شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

نشست بررسی فرصت های صلح و توسعه در ایران پساتحریم در دانشگاه ایلام برگزار شد

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، نشست بررسی فرصت های صلح و توسعه در ایران پساتحریم که با حضور علی زینی وند، دبیر کمیته سیاست داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محمدرضاشیرخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ایلام اعضاء هیأت علمی واستقبال پر شور دانشجویان دانشگاه ایلام در سالن آیت الله حیدری دانشگاه ایلام برگزار شد.

دبیر مجمع دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه ایلام: دانشجویان اصلاح‌طلب دانشگاه ایلام انقلابی و قانونمند هستند

مهدی فیلی، دبیر مجمع دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه ایلام در نشست بررسی فرصت های صلح و توسعه در ایران پساتحریم گفت: فعالیت در تشکل های دانشجویی به ویژه تشکل های سیاسی بهترین فرصت برای کسب تجارب سیاسی- فرهنگی است، وی یکی از وظایف تشکل های اسلامی را دیدن و شنیدن تفکرات مخالف و ابراز عقیده در این راستا دانست و افزود: دانشجویان دانشگاه ایلام به مدت مدیدی از انتخاب براساس معیارهای سیاسی و سلایق اجتماعی محروم بودند؛ اما این زمینه با وجود رویکرد و نگاه متفاوت دولت تدبیر و امید به فعالیت های دانشجویی، محقق شد.
دبیر مجمع دانشجویان پیروان خط امام دانشگاه ایلام فعالیت دانشجویان را توام با آزمون و خطا عنوان کرد و گفت: نباید فضا را برای این قشر سنگین کرد به گونه ای که از فعالیت های سیاسی و فرهنگی دور یا منصرف شوند و تاکید کرد، مجمع پیروان خط امام دانشگاه ایلام با گفتمان اصلاح طلبانه و مشی اعتدال پا به عرصه رقابت با منطق، قانونمندی و آرمان گرایی گذاشته است، رسالت این تشکل، تحقق خواسته های دانشجویان با مساعدت و همکاری ایشان می باشد.
فیلی تشکل مذکور را تریبونی برای دانشجویان خوش فکر و خلاق اعلام کرد و ادامه داد: اولین ویژگی مجمع پیروان خط امام در دانشگاه ایلام این است دغدغه مند هستند و این دغدغه را تا نیل به فعالیت های دانشجویی در عرصه های مختلف پرورش می دهند.
دبیر مجمع دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه ایلام تصریح کرد: دانشجویان اصلاح طلب دانشگاه ایلام انقلابی و قانونمند هستند، رهبر معظم انقلاب فرمودند: «انقلابی ترین شما، قانونمندترین شما می باشد»، ما می خواهیم رقابت در قانونمندی را یاد بگیریم و آن را ترویج دهیم. آگاهی بخشیدن به جامعه و دانشجو را هدف اصلی این تشکل دانست و خاطرنشان کرد: ما در این دانشگاه با تاسی به قرآن که الگو شدن در جامعه را در گرو حفظ تعادل عنوان می کند؛ از سطحی نگری های تقلیدی و تفکرات افراطی دوری می کنیم و دست مساعدت را به سوی کسانی که تفکر ما را می پذیرند دراز کرده ایم.

دبیر کمیته سیاست داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام: در دیپلماسی اقتصادی دچار ضعف هستیم/ بزرگترین مانع در توسعه اقتصادی تورم قوانین در نظام اداری است

دکتر علی زینی وند، دبیر کمیته سیاست داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام نشست بررسی فرصت های صلح و توسعه در ایران پساتحریم که توسط مجمع پیروان خط امام دانشگاه ایلام در آمفی تئاتر دانشگاه ایلام برگزار شد ضمن خرسندی از حضور در جمع دانشجویان آگاه دانشگاه ایلام خود را محصول این مرکز آموزش عالی معرفی نمود و گفت:  توافق هسته ای ایران را در طول تاریخ ایران بی سابقه دانست و گفت: برجام نقطه عطفی در روابط بین الملل است، تمام توافق نامه های تاریخی یا پس از یک جنگ گسترده و یا پس از تغییر در یک کشور منعقد شده اند، توافق ایران با کشورهای بزرگ برای جلوگیری از جنگ و تاثیر در تحولات منطقه و جهان بوده است.

وی سه ضلع اصلی فراهم شدن این زمینه را مردم، دولت و مقام معظم رهبری دانست و ادامه داد: اگر دیپلمات های ما توانستند با دست پر، چانه زنی کنند مرهون ادبیات محکم و حمایتگرانه رهبر انقلاب هستند.
دبیر کمیته سیاست داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ایران هراسی سال های متمادی گوش فلک را پر کرده بود. سربازان ما در عرصه دیپلماسی، قدرت ایران را در عرصه مذاکره بالا بردند، اما به چه علت این پنج قدرت بزرگ جهان با ایران به تعامل پرداختند؟
دکتر زینی وند یادآور شد: یکی از اهداف آمریکا در خاورمیانه تزریق قدرت به ترکیه، رژیم غاصب اسرائیل، عربستان و مصر در راستای تضعیف ایران است. ظهور چهار قدرت اقتصادی جهان موسوم به بریکس که شامل چین، برزیل، آفریقای جنوبی و روسیه می باشد باعث برآشفتگی ایالات متحده و متمرکز شدن توجه آن در آسیای پاسیفیک شده است، بنابراین کمرنگ شدن نقش آمریکا در آسیای غربی قابل اغماض می باشد.
وی تصریح کرد: با اشاره به سخنان سیاستمداران آمریکا، ایران یکی از بازیگران عقلانی در عرصه جهانی و منطقه ای می باشد؛ زیرا علاوه بر اینکه در پی حفظ منافع ملی خویش است؛ هیچگاه به همسایگانش حمله نمی کند، مانند یک قدرت در برابر کشورهای ذره ای ایستاده و بی محابا هر کاری را انجام نمی دهد و همین امر باعث می شود جمهوری اسلامی در سال های آینده به جایگاه اصلی خویش نائل آید. هانتیگتون نیز با بررسی پتانسیل های ایران، کشورمان را به عنوان قطب قدرت از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی در سده اخیر در منطقه خاورمیانه معرفی کرده است.
دبیر کمیته سیاست داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را موزانه گر در منطقه پرآشوب خاورمیانه عنوان کرد و گفت: هم اینک سیاست های منطقه حول محور استراتژی هایی که از سوی ایران مطرح شده اند، پیش می روند. این اغراق نیست، البته برخی افراد در محافل مختلف اذعان دارند که چرا ایران برای سوریه، لبنان، فلسطین هزینه می کند؟ اگر حضور مستشاری جمهوری اسلامی در این کشورها نبود 1+5هرگز با ایران کنار نمی آمدند، بنابراین حضور ما در این مناطق کاملا توجیه پذیر است.
دکتر زینی وند هدف گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش را امحای مقر حکومت های شیعه اعلام کرد و افزود: آن ها می گویند سوریه و لبنان را ساقط کنیم و به سراغ ایران برویم، ما اگر در سوریه و لبنان مانع تروریست های تکفیری نشویم باید در مرزهای خودمان با آن ها به مبارزه بپردازیم، البته انکار نمی کنم که دیپلماسی اقتصادی مان در این کشور ضعیف است و وزارت خارجه ما باید به سرعت به فکر قبضه کردن بازارهای بکر کشورهای عربی و تزریق کالای ایرانی به این ملل باشد.
وی ایران را لنگرگاه ثبات در منطقه دانست و یادآور شد: این امنیت و نظام اسلامی در پی 100سال مبارزه به دست آمده است، بنابراین باید هوشیار باشیم تا دستاوردهای گذشته را به زیر سوال نرود.
این استاد دانشگاه با اشاره به بالا رفتن صادرات نفت تا هشت ماه آینده تصریح کرد: آزاد شدن29میلیون دلار از107میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران، بهبود بخش گردشگری، حضور غول های نفتی در کشورمان، حضور هیات های اروپایی و غیره، اوضاع اقتصادی ایران را بهبود خواهد بخشید.
دکتر زینی وند علت پیشرفت کشورهای توسعه یافته را قوی بودن بخش سیاست اقتصادی دانست و ابراز داشت: ما در دیپلماسی اقتصادی دچار ضعف هستیم به گونه ای که سیاست بر اقتصاد سبقت گرفته است. دولت باید در هر کشور که نفوذ کرد، حضور تیم اقتصاد و انعقاد معاهده های اقتصادی را در دستور کار خویش قرار دهد، زیرا ما در وضعیت مناسبی از نظر اقتصادی قرار نداریم.
وی بزرگترین مانع در توسعه اقتصادی را تورم قوانین در نظام اداری اعلام  کرد و ادامه داد: بالغ بر 62000قانون، مصوبه و مقرره در کشور وجود دارد، این در حالی است که قوانین سایر کشورها از 3000 قانون تجاوز نمی کند، برخی از قوانین ما ناکارآمد و غیرشفاف هستند، به گونه ای که راه را برای انواع رانت، اختلاس و فساد فراهم کرده اند؛ بنابراین باید به فکر کاهش حجم آیین نامه های قانونی مجلس یا تشکیل مجلس دوم و یا تصویب طرح های کارشناسانه باشیم.

دبیر کمیته سیاست داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام عدم تفکیک پست های اجرایی و فنی از سمت های سیاسی را ضعف دیگر دستگاه اداری دانست و گفت: معنا ندارد با روی کار آمدن یک دولت، تمام مسئولین کشور تغییر کنند، به گونه ای که این سیاسی کاری تا منازل مردم نیز سرایت کند، بنابراین انتخاب سیاسی پرهیز شود.