شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نام گذاری سال توسط رهبری آغازگر کارهای زیربنایی در کشور است

به گزارش ایلام رصد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر” شمس‌الله سراج”، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ ایلام در گفت‌وگویی، با اشاره به نام سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، اظهار کرد: معمولاً مقام معظم رهبری در هر سال با توجه به تمام جوانب کشور و دنیای اسلام یا جهان عناوینی در هر سال به عنوان آغازگر کارهای زیربنایی در کشور اعلام می‌فرمایند.
وی گفت: چند سالی بود که ایشان یک دغدغه‌ای را مطرح می‌کردند به نام بحث خودکفایی در زمینه‌های اقتصادی، به تعبیر ساده‌تر با توجه به جریاناتی که در دنیا حاکم است در بحث تقابلی که بین اسلام و کفر به نوعی وجود دارد و رهبری جهان اسلام را هم در این قضیه ایران بر عهده دارد، طبیعتاً این مبارزه و این جریان یک چیز ساده و زودگذر نیست، یک جریان دامنه‌دار، طولانی مدت و ریشه‌دار است و خواهد بود.
حجت‌الاسلام سراج افزود: بنابراین برای فائق شدن بر مشکلات این مسئله، رهبری جامعه اسلامی باید دوراندیشی کافی و لازم را داشته باشد و ایشان به نظرم در این رابطه و با این ویژگی به خوبی مسائلی را در هر سال مطرح می‌کنند و اگر دیدگاه‌های ایشان به منصه ظهور برسد و جامه عمل به آن پوشانده شود در واقع یک مدینه فاضله‌ای در ایران و جهان اسلام شکل می‌گیرد.

تا به حال نتوانسته‌ایم به خیلی از این شعارها عمل کنیم
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام، تصریح کرد: متأسفانه مشکلی که وجود دارد در بحث تطبیق شعارهای مقام معظم رهبری بر جامعه، یک حلقه وسطی است که این حلقه هم‌خوان نیست، من انگشت روی دولت خاصی نمی‌گذارم، همه دولت‌ها از وقتی که این شعارها مطرح بوده به نوعی پای کار نبوده‌اند. از مردم نیز چون اختیاری گاهی ندارند نمی‌شود توقعی داشت، به عنوان عضوی از همین مردم عرض می‌کنم، می‌شود خود مردم در این راستا کارهایی انجام دهند، منتهی چون ما یک حالتی داریم که حتماً باید یک چیزی از بالا به پایین گفته شود تا عمل کنیم، که این خوب هم نیست، تا به حال نتوانسته‌ایم به خیلی از این شعارها عمل کنیم.
وی گفت: به عنوان مثال در بحث خودکفایی و اقتصاد مقاومتی که خیلی بحث جدی است، به راحتی مردم می‌توانند در زندگی روزمره خود حتی بدون حمایت دولت خیلی کارها را انجام دهند، در نوع مصرفشان می‌توانند خیلی راحت هزینه مصرف خانوار را کاهش دهند، به عنوان نمونه اگر مصرف خانواری مثلاً بیشتر گوشت هست با توجه به هزینه بالایی که این فراورده دارد می‌شود به طور تدریجی به سمت غذاهای گیاهی روی آورد که خاصیت آن نوع غذا را هم دارند. به نوعی باید از داشته‌های خودمان استفاده کنیم.
این مسئول افزود: در رابطه با تطبیق این شعارها بر جامعه به نظرم اگر خود مردم پای کار بیایند، در واقع بدون انتظار از دولت، به درصد بالایی از اهداف موجود در این شعارها خواهیم رسید. در این میان اولین مسئله باور این شعارهاست، گاهی ما باور نمی‌کنیم، به عنوان مثال وقتی مقام معظم رهبری می‌فرمایند که کشور به تولید و استفاده از تولید داخلی نیاز دارد؛ مردم ما باید بدانند که هرچند تولید داخل گاهی کیفیت ضعیفی دارد و به پای تولید خارج نمی‌رسد ولی در استفاده از آن به عنوان یک تکلیف عمل کنند، یعنی به نوعی به دنبال کالای خارجی و نشان خارجی نروند. اگر به این شکل عمل شود طبیعتاً بازار ما را کشوری مثل چین نمی‌گیرد و کالای تولیدکننده ما روی دستش نمی‌ماند؛ لذا وقتی چرخه تولید فعال شد، چرخه اشتغال هم فعال می‌شود و در نهایت اقتصاد هم جان می‌گیرد.
دکتر سراج افزود: در حال حاضر متأسفانه می‌بینیم با این همه تأکیدی که بر استفاده از کالای داخلی می‌شود اما گرایش به سمت تولیدات خارجی است، البته کسی فتوایی بر حرام بودن استفاده از کالای خارجی نداده، چون به نوعی این تبدیل به یک نوع تقابل با دنیا می‌شود و فعلاً زمان این نیست و مردم تنها توصیه به استفاده از کالای داخلی می‌شوند، در واقع اگر بر اساس آن عرق ملی عمل کنیم با توجه به شرایط امروز شاید بهتر باشد.

باور به اقتصاد مقاومتی هنوز وجود ندارد
وی با بیان اینکه نکته اساسی در این رابطه، دولت است، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یک تز مدیریتی در بحث اقتصاد محسوب می‌شود که در این راستا اولین گام، باور اقتصاددانان، کارشناسان و وزرای یک مملکت بر این قضیه است، من فکر می‌کنم این باور هنوز وجود ندارد، در تیم اقتصادی چه دولت فعلی و چه گذشته در بحث برپایی سمینارها و همایش‌ها در حد شعار با این موضوع کم کار نکردیم، اما خروجی این سمینارها صفر است. متأسفانه یکی از آفت‌هایی که کلمات خوب مقام معظم رهبری را ذبح می‌کند، همین بحث سمینارهاست، من نگرانم از اینکه در سال ?? باز عنوانی اعلام شود و باز ده‌ها سمینار برگزار شود و خروجی هم نداشته باشد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام، گفت: یکی از موانع اقتصاد مقاومتی این است که دولت‌مردان ما یک طرح کاربردی جامع و کامل ندارند، نه دولت بلکه مجلس هم به همین شکل! مواردی ما می‌شنویم اما شعاری است. واقعیت این است که یک طرح جدی که مردم آثارش را ببینند وجود ندارد. هر کاری تا برنامه مدون و الزام‌آور نداشته باشد به سرانجام نمی‌رسد؛ لذا ما اینجا هم مشکل قانونی و هم مشکل اجرا داریم. در این بحث قضیه جدی است.

وضع رفاه مردم را نباید به نتیجه مذاکرات وابسته کنیم
وی بیان کرد: دولت همه توانش را صرف مذاکرات می‌کند، این تا حدودی بد نیست، اما این معنی را نمی‌دهد که به امید مذاکره کشور را باید رها کرد. من اگر بجای دولت بودم به این شکل فکر می‌کردم، بدبینانه‌ترین حالت مذاکرات را در نظر می‌گرفتم، یعنی به نتیجه نرسد و تحریم‌ها هم شدید بشود! آنگاه چگونه باید عمل می‌کردم؟ لذا باید طرحی داد که آثار عملی آن در جامعه احساس شود، نباید به امید این نشست که تحریم‌ها برداشته و وضع مردم خوب شود؛ باید کار جدی انجام داد و اقتصاد کشور و وضع رفاه مردم را نباید به نتیجه مذاکرات وابسته کنیم.
حجت‌الاسلام سراج اضافه کرد: نکته دیگری که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند، بحث فرهنگ است؛ متأسفانه در سالی که گذشت خیلی هم از نظر فرهنگی کار مفیدی واقع نشد، بلکه گاهی بالعکس هم اتفاق افتاد، در برخی از جشنواره‌ها مواردی پیش آمد که نباید پیش می‌آمد! مثل مجوز اجرای برخی از کنسرت‌ها و مراسم، در بحث سینمای دفاع مقدس، البته فیلم‌های خوبی مثل «شیار ???» نیز تولید شده اما بیش از این کارهای چشمگیری اجرا نشد. به نظرم در بحث فرهنگ به آن شکل که مد نظر مقام معظم رهبری بود فعالیت‌ها راضی‌کننده نبود با اینکه می‌توانیم در این عرصه بیش از این عمل کنیم. همچنین در عرصه فرهنگ مصرف، فرهنگ محیط زیست، ما یکی از مشکلاتی که در سال ?? داشتیم در بحث عدم توجه به محیط زیست بود که متأسفانه مقوله سیاست بر آن غلبه کرد و در این بحث هم خیلی ضرر کردیم.
وی گفت: لازم می‌دانم در این بحث از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج که بدون حاشیه و جدی کار کردند تشکر و قدردانی کنم، این نهاد به دور از هر شعاری در این عرصه وارد یک سری کارهای عملی شدند و این جای تقدیر دارد، اگر همه کشور به این شکل وارد عمل می‌شد به نظرم الان وضعیت خیلی بهتر بود. مثلاً در روستاها در راستای اقتصاد مقاومتی به برخی خانوارها امکاناتی داده شد مثل اهدای حیوانات اهلی برای خودکفایی خانواده‌، هرچند این کار مورد تمسخر بعضی قرار گرفت ولی به نظر من کار خوبی بود، ما باید از یک جایی شروع کنیم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام با اشاره به اینکه ما گاهی ناخودآگاه از دشمنانمان تعریف می‌کنیم، گفت: مثلاً یک پزشک اسرائیلی عصرها به مطب می‌رود و صبح که بیکار است کشاورزی می‌کند یا روی سقف خانه خود سبزی‌کاری می‌کند، البته من شنیدم ولی ندیدم! وقتی که دشمن به این شکل کار می‌کند ما که در اسلام این همه در این مورد سفارش شده‌ایم، مثلاً در حدیث داریم، کسی که خاک و آب دارد او غنی است؛ ما هم خاک، هم آب و هم خیلی چیزهای دیگر داریم، ولی چرا فقیریم؟ چون به آموزه‌های دینمان عمل نمی‌کنیم. این به رفتار ما برمی‌گردد.
دکتر سراج اظهار کرد: به نظر من اگر از همین حداقل امکانات استفاده می‌کردیم، شاید الان وضعیت به این شکل نبود، احساس من این است که اگر از مقام معظم رهبری سئوال شود که آقا شما از کارهای که صورت گرفته شده راضی هستید؟ بعید می‌دانم که ایشان رضایت داشته باشند؛ انتظار ایشان این بود که خیلی بیشتر به این قضیه بها داده شود، چون صلاح کشور، برد کشور و پیشرفت کشور در همین است، یعنی دشمن بفهمد که با کشوری طرف است که هیچگونه امیدی به خارج از خودش ندارد. اگر به این صورت باشد به نظرم راه باز می‌شود، «از تو حرکت از خدا برکت» اگر خدا ببیند ما اهل کار هستیم، طبیعتاً کار ما را بی‌نتیجه نمی‌گذارد؛ «وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى/ وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَى؛ و اینکه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست/ و [نتیجه] کوشش او به زودى دیده خواهد شد» (النجم/ ?? ، ??)، اگر ما سعی کنیم خداوند نیز دستگیر خواهد بود.

دانشگاه‌ها باید موتور تولید باشند
وی در ادامه به نقش دانشگاه‌ها در توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در این رابطه دانشگاه‌ها باید موتور تولید باشند، اینکه الان این نقش را ندارند خودش یک بحث است، واقعاً نیستند! یعنی خروجی دانشگاه‌ها به نظرم گاهی نسبت به جامعه تطبیق ندارد، یعنی به نوعی دانشگاه در یک وادی سیر می‌کند، مردم کشور هم در یک وادی سیر می‌کنند. این برای مملکت در حال توسعه سم است! باید دانشگاه‌ها به پای کار بیایند، حرف ما این است که باید دانایی‌محوری در کشور باشد، خیلی از کارها اگر پشتوانه علمی نداشته باشد بی‌نتیجه می‌ماند. باید هر عملی بر مبنای یک تئوری صورت بگیرد و به نظر من دانشگاه‌ها این ظرفیت را دارند، البته نمونه‌هایی هم وجود دارد که در عرصه‌های مختلف نظیر نانو، هسته‌ای و … خوب کار کرده‌اند، مثل دانشگاه شریف، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه تهران؛ به نظر من اگر از دانشگاه‌ها خواسته شود، کار می‌کنند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ایلام، تأکید کرد: تا به نوعی ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنعت تعریف نشود، این کار درست نمی‌شود. باید صنعت‌گر، وزارت صنایع، کشاورزی و مراکزی که به نوعی در این رابطه مسئولند، از دانشگاه‌ها مطالبه کنند. مادامی که آنها به علم و دانش بها ندهند، دانشگاه هم شاید تکلیفی نداشته باشد.

دکتر سراج در پایان به عملکرد جهاد دانشگاهی در این عرصه اشاره کرد و گفت: در این میان جهاد دانشگاهی گل سرسبد این عرصه است، ما بارها گفته‌ایم در طرح‌هایی که تا به حال انجام شده و همین ارتباطی‌ که الان وجود دارد درصد خیلی بالایی از آن وابسته به همین نهاد انقلابی است که امید نظام محسوب می‌شود. جهاد دانشگاهی در حد خود در این رابطه کار کرده است، اگر دست این نهاد را بیشتر باز بگذارند و تقویت کنند به نظر من خیلی بیشتر کار خواهد کرد و این جای هیچ شکی ندارد.

نام گذاري سال توسط رهبري آغازگر کارهاي زيربنايي در کشور است