شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

خانم فائزه شه دوست دانشجوی نخبه دانشگاه: جایگاه دانشگاه ایلام در سطح کشور ارتقاء یافته/ مدیریت دانشگاه با جدیت از دانشجویان استعدادهای برتر حمایت می کند

دانشگاه ایلام در سال­ های اخیر توسعه همه جانبه خوبی داشته و جایگاه آن در سطح کشور ارتقاء یافته است/ معتقدم هر آنچه خداوند به عنوان آرزویی در دل بنده­ اش قرار می ­دهد؛ با تلاش و پشتکار آدمی به دست خواهد آمد.

اشاره:

    خانم فائزه شه دوست، دانشجوی دکتری شیمی تجزیه، از دانشجویان سرآمد و نخبه دانشگاه است، که در چهار سال گذشته موفق به کسب عنوان های مختلف، در سطح  دانشگاه، استان و کشور شده و اخیراً  از فرصت تحقیقاتی کشور دانمارک برگشته است.  روابط عمومی دانشگاه در راستای وظیفه ذاتی خود، در انعکاس اخبار و موفیت های دانشگاهیان محترم، مصاحبه ای را با خانم شه دوست در تاریخ  96/6/19  انجام داده است، که متن آن، در پی می آید.

    به گزارش روابط عمومی دانشگاه، خانم فائزه شه دوست، دانشجوی نخبه دکتری رشته شیمی تجزیه دانشگاه، درباره وضعیت دانشگاه در چند سال اخیر، اظهار داشت: دانشگاه ایلام یک دانشگاه نوپا است، که در سال­ های اخیر به واسطه داشتن رئیس دانشگاهی بسیار با درایت و سخت­کوش، جناب پروفسور علی اکبری و همچنین اعضای هیأت علمی برگزیده، توسعه همه جانبه خوبی داشته است.

  به طور کلی فضای رفاهی دانشگاه را خوب ارزیابی می­ کنم، اما می­ توان با همت مسئولین دلسوز فضای خوابگاهی آرام­تر و تغذیه مناسب­تری را فراهم کرد.

.

    در حوزه پژوهش نیز در سال­های اخیر و با نقش پر رنگ جناب پرفسور علی اکبری، بودجه پژوهشی دانشگاه رشد بسیار چشمگیری داشته است و از نظر پژوهشی به جایگاه بسیار خوبی ارتقا پیدا کرده ­ایم. تعداد دستگاه ­های خریداری شده، برای فعالیت­ های پژوهشی در سال­های اخیر افزایش یافته است و همانطور که در فضای دانشگاه هم شاهد هستیم، با توسعه  طرحهای عمرانی، کمبود فضای آموزشی و پژوهشی دانشگاه، که تاکنون یکی از بزرگترین معضلات  بود، بزودی مرتفع خواهد شد.

خانم شه دوست اضافه کرد: مقایسه ­ای از فعالیت­ های صورت گرفته در سال­های اخیر، نشان از قدرت و درایت ریاست محترم دانشگاه جناب پروفسور علی اکبری دارد، که منجر به توسعه هرچه بیشتر دانشگاه ایلام، وارتقاء جایگاه دانشگاه در مجامع داخلی و حتی خارجی شده است و این یک افتخار بزرگ برای جامعه دانشگاهی کشور و استان ایلام می ­باشد.

    عضو بنیاد نخبگان، درباره کمک ‌های بنیاد نخبگان و انتظارت خود در این زمینه، بیان داشت: بنیاد نخبگان به عنوان یک نهاد حمایتی نخبه پرور، نقش مهمی در شکوفایی استعدادهای پژوهشگران جوان دارد و تاکنون برنامه­ های بسیار خوبی در این زمینه تدوین و اجرا کرده است. بنیاد نخبگان استان ایلام با داشتن کادر اداری اندک، اما بسیار دلسوز و پی گیر، با برگزاری برنامه­ های مفید و کاربردی، نقش بسیار درخشانی در پرورش استعداد دانشجویان و نخبگان استان داشته است و من بر خود لازم می ­دانم، در اینجا از ریاست محترم و تمامی پرسنل دلسوز این بنیاد کمال تشکر را داشته باشم.

    اینجانب در سال 1395 موفق به کسب جایزه تحصیلی بنیاد نخبگان شدم و از حمایت­ های مالی آن بنیاد بهره­ مند گردیدم. حمایت ­های بنیاد نخبگان در جهت ایجاد انگیزه و فعالیت­ های پژوهشی بسیار بجا و منطقی می ­باشد و مشخص است، که متخصصین امر برنامه­ ریزی خوبی در این زمینه داشته ­اند. حمایت از شرکت در دوره­ های پژوهشی، آموزشی و توانمندی در قالب اعتبار پژوهش یاری، آموزش یاری و فن یاری، مشوق بسیار خوبی برای علاقمندان به علم و پژوهش و جلوگیری از فرار مغزها خواهد بود.

     دانشجوی دکتری شیمی تجزیه دانشگاه، درباره فرصت تحقیقاتی انجام شده در کشور دانمارک و تجربیات علمی، پژوهشی و آموزشی خود در این زمینه، اظهار کرد: در زمینه فرصت تحقیقاتی و مقایسه یک کشور اروپایی توسعه یافته با کشور عزیزمان ایران، که در حال توسعه می ­باشد، سخنان فراوانی وجود دارد، که شاید در حوصله این بحث نگنجد، اما مهمترین تفاوت در توسعه یافتگی و نیافتگی یک کشور را در ارتباط دانشگاه با صنعت و فرهنگ، یک کشور می­ دانم.

    وی اضافه کرد: قطعاً دانشگاه، به عنوان یک کارخانه انسان­ سازی عمل می­ کند، که در این بین هر انسان فرهیخته ای می­ تواند، خودش یک خانواده را رُشد دهد و یک جامعه را به تعالی برساند و در یک کلام، یک کشور را متحول کند.

    به رغم تحریمها­ و جنگ­ های پیدا و پنهان همیشگی استکبار جهانی علیه ایران اسلامی، تلاش­ های بسیاری برای توسعه کشور عزیزمان صورت گرفته، اما باز هم خلأهای بسیاری وجود دارد، که همت ­های مضاعف ­تر مسئولین را طلب می­ کند. به عنوان ساده­ ترین مثال در زمینه علم و پژوهش باید عرض کنم، که چرخ اصلی صنعت کشورهای توسعه یافته بر محور دانشگاه و پژوهشگران آن می­ چرخد. پروژه ­های دانشجویی و پژوهش ­های انجام شده، کاملاً در راستای توسعه صنعت آن کشور تعریف می­ شود و حمایت ­های مالی آنها به گونه ­ای است، که یک پژوهشگر هیچ دغدغه ­ی مالی در دوران تحصیل خود نخواهد داشت. برای نمونه در کشور دانمارک، دانشجوی دکتری بودن، یک شغل محسوب می­ شود، بدین معنی که یک دانشجو از تمامی مزایا و امکانات یک شغل کامل برخوردار است و بدین ترتیب هیچ دغدغه مالی برای یک دانشجو وجود نخواهد داشت و حتی دانشجو با تشکیل خانواده و رسیدن به آرامش روحی، می ­تواند، به عنوان یک پژوهشگر بر برنامه های خود تمرکز کند. دروس تئوری و عملی به گونه ­ای مدون شده ­اند، که کاملاً مرتبط با صنعت هستند و یک دانشجو بعد از فارغ التحصیلی و البته جمع ­آوری سرمایه مالی کافی، به راحتی می­ تواند در صنعت جذب شود و از تخصص خود بهره گیرد. وجود تجهیزات و امکانات فوق العاده، همچنین ایجاد محیط ­های با نشاط علمی و رابطه گرم و صمیمانه بین اعضای تیم کاری یک پروژه، از مهمترین مزایای دانشجو بودن در دانشگاه­های معتبر خارج از کشور می ­باشد. الگوگیری از ایده ­های علمی و مدیریتی دانشگاه­ های موفق خارج از کشور، قطعاً تأثیر بسزایی در برنامه ­ریزی و ایجاد انگیزه برای دانشجویان دانشگاه­ های کشور عزیزمان ایران دارد و بدون شک از فرار مغزها جلوگیری خواهد کرد.

    خانم شه دوست در ارتباط با حمایت دانشگاه ایلام از دانشجویان استعدادهای برتر و درخشان، گفت: در دوره ریاست جناب پروفسور علی اکبری، توجه به این بخش نیز زیر ذره­ بین رفته است و تلاش ­های بسیاری جهت حمایت از دانشجویان نخبه دانشگاه صورت گرفته است. اما برای ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان برتر، نیاز به برنامه ­ریزی ­های قویتر و عملی ­تری می ­باشد. بطوریکه دانشجویی که، به دنبال کار پژوهشی است و تمام ذهن خود را معطوف به پژوهشش کرده است، درگیر بوروکراسی اداری نشود و حمایت مسئولان در جهت سوق دادن وی، در رسیدن به اهداف پژوهشی و کسب افتخار برای دانشگاه باشد. انتظار می­ رود مسئولین امر با درایت بیشتری، در این زمینه برنامه­ ریزی کرده و موانع موجود را حذف نمایند و با حمایت­ های تشویقی بیشتر، جهت انگیزه دادن هر چه بیشتر دانشجویان قدم بردارند.

    وی خطاب به دانشجویان دانشگاه، بیان کرد: همیشه برای خود یک برنامه منسجم داشته باشید و قدم به قدم برای رسیدن به برنامه ­های کوتاه مدت و بلند مدت خود تلاش کنید. طبق فرموده اما صادق (ع) امروزتان را متفاوت از فردایتان بسازید، که رمز موفقیت همین است. به دوستان خوبم پیشنهاد می­ کنم، در زندگی با قدرت جلو بروند و با اعتماد به نفس، هر آنچه که در ذهنشان می­ گذرد، را به واقعیت تبدیل کنند.

   خانم شه دوست اضافه کرد: بسیار معتقدم هر آنچه خداوند به عنوان آرزویی در دل بنده­ اش قرار می­ د هد؛ با تلاش و پشتکار آدمی به دست خواهد آمد، شاید نه امروز، اما حتماً در آینده تحقق پیدا خواهد کرد. پس آرزو کنید و آن را با پشتکار محقق سازید. بدانید که، قطعاً در مسیر رسیدن به اهدافتان به موانع زیادی برخورد خواهید کرد، اما یقین داشته باشید اراده و انگیزه شما بسیار قویتر از سنگریزه ­های لغزنده زیر پای شما خواهد بود.

    دانشجوی نخبه دانشگاه خطاب به مسئولان کشور، گفت: امیدوارم نسل ما، که از آن به عنوان نسل آینده­ ساز کشور تعبیر می­ شود، بتواند گامی هر چند کوچک در راه ارتقاء و اعتلای دانش این مرز و بوم بردارد، که برای تحقق این امر، نسل ما نیازمند اعتماد مسئولین است، تا با قدرت خودش را نشان دهد و استعدادها و توانمندی ­هایش را به رخ جهانیان بکشد. امیدوارم با حمایت و اعتماد مسئولین بتوانیم، با استفاده هر چه بیشتر از پتانسیل ­های کشورمان، برای رسیدن به برترین جایگاه علمی در دنیا و منطقه، نوید بخش آینده ­ای روشن برای ایران اسلامی باشیم.

    خانم شه دوست تأکید کرد: به جرأت می­ توانم بگویم، اگر در دوران تحصیل و زندگیم موفقیتی هم کسب کرده­ ام، همه را مدیون لطف خدا و حمایت خانواده عزیز، به همراه داشتن اساتیدی برجسته و علاقه شخصی ­ام به پژوهش می­ دانم، که همه آنها در کنار هم کاتالیزور قوی فعالیت ­های من بوده ­اند.

    وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: در پایان در برابر الطاف بیکران خداوند مهربان، حمایت خانواده عزیز و دلگرمی اساتید بزرگوارم سرتعظیم فرود می آورم و اگر افتخاری هم کسب کرده ام خود را مدیون این عوامل می دانم. به ویژه آنکه در دوره دکتری نیز کسب افتخار شاگردی دکتر محمود روشنی را در دانشگاه ایلام دارم و به یقین می توانم ایشان را مشوق اصلی فعالیت های علمی خود در این دوره بدانم، احساس می کنم راه های نرفته زیادی پیش رو دارم و دین بزرگی جهت پژوهش و کشف حقایق جدید برگردنم نهاده شده است.

    از اینکه چند کلامی در خدمت شما خوبان بودم، بسیار خوشحالم و به خود افتخار می­ کنم، که فرزند ایران زمین و هم نسل شما هستم.

                 همتم بدرقه­ی راه کن ای طایر قدس                            که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

خانم فائزه شه دوست دانشجوي نخبه دانشگاه: جايگاه دانشگاه ايلام در سطح کشور ارتقاء يافته/ مديريت دانشگاه با جديت از دانشجويان استعدادهاي برتر حمايت مي کند