طریق سپردن کار به دانشجویان، تشکیل کمیته صیانت از فعالیت های فرهنگی متشکل از مدیریت فرهنگی، نهاد رهبری و حراست.

حجت الاسلام دکتر صیادکار مدیر فرهنگی دانشگاه آیت الله بروجردی: دعوت از مهمانان خارجی تازه مسلمان شده، نشست های دانش افزایی دانشجویان در راستای حجاب و عفاف، سیر مطالعاتی و مسابقه کتابخوانی بانوان بهشت.

دکتر قادر زاده مدیر فرهنگی دانشگاه کردستان : وزارت علوم باید ورود جدی به مقوله حجاب و عفاف داشته باشد و سه دسته شخص، ارزشهای دینی و دستورالعملها و مقررات را جدی بگیرد که در همین راستا دانشگاه کردستا برنامه ریزی نموده است. اجرای موفق کرسی های آزاداندیشی با تاکید بر دانشجویی بودن و با حضور داور کارشناس از تجربه های موفق این دانشگاه بوده است، افزایش ارتباط بین اعضای هیات علمی با معاونت فرهنگی.

دکتر امامی پور مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ایلام:  در راستای کاهش هزینه ها بخش عمده ای از فعالیت های فرهنگی و هنری را به دانشجویان سپردیم، هدیه به سخنرانان سیاسی ممنوع شد، در همه برنامه ها با احترام گذاشتن به دانشجویان و اعتماد به آنها برنامه ریزی نموده ایم.

در ابتدای جلسه چهارم که با موضوع برنامه ریزی برای انتخابات و تشکلهای دانشجویی و با حضور دکتر نصرالهی زاده معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان و دکتر شیخ الاسلام مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کردستان برگزار شد، دکتر امامی پور ضمن عرض خیر مقدم به اعضای حاضر گزارشی از دستور کار جلسه را ارائه نمود و سپس اعضا به شرح ذیل به تبادل نظر پرداختند:

دکتر خوشنوازی معاون فرهنگی دانشگاه کردستان: در انتخابات باید شیوه رفتاری و نحوه ورود تشکلهای دانشجویی به این عرصه را رصد و در خصوص ورود سخنرانان و اینکه چه شخصیتهایی به دانشگاهها ورود پیداکنند، برنامه ریزی کنیم

دکتر قادر زاده مدیر فرهنگی دانشگاه کردستان: همانگونه که سیاست و دیانت دو مقوله جداناپذیر از همدیگر هستند سیاستهای فرهنگی ما هم باید جدای از سیاست نباشد البته باید توجه داشته باشیم که در حوزه فرهنگی جهت گیری سیاسی به خود نگیریم و سیاست زده نشویم. ساحت سیاسی را فقط به انتخابات دامن نزنیم و سایر ابعاد مشارکت سیاسی را در دانشگاهها بررسی کنیم، نسبت به افزایش دانش و بینش سیاسی دانشجویان برنامه ریزی کنیم و انزوای و منفعل بودن آنها جلوگیری کنیم.

حجت الاسلام دکتر شیخ الاسلام: بازخوانی اتفاقات سیاسی و عبرت گیری از آن اتفاقات برای جامعه دانشگاهی ضروری و مفید است و ما در عرصه سیاسی نیاز به یک گفتمان سازی برای فرهیختگان دانشگاهی داریم. در دانشگاهها سخنرانان سیاسی را هدفمند و بر اساس نیازهای حقیقی جامعه دانشگاهی دعوت کنیم.حوزه فرهنگی در دانشگاه صرفا به ماشینی امضاکننده برای تصویب برنامه های سیاسی تبدیل نشود.

دکتر نصراللهی زاده معاون سیاسی و امنیتی استانداری کردستان: امروزه مشارکت سیاسی در ایران وجوه مختلفی دارد ولی شاکله و زیربنای اصلی مشارکت سیاسی انتخابات است زیرا تمامی بدنه های جامعه را از صدر تا ذیل تحت تاثیر خود قرار می دهد. ما در جامعه ای زندگی می کنیم با ویژگی های خاص و متنوع که انتخابات مهمترین عرصه بروز مردم سالاری در این جامعه است و این مقوله هم باعث کاهش هزینه های اداره کشور می شود و هم حس تعلق به جامعه را بوجود می آورد و هم باعث رشد کشور می شود.

وظیفه اصلی دانشگاهها افزایش دانش و بینش سیاسی دانشگاهیان برای انتخاب بهتر و برنامه ریزی دقیقتر است.

دکتر امامی پور مدیر فرهنگی دانشگاه ایلام: در عرصه سیاسی باید به دانشجویان ابتکار عمل بیشتری داد و برنامه های فرهنگی و سیاسی را اولویت بندی کنیم و از تاثیر فضای بر دگرگون کردن زندگیها و اندیشه ها غافل نشویم.

در مراسم اختتامیه این نشست که با حضور دکتر اخلاقیان ریاست محترم دانشگاه کردستان برگزار گردید، دکتر امای پور دبیر مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه 5 ضمن عرض خیر مقدم به ریاست دانشگاه و تقدیر و تشکر از میزبانی شایسته معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان، به ارائه گزارشی از مهمترین موضوعات مطرح شده در دومین نشست شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی پرداخت و سپس دکتر اخلاقیان ضمن تشکر از حضور مدیران فرهنگی و اجتماعی منطقه 5 و تقدیر از دکتر امامی پور دبیر این شورا برای برگزاری منظم جلسات گفت: در حقیقت حوزه فرهنگی یار واقعی رئیس دستگاه در اداره هر دستگاهی است و قوت و ضعف این حوزه قوت و ضعف کل دستگاه را در بر می گیرد. دکتر اخلاقیان در ادامه به مدیران فرهنگی تاکید کرد که سطحی نگری را در حوزه فرهنگی کنارگذاشته و در حقیقت به فعالیت های خود عمق بخشی محسوس بدهید که لازمه این امر کنار گذاشتن عجله در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها و اولویت بندی این فعالیت ها می باشد.  

   

 

دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 دانشگاه­هاي کشور در دانشگاه کردستان برگزار گرديد. دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 دانشگاه­هاي کشور در دانشگاه کردستان برگزار گرديد. دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 دانشگاه­هاي کشور در دانشگاه کردستان برگزار گرديد. دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 دانشگاه­هاي کشور در دانشگاه کردستان برگزار گرديد. دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 دانشگاه­هاي کشور در دانشگاه کردستان برگزار گرديد. دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 دانشگاه­هاي کشور در دانشگاه کردستان برگزار گرديد. دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 دانشگاه­هاي کشور در دانشگاه کردستان برگزار گرديد. دومين نشست شوراي مديران فرهنگي و اجتماعي منطقه 5 دانشگاه­هاي کشور در دانشگاه کردستان برگزار گرديد.