شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر علی اکبری: ارتقاء جایگاه دانشگاه در سطح ملی و بین المللی

گرچه بسیاری از ناظران توسعه عُمرانی غیر قابل انکاردانشگاه، را شاه ‌بیت فعالیت ‌های دانشگاه می ‌دانند، به استحضار می ‌رساند که آنچه که در دانشگاه ایلام توسط مدیران خدوم پی‌ گیری می‌شود، توسعه متوازن و همه ‌جانبه‌ است/ افزایش رشته‌ های تحصیلی متناسب با نیازهای جامعه (برمبنای آمایش سرزمین) بوده است/توسعه فعالیت ‌های فرهنگی دانشگاه ازجمله توفیقاتی است که دانشگاه ایلام را در سطح استان، منطقه و کشور شاخص ساخته است/ جایگاه دانشگاه در سطح ملی و بین المللی ارتقاء یافته است/ برای اولین ‌بار در طول تاریخ دانشگاه جمعیت کارمندان دانشگاه نه تنها رشد نیافته، بلکه سیر نزولی هم داشته است/ علیرغم تأکید ویژه بر آموزش و پژوهش ـ ارتقای خدمات دانشجویی و رفاهی، هرگز از چشم دانشگاه دور نمانده است دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه، در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی که با حضور سرپرست وزارت علوم و استاندار ایلام برگزار گردید، گزارشی از روند اقدامات و موفقیت های دانشگاه ارائه کرد، که متن سخنان ایشان در ذیل آمده است.

    دکتر علی اکبری با خیر مقدم به مقام عالی وزارت علوم، استاندار ایلام و دیگر مقامات حاضر در این مراسم، بیان داشت: تقارن بهار تعلیم و تربیت و هفته دفاع مقدس که هر دو تجلی عرصه توانایی ملی است و معطر شدن فضای دانشگاهها به عشق به ابا عبدالله (ع)، را به فال نیک گرفته و برای همه دست ‌اندرکاران علم و دفاع همه ‌جانبه ملت دوام توفیقات را خواستارم.

     دکتر علی اکبری، تأکید کرد: بدون تردید برگزاری سه رویداد ارزشمند ملی ستاد اربعین دانشگاهیان کشور، ستاد ملی راهیان نور دانشجویان کشور و افتتاحیه سوگواره ملی اربعین دانشگاهیان، در دانشگاه ایلام حاکی از عنایت جنابعالی به این دانشگاه است، که آن هم سپاس مضاعف بنده و همکاران را به همراه دارد. یقیناً این حُسن حضور در آغاز سال ‌تحصیلی و سینرژی حاصل از آن نوید بخش سالی پربار و سرشار از موفقیت برای دانشگاه ایلام است.

     رئیس دانشگاه، در ادامه به بیان عملکرد دانشگاه پرداخت و  اظهار داشت: به اغتنام فرصت مایلم گزارش مختصری از سیاست ‌ها و راهبردهای دانشگاه ایلام را به عرض مهمانان ارجمند و مقام عالی سرپرستی وزارت علوم برسانم.  گرچه بسیاری از ناظران توسعه عُمرانی غیر قابل انکاردانشگاه، را شاه ‌بیت فعالیت ‌های دانشگاه می ‌دانند، به استحضار می ‌رساند که آنچه که در دانشگاه ایلام توسط مدیران خدوم پی‌ گیری می‌شود، توسعه متوازن و همه ‌جانبه‌ است: ما بر این باوریم که توسعه در نهاد علم تنها در صورتی قرین توفیق است، که بخش ‌های آموزش، پژوهش، خدمات و پشتیبانی، فرهنگی و دانشجویی در قالب یک مجموعه مرتبط مورد توجه قرار گیرد.

    دکتر علی اکبری، افزود: در همین راستا افزایش رشته‌ های تحصیلی متناسب با نیازهای جامعه (برمبنای آمایش سرزمین)، رکورد اخذ سالی بیست ردیف استخدامی هیات ‌علمی، سیاست‌ های آموزشی فراگیر جهت ارتقای کیفیت آموزشی و فراهم کردن زمینه برای برگزاری آزمونهای ملی TOLImo و MSRT، تلاش هدفمند جهت اصلاح هرم هیات‌ علمی با ارتقاء مرتبه همکاران، پذیرش دانشجوی خارجی و اعزام دانشجویان تحصیلات تکمیلی به فرصت ‌های مطالعاتی در دانشگاههای خارج از کشور و تحقق بین ‌المللی شدن دانشگاه، حاکی از نگاه فراگیر و هدفمند به فعالیت ‌های آموزشی در دانشگاه است.

      دکتر علی اکبری، درباره فعالیت های پژوهشی دانشگاه، اظهار داشت: از طرف دیگر ارتقای رتبه بین‌المللی و ملی دانشگاه ایلام، بیش از سه برابر شدن شبکه فیبرنوری دانشگاه از2 کیلومتر به بیش از 6 کیلومتر، افزایش سی برابری پهنای باند اینترنت دانشگاه، راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال ، ایجاد شعبه منطقه‌ ای Isc ، سه برابر شدن فرصت‌های مطالعاتی، تصویب آئین‌ نامه‌ های جدید جهت تسهیل فرایند گرنت و حمایت از پایان‌ نامه ‌های تحصیلی به منظور هدفمندی پژوهش‌ ها و هدایت پایان ‌نامه‌ ها و رسالة دکتری، چند برابر شدن فعالیت دفتر ارتباط با صنعت و ایجاد ارتباط نظام‌ مند با جامعه، توسعه فعالیت‌ های مرکز رشد دانشگاه و فراهم کردن شرایط استقرار 29 واحد فناور، افزایش شرکت‌ های دانش بنیان از صفر به 6، اخذ مجوز نشریات معتبر علمی و پژوهشی، برگزاری استارت آپ‌ های متعدد و جشنواره ایده‌ های ثروت ساز، افزایش 300 درصدی اعتبارات پژوهشی و ارتقای نسبت بودجه پژوهشی از  2/5 درصد به 11/2 درصد، راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی و کسب افتخار یکی از 10 آزمایشگاه برتر کشور، راه ‌اندازی مجموعه آزمایشگاه‌ های مهندسی نفت، با همکاری وزیر محترم نفت حکایت از فهم و توجه درست دانشگاه به پژوهش و توسعه چشمگیر آن است.

   دکتر علی اکبری، به موفقیت های فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: توسعه فعالیت ‌های فرهنگی دانشگاه ازجمله توفیقاتی است که دانشگاه ایلام را در سطح استان، منطقه و کشور شاخص ساخته است. فراهم نمودن امکان فعالیت برای تشکل ‌های دانشجویی اصلاح طلب، اصول‌گرا و مستقل، برگزاری مناظرات دانشجویی و تریبون ‌های آزاد، موافقت حداکثری با برنامه‌ های پیشنهادی تشکل ‌ها، نظارت فراگیر و پدرانه بر فعالیت آنان و استفاده از تنوع اندیشه و سلیقه دانشجویی در قالب 14 کانون مذهبی، فرهنگی و هنری و 3 تشکل دانشجویی و تشکل بسیج اساتید و 34 نشریه دانشجویی و 43 انجمن علمی و کسب عناوین ملی و جوایز متعدد از دست حضرتعالی در دوران تصدی معاونت فرهنگی، حاکی از گستردگی، جامعیت و  وجاهت برنامه ‌ها فرهنگی است. ما موفق شده‌ ایم تقابل را به گفتگو، تضاد را به تنوع و اختلاف نظر به احترام به دیدگاه مخالف تبدیل کنیم و سرمایه دانشجویی را از تهدید به فرصتی برای غنی ‌سازی فعالیت‌ های دینی، مذهبی و اجتماعی و سیاسی تبدیل کرده‌ ایم.

     رئیس دانشگاه در توضیح عملکرد حوزه پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه، بیان داشت: در حوزه منابع انسانی، بهره ‌وری از جمله شاخص‌های مورد تأکید دانشگاه است. مایلم به‌استحضار برسانم، برای اولین ‌بار در طول تاریخ دانشگاه جمعیت کارمندان دانشگاه نه تنها رشد نیافته، بلکه سیر نزولی هم داشته است. این در حالی است، که در حضور شما بیش از 12000 متر مربع فضای آموزشی جدید به بهره‌ برداری می‌ رسد، 4 بلوک خوابگاهی متروکه بازسازی و به چرخه خدمات پیوسته است، فضای پردیس اصلی دانشگاه 80 درصد افزایش یافته،  باغ زیتون جدیدی با وسعت 7000 مترمربع درهمین دوره احداث شده و حداقل 23 کارگاه و آزمایشگاه جدید در این دوره به بهره ‌برداری رسیده است. اما علیرغم گسترش این فعالیت‌ ها، کاهش و تعدیل نیرو کماکان در اولویت برنامه است تا همگان بدانند بهره‌ وری و ارتقای کیفیت امری دست یافتنی است.

    دکتر علی اکبری، تأکید کرد: خدمات آموزشی و پژوهشی بدون بهره‌ مندی از نظام مدیریتی پویا و پشتیبانی واحدهای اداری میسر نمی‌گردد،  از این‌رو، پی‌گیری تبدیل وضعیت کارکنان، بگونه ای که مشکل 25 + 18+ 2 جمعاً 40 نفر که 10 درصد کل کارکنان است،  در این دوره صورت گرفت‌. فراهم شدن امکان اعطای وام، پرداخت بدهی ‌ها و کسری ‌های چند ‌ساله، رشد حدود دو برابری اعتبارات هزینه ‌ای دانشگاه، تسویه بدهی‌ های انباشته شده چندین سال دانشگاه به شهرداری و انعقاد تفاهم‌ نامه‌ای برای حل این مشکل از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه است. جان کلام اینکه دانشگاه ایلام در چند سال اخیر، با اجرای سیاست‌ های برنامه محور، اجرای برنامه 4 ساله رئیس دانشگاه و تدوین تلاش برنامه راهبری تا 1400 بر مدار توسعه همه‌ جانبه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه، تصریح کرد: علیرغم تأکید ویژه بر آموزش و پژوهش ـ ارتقای خدمات دانشجویی و رفاهی، هرگز از چشم دانشگاه دور نمانده است. بهسازی خوابگاه‌ های دانشجویی و احداث پردیس خوابگاه‌ های خواهران، بهبود کیفیت خدمات تغذیه، استفاده از مشارکت دانشجویان در قالب شورای صنفی دانشجویان، ارتقای خدمات تندرستی و مشاوره دانشجویی و کسب مقام ملی در حوزه پایش سلامت، توسعه ورزش دانشجویی و کسب مقامهای متعدد استانی، ملی و المپیادهای ورزشی و راه‌اندازی قریب‌الوقوع مرکز بهداشت دانشگاه، همگی نشانگر توجه  مسئولان دانشگاه به این حوزه نیز هست.

    رئیس دانشگاه، تأکید کرد: مخلص کلام اینکه دانشگاه ایلام نه پی تقلید از تجارب و رفتارهای دیگر مراکز علمی است و نه می ‌تواند به وضع موجود راضی باشد. ما با اتکا به سرمایه اجتماعی مجموعه و حمایت وزارت متبوع و حسن نظم مدیریت استان برآنیم تا با تجمیع توان بالقوه، همکاران اعم از هیأت‌علمی ـ کارمندان و دانشجویان آینده درخشانی را رقم زنیم، از این‌رو می‌ کوشیم هم در کوتاه‌ مدت کاستی ‌ها را جبران و در میان مدت الگویی موفق برای توسعه آموزش عالی مناطق در حال توسعه ارایه نمایم .

      دکتر علی اکبری، خاطر نشان کرد: مایلم اعلام نمایم که این توفیقات بدون حسن توجه استاندار صادق و صمیمی و همکاری و معاضدت مدیران استان و عنایت مدیران ستادری وزارت و شخص وزیر محترم میسر نمی ‌گردید. در ادامه راه توکل به ایزد منان و استمرار برنامه محوری و ابتنای امور بر گفتگو، هم افزایی و اصلاح نقشه راه دانشگاه ایلام خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر علي اکبري: ارتقاء جايگاه دانشگاه در سطح ملي و بين المللي