شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

اقتصاد مقاومتی یک منش مدیریتی و فکری است نه عملکرد/تفاهم نامه اقتصاد مقاومتی دانشگاه ایلام با تشخیص مصلحت نظام

رئیس دانشگاه ایلام، قتصاد مقاومتی را ضرورت غیرقابل تردید جامعه کنونی قلمداد کرد و بیان داشت: اگر راهی جز اقتصاد مقاومتی پیموده شود خطا بوده و مفید فایده نخواهد بود.

دکتر محمد علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام در سخنانی ،با تعریفی از اقتصاد مقاومتی اظهار داشت:جامعه ایرانی افق های بلندی را برای خود ترسیم و برنامه ریزی کرده است و در نظر دارد در سطح جهانی، جایگاهی برتر برای خود داشته باشد.

وی گفت: برای دست یابی به این مقصود چاره ای ندارد جز اینکه بایداز منابع محدودی که در اختیار دارد بیشترین استفاده را کرده به نیروو توان داخلی خود اتکا نموده و وابستگی خود و تأثیرپذیریش از بیرون را کم نماید.

* اقتصاد مقاومتی به معنای انفعالی و مقاومت کردن زیر فشارها نیست بلکه اقتصادی است آفندی

رئیس دانشگاه ایلام اضافه کرد: برای رسیدن به این جایگاه جهانی چاره ای نیست جز اینکه این سیستم ظرفیت های داخلی اقتصادی و فکری  و دانش بنیان خود را شناسایی و تقویت کند.

دکترعلی اکبری تمام این موارد را  مؤلفه های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت:  به تعبیر بنده اقتصاد مقاومتی به معنای انفعالی و مقاومت کردن زیر فشارها نیست بلکه اقتصادی است آفندی، یعنی به معنای از قبل با آمادگی بیشتر کار کردن است.

وی اظهار داشت: حتی اگر منابع محدود نباشند و نفت هم به قیمت گران به فروش برسد و رونق اقتصادی هم داشته باشیم، با توجه به نیازمندی هایی که کشور ایران دارد و با توجه به اهدافی که برای خود ترسیم کرده ایم کما کان باید در حال و آینده چنین مشی اقتصادی را در میان جامعه ایجاد کنیم.

* اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه یک انتخاب درست است یک سیاست ابلاغی از سوی رهبری است

وی افزود: اقتصاد مقاومتی چیزی نیست جز بهینه مصرف کردن، استفاده درست از سرمایه و چرخیدن درست چرخه های اقتصادی کشور و بسیار خرسندیم که این خواسته در کلام رهبری و با تأکید جدی ایشان ابلاغ شده است.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه یک انتخاب درست است یک سیاست ابلاغی از سوی رهبری است، تأکید کرد: عمل کردن به اقتصاد مقاومتی یک وظیفه است دانشگاه ها هم به عنوان سازمان هایی که طبیعتا انتظار همه از آنها این است که اقدامات آنها مبتنی بر دانش باشد در درون خود باید ابتناء به اقتصاد مقاومتی را در اولویت امور قرار دهند.

* اقتصاد مقاومتی وارد گفتمان مسئولین شده است

دکترعلی اکبری با اشاره به  میزان اهتمام مسئولین استانی به اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در استان اهتمام برای اجرای اقتصاد مقاومتی در بین مسئولین وجود دارد و آن علاقه مندی وارد گفتمان جامعه شده است اما اینکه در ارزیابی اجرای این مقوله باید بررسی میدانی شود که عملی کردن این بنیان تا چه اندازه بوده است.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یک پروژه نیست که در مدت زمان محدود و مشخص به بهره برداری برسد این فرمایش رهبری در ادامه بیانات قبل ایشان همچون انظباط اجتماعی، اصلاح الگوی مصرف، ومدیریت جهادی و عزم ملی... یک حلقه در یک پازل است  واز بقیه موارد قبل جدا نیست.

این مسئول اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی را اگر به یک دسته گل تشبیه کنیم این موارد هرکدام گلی از این دسته گل اصلی است و جدای از هم نیستند بلکه مکمل همدیگرند لذا اجرای آن همچون یک پروژه نیست که به بهره برداری برسد و نمود عینی پیدا کند.

رئیس دانشگاه ایلام، اقتصاد مقاومتی را یک منش فکری وهزینه ای و مدیریتی  دانست و گفت: واقتصاد مقاومتی را نحوه اداره کردن منابع و یک فرهنگ می توان دانست تا یک عملکرد، لذا در رویکردها نمایان می شود تا یک نمود عینی داشته باشد.

وی اقتصاد مقاومتی را ضرورت غیرقابل تردید جامعه کنونی قلمداد کرد و بیان داشت: اگر راهی جز اقتصاد مقاومتی پیموده شود خطا بوده و مفید فایده نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دولت کنونی یک دولت فکری است و با وضعیت کنونی اداره این دولت با این وضعیت درآمدی کاری دشوار است، ابراز داشت: نتیجه برجام باید وارد زندگی مردم شود تا بتوان ارزیابی منصفانه از آن انجام داد و دولت هم باید در این زمینه پاسخگو باشد .

علی اکبری در خصوص نقش برجام بر زندگی و معیشت مردم اظهار داشت: توافق فعلا فقط امضاء شده است و امضا با اجرا فرق دارد بعد از اجرا باید گشایش ها نمود پیدا کند همان گونه که ارتباطات بین المللی و امیدی که در میان مردم وجود دارد،  شواهدی برای بروز این گشایش هستند.

رئیس دانشگاه ایلام به تلاش دانشگاه برای تبیین این مفهوم در بین دانشگاهیان اشاره و افزود: تبیین و آموزش اقتصاد مقاومتی با اجرای کارگاه های دانش افزایی و اقدام در راستای بررسی مبانی و مؤلفه های این سیاست اقتصادی در دانشگاه مورد اهتمام قرار گرفته است.

وی به امضاء تفاهم نامه دانشگاه ایلام با مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره و اعلام نمود: در خصوص تبیین اقتصاد مقاومتی و آموزش این موضوع هم در سطح دانشگاه  و هم در سطح مدیران استانی در آینده نزدیک مقرر شده است تفاهم نامه ای با مجمع تشخیص مصلحت نظام امضاء شود که مقدمات آن در حال انجام است.

وی اجرای کرسی ها و تریبون های دانشجویی با محوریت اقتصاد مقاومتی را گامی در راستای ترویج این مفهوم در بین دانشگاهیان اعلام کرد و گفت: دانشجویان با بحث و مناظره در این خصوص به تبیین این مسأله پرداخته، وچنین بحث هایی درزمینه ترویج و گفتمان سازی این مفهوم مؤثر خواهد بود.

اقتصاد مقاومتي يک منش مديريتي و فکري است نه عملکرد/تفاهم نامه اقتصاد مقاومتي دانشگاه ايلام با تشخيص مصلحت نظام