شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر نعمتی: تنها دغدغه دانشجویان باید تحصیل و آموزش باشد

دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و علمی همواره محور توسعه و شتاب بخشی جوامع به شمار رفته و از این نهادها به عنوان موتور محرکه توسعه یاد شده است.

به گزارش روابط عمومی و به نقل از خبرگزاری ایرنا، امروزه نقش مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع بی بدیل بوده و به همین علت دولت ها و حکومت ها به ویژه در نظام های مردم سالار بیشترین توجه و سرمایه گذاری را روی گسترش کمی و کیفی دانشگاه ها متمرکز کرده اند.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامی مردم سالار و متکی به اصول و ارزش های دینی از همان آغاز شکل گیری خود در سال 57 توجه ویژه ای به سیاست توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در همه مناطق کشور از خود نشان داد و در راستای اعتقاد و عمل به شعار عدالت آموزشی و تحقق این رویکرد بیشترین هم و غم و تلاش خود را به ایجاد و راه اندازی موسسات آموزش عالی در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور معطوف کرد.
استان ایلام نیز یکی از این مناطق به شمار می رود که تا پیش از این و در زمان رژیم ستم شاهی تنها دارای یک مرکز آموزش عالی به نام آموزشکده دامپروری ایلام بود که در سال 1355خورشیدی زیر نظر دانشگاه رازی کرمانشاه فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد
این آموزشکده به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و پس از انقلاب فرهنگی به دانشکده کشاورزی تبدیل شد و سرانجام در سال 1371 و به دنبال استقلال از دانشگاه رازی کرمانشاه به عنوان دانشگاه ایلام پای به عرصه فعالیت های عالی علمی و آموزشی گذاشت
وقوع جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران و قرار گیری ایلام در نوک پیکان حمله و تجاوز بعثی ها باعث شد توسعه دانشگاه ها و مراکز عالی علمی و آموزشی در این استان دچار وقفه شود و به ناچار گسترش این مراکز به پس از پایان جنگ و دفاع مقدس موکول شود.
به دنبال پایان جنگ تحمیلی رژیم بعث صدام علیه جمهوری اسلامی ایران و آغاز بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ در لا به لای بازسازی این مناطق سیاست توسعه مراکز آموزش عالی در مناطق جنگ زده از جمله استان ایلام آغاز شد و به تدریج مراکز آموزش عالی در این منطقه از میهن اسلامی که جنگ تحمیلی همه زیرساخت های آن را نابود کرده بود، متولد شد
پایان جنگ تحمیلی را باید نقطه عطفی در حوزه تحول و تولد مراکز و موسسه های آموزش عالی در استان دانست زیرا پس از این واقعه موسسه های آموزش عالی شامل دانشگاه ایلام، پیام نور، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و مرکز جامع علمی کاربردی با شعبه ها و زیرمجموعه های آنها در سراسر استان متولد شد که اکنون هزاران دانشجوی دختر و پسر در آنها تحصیل می کند
نمایندگی همه دانشگاه ها، موسسه ها و مراکز آموزش عالی اکنون در استان ایلام دایر و فعال است و برخلاف دو دهه قبل که ایلام در عرصه آموزش عالی در رنج بود و هیچ حرفی برای گفتن نداشت امروزه به مدد توجه نظام جمهوری اسلامی ایران به استانی پیش رو و مترقی در این حوزه تبدیل شده است.
اکنون بیش از 30 هزار نفر از جوانان ایلامی و دیگر مناطق کشور در دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی استان به تحصیل اشتغال دارند که انتظار می رود در پایان تحصیلات و ورود این افراد به بازار کار تحول اساسی در حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصاد این منطقه روی دهد
خبرگزاری جمهوری اسلامی در راستای رسالت حرفه ای اطلاع رسانی خود و به منظور آگاهی بخشی از کارکرد، وظایف و مسائل و مشکلات دانشگاه های استان میزگردی با حضور مصطفی نعمتی معاون دانشجویی دانشگاه ایلام، نصرت الله حیدری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و مجید هوشمند مدیر روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام ترتیب داده که در متن آن پی خواهد آمد:

** تنها دغدغه دانشجویان باید تحصیل و آموزش باشد

معاون دانشجویی دانشگاه ایلام گفت: باید امکانات لازم به منظور آرامش، آسایش و تغدیه مناسب در اختیار دانشجویان قرار گیرد تا آنها بتوانند با خیال آسوده و بدون دغدغه فکری در کلاس های آموزشی حضور داشته باشند.
مصطفی نعمتی افزود: شش هزار دانشجو شامل سه هزار و 700 دانشجوی دختر و دو هزار و 300 دانشجوی پسر در مقاطع مختلف تحصیلی از کاردانی تا دکترا در دانشگاه ایلام تحصیل می کنند.
وی ادامه داد: تمامی دانشجویان دوره روزانه و تا حدودی دوره های شبانه این دانشگاه در 9 خوابگاه شامل پنج خوابگاه پسرانه و چهار خوابگاه دخترانه اسکان داده شده اند.
وی اظهار کرد: تمامی امکانات رفاهی مورد نیاز برای دانشجویان ساکن در خوابگاه ها فراهم شده و سال گذشته شش میلیارد ریال برای تعمیرات و بازسازی خوابگاه ها هزینه شده است.
معاون دانشجویی دانشگاه ایلام گفت: همه دانشجویان شبانه و روزانه دانشگاه امکان دریافت وام های مختلف از جمله تحصیلی، ازدواج، ودیعه مسکن، خرید کتب تخصصی، حوادث غیرمترقبه و حج و زیارت را دارند.

** پرداخت 11 میلیارد ریال وام به دانشجویان 

نعمتی افزود: در سال تحصیلی گذشته بیش از 11 میلیارد ریال وام دانشجویی در بخش های مختلف به دانشجویان این دانشگاه پرداخت شده است.
وی ادامه داد: برای دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا نیز وام های ویژه ای در نظر گرفته شده است تا تمامی هزینه ها و نیازهای مالی دانشجویان در بخش های مختلف پوشش داده شود.
وی اظهار کرد: 10 درصد این وام ها پس از پایان دوره تحصیل و مابقی به صورت اقساط بلند مدت پنج ساله بازپرداخت می شود.
معاون دانشجویی دانشگاه ایلام گفت: یکی دیگر از حوزه های با اهمیت در بحث دانشجویی، مرکز مشاوره است و تمامی دانشجویان از زمانی که وارد دانشگاه می شوند، زیرپوشش این مرکز قرار می گیرند.
نعمتی افزود: دانشجویان در این مرکز مورد سنجش و بررسی قرار می گیرند و دانشجویانی که نیاز به کمک و مشاوره داشته باشند به مشاوران تخصصی معرفی می شوند.
وی ادامه داد: خدمات مشاوره ای به صورت کارگاهی و در سطح خوابگاه ها نیز ارایه شده و در طول سال دوره های آموزشی پیشگیری از اعتیاد و جرم برای دانشجویان برگزار می شود.
معاون دانشجویی دانشگاه ایلام گفت: این دانشگاه در بخش تربیت بدنی از امکانات خوبی از جمله سالن های ورزشی و زمین چمن برخوردار است و هر روز از ساعت 8 صبح تا 10 شب در اختیار دانشجویان قرار دارد.
نعمتی افزود: دانشجویان این دانشگاه از نظر ورزشی بسیار فعال هستند و مسابقه های داخلی، استانی و منطقه ای زیادی در دانشگاه برگزار می شود اما مشکلات خاصی در بحث تربیت بدنی وجود دارد که باید ساماندهی شود.
معاون دانشجویی دانشگاه ایلام گفت: تغذیه یک بخش اساسی و کلیدی در زمینه خدمات رسانی به دانشجویان است و در این راستا در هر وعده صبحانه، ناهار و شام دو هزار پرس غذا سرو می شود.
نعمتی افزود: ناهار در دانشگاه و صبحانه و شام در خوابگاه ها با رزرو قبلی توزیع می شود و در تهیه و پخت غذاها از دانشجویان نظرخواهی می شود.

دکتر نعمتي: تنها دغدغه دانشجويان بايد تحصيل و آموزش باشد دکتر نعمتي: تنها دغدغه دانشجويان بايد تحصيل و آموزش باشد