شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمین دکتر سراج به مناسبت فرارسیدن 9 دی

حجت الاسلام “شمس الله سراج “مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه ایلام در خصوص فرارسیدن 9 دی و حماسه حضور مردم در گفتگویی با پایگاه خبری تحلیلی  ایلام رصد اظهارکرد: 9 دی در تاریخ انقلاب ایران اوج تجلی ولایت مداری مردم است.

وی با اشاره به شکل گیری فتنه 88 افزود: فتنه 88 جریانی که یک باره و یک شبه به وجود آمده باشد نیست و مسئله ای است که ریشه در سال های قبل و جریانات اول انقلاب دارد.

امام جمعه موقت ایلام گفت: در اوایل انقلاب کسانی بودند که نسبت به جمهوری اسلامی حرف داشتند و برخی  اسلام ستیزی و برخی دیگر جمهوریت ستیزی را بیان می کردند.

حجت الاسلام سراج ادامه داد: در هر برهه ای از انقلاب به گونه ای با اینگونه مسائل مواجه بودیم چنان که در سال 78 یعنی ده سال قبل از فتنه 88 در 18 تیردردانشگاه به نوعی بحث انحراف در سیاست مطرح شد.

وی به مسائل قبل از آن جریانات نیزاشاره و گفت:  در زمان جنگ یکی از مسائلی که مطرح می شد بحث عدالت اجتماعی بود که با به سرکار آمدن دولت سازندگی این بحث به فراموشی سپرده شد و در آن مقطع زمانی یک نظام طبقاتی در جامعه ما شکل گرفت و با رشد سرمایه داری مواجه شدیم که فاصله بین فقیر و غنی زیادشد و توجهی به فرهنگ جامعه نمی شد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه ایلام افزود: آقای هاشمی به مسئله فرهنگ به عنوان یک مسئله اساسی بصورت جدی توجه نداشت و راه را برای حضور عناصری چون تکنوکرات ها با تفکرات خاص خودشان باز گذاشت که آقای نوربخش و فارغ التحصیلان اقتصاد غرب در آن مقطع از جمله این افراد تأثیر گذاردر دولت بودند.

دکتر سراج با گریزی به سرکارآمدن دولت اصلاحات نیز بیان داشت: در زمان آقای خاتمی و دولت اصلاحات جریان انحراف سیاسی مطرح شد و افرادی که به نوعی با اسلامیت نظام مشکل داشتند این بعد را کم رنگ کردند و تا حدود زیادی هم تأثیرگذار بودند و کارهایی که در دوم خرداد انجام دادند و تحصنی که در مجلس ششم صورت گرفت همه را می توان به عنوان ریشه های جریان فتنه در سال 88 به شمار آوریم.

وی همچنین در ادامه عوامل شکل گیری فتنه گفت: در مصاحبه های سران فتنه در قبل و حین جریان انتخابات می توان رگه های فتنه رایافت به طور مثال آقای موسوی بحث تغییر را همواره در صحبت های خود به کار می گرفت یا در شعار آقای کروبی که تغییرات شروع شده است و انتخابات جزئی از این تغییر است وجود داشت! اما این تغییر در چه چیز شروع شده بود؟ و آنها چه چیز را می خواستند تغییر بدهند؟؟

حجت الاسلام والمسلمین سراج با تأکید بر این مسئله که نباید با تطهیر سران فتنه و به حاشیه بردن اصل مسئله در صدد تبرئه این عوامل برآئیم گفت: عمل سران فتنه با یک عذرخواهی و توبه حل نمی شود و قابل چشم پوشی نخواهد بود زیرا آنها بحث تغییر نظام، تغییر رهبری و محدود کردن اختیارات ولی فقیه در نظام اسلامی را مطرح کردند.

وی افزود: آنها این موضوع را در تریبون های خود علنا بیان می کردند و خبری که آن موقع روی آنتن می بردند این بود که با روی کارآمدن دولت آقای موسوی فشار مردم به حدی خواهد بود که رهبری در سیاست های خود تجدید نظر خواهد کرد و این یعنی یک براندازی خاموش.

دکتر سراج با بیان اینکه این حرف ها و حرکات به قبل از فتنه 88 بر می گردد تصریح کرد: آنها برای عملی کردن این فتنه و این براندازی، انتخابات را بهانه کردند تا رنگ قانونی به حرکت خود بدهند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ایلام اظهار کرد: با آغاز فتنه خیلی از افراد جامعه دخیل شدند، افرادی که سردمدار بودند و الان معلوم اند چه کسانی هستند و عده ای از خواص هم بودند که زود گول خوردند و خواسته و ناخواسته در مسیر فتنه قرار گرفتند.

وی گفت: بسیاری از بزرگان حوزه و دانشگاه بودند که نتوانستند فضای غبارآلود فتنه را تحلیل کنند و بسیاری از اساتید دانشگاه و حوزه متأسفانه فریب خوردند اما توده دانشجویان و طلاب ما از خواص خیلی بهتر عمل کرده و حرفهای رهبری را بهتر درک نمودند.

امام جمعه موقت ایلام ابراز کرد: گاهی ابهت بزرگان ما را می گیرد و فکر می کنیم که بزرگان هرکاری می کنند درست است که اصلا اینگونه نیست در فضیه 88 بسیاری از این بزرگان پایشان لغزید که خیلی از اینها توانستند جبران کنند اما بعضی ها هم جا ماندند.

دکتر سراج به نقش شخص مقام معظم رهبری در مهار فتنه اشاره و گفت: نقش رهبری، نقشی بی بدیل بود و اگر نبود حضور و ورود شخص ایشان مملکت و نظام دچار یک چالش جدی می شد و مشکلات زیادی برای نظام پیش می آمد و بحث براندازی جدی می شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در قضیه یک تنه در مقابل فتنه ایستادند تا زمانی که مردم وارد میدان شدند که حضور آنان را نیز نباید کم رنگ کنیم اما حرف اصلی را مقام معظم رهبری بیان کردند و آن تمکن از قانون بود.

سراج در ادامه گفت: بحث تمکن از قانون مسئله ای است که در همه زمان ها راه گشا است زیرا معنا نداشت کسی که با همین قانون تأئید صلاحیت شده است بر ضد همین قانون قد علم کند.

وی افزود: آنها می خواستند قانونی را به چالش بکشند که از کانال همان قانون کاندید ریاست جمهوری شده بودند و مقام معظم رهبری انگشت روی نقطه حساسی گذاشتند و بیان کردند اگر این قانون به شما مجوز داده که بیاید در انتخابات، تبعیت از همین قانون راهکار این مشکل است واگر به نتیجه انتخابات اعتراضی هست بایدد از دریچه همین قانون پیگیری شود .

حجت الاسلام والمسلمین سراج با توجه به اقتدار رهبری در این مسئله افزود: لذا رهبری با وجود اصرارهای متعدد هرگز کوتاه نیامدند واگر ایشان از موضعی که داشتند کوتاه می آمدند کار از کار می گذشت و بعدها دیگر ما مستمسکی نداشتیم که اگر کشور با بحرانی مواجه می شد با تمسک به آن مسئله را حل  کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام به نقش مؤثر دانشجویان نیز در مهار فتنه اشاره و اظهار داشت: نقش دانشجویان در این مسئله نقش پررنگی است چه در قضیه سال ?? و چه در فتنه ?? تشکل های خوب دانشجویی و بسیج دانشجویی انصافا در روشن گری مردم و به عنوان لیدر های مردم موفق عمل کرد چه در صحنه های خیابان و چه در درون دانشگاه و چه بسا دانشجویانی که از جانشان برای دفاع از انقلاب در این قضایا مایع گذاشتند.

وی نکته حائز اهمیت مسئله را اشتباه خواص در فتنه 88 دانست و گفت: خواص در این جریانات کم آوردند و بسیاری از آنها کارنامه قبولی نگرفتند ولی توده مردم ما از خواص بهتر عمل کردند و نکته دیگر حرف شنوی ولایتمداری مردم بود که با اشاره رهبری به خیابان ها امدند.

دکتر سراج با اشاره به  تأثیر مسئله عاشورا در خاموشی فتنه 88 گفت: در روز عاشورا با هتاکی های صورت گرفته  آن روی سکه جریان برانداز معلوم شد که اگر اینها سرکاربیایند کاری به دین و امام حسین(ع) و عاشورا ندارند.

وی افزود: نقش عاشورا در این مسئله بسیار جدی است اینکه امام خمینی فرمود محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است تجلی و تبلور آن را در قضیه 88 دیدیم که اگر نبود این تعصب و شور حسینی در مردم شاید فتنه در ایران سال ها ادامه داشت و سال ها برای آن هزینه می کردیم.

وی با بیان اینکه عده ای که می خواهند از این عوامل رفع حصر شده و از گناه آنان چشم پوشی شود یا جاهل اند یا مغرض تصریح کرد:  فتنه گرها نظام را دچار هزینه کردند ما خیال میکنیم که حالا اشتباهی شده ما باید ببینیم که قیمت اشتباه در چه حدی است اینها مملکت را 20 سال به عقب بردند اگر نبود این جریان فتنه بسیاری از سرمایه گذاری هایی که در کشور شده بود نتیجه می دادو به ثمر می رسید و از نظر اقتصادی به پیشرفت می رسیدیم تحریم ها آغازش از قضیه فتنه بود الان عقب ماندگی کشور را باید جوابگو باشند.

دکتر سراج گفت: مطالبه ما این است که شما با کاری که کردید این احساس را در دیگران به وجود آوردید که این مملکت امن نیست و این احساس نا امنی حاصل کار فتنه گران بوده است این افراد اگر محاکمه ای هم بشود قطعا حکم این افراد از حکمی که الان هست بسیار شدیدتر خواهد بود و اگر نظام با رأفت با این افراد برخورد کرده نقطه قوت نظام است.

در فتنه 88 بحرانی از سر این مردم گذشت و به این انقلاب ضربه زدند و در زندگی خیری نخواهند دید

وی با بیان این موضوع که سران فتنه در خارج اند و غیر از آمریکا و اسرائیل کسی نیست یادآور شد: و این افرادی که با اینها همراهی کردند عاملان این کشورها هستند این افراد سر و رأس الفتنه نیستند عامل های داخلی اند و به این ملت خیانت کردند و به سفره ای که از آن نان خوردند آسیب رسانده و بی احترامی کردند.

وی آگاهی بخشی و مطالبه گری را وظیفه قشر طلبه و دانشجو در تمام برهه های انقلاب دانست و گفت: باید با تحلیل مسائل و آگاهی بخشی به جامعه هم در خود و هم در مردم راه نفوذ دشمنان را ببندند و همواره پشتیبان ولایت و رهبری باشند.

مصاحبه حجت الاسلام والمسلمين دکتر سراج به مناسبت فرارسيدن 9 دي