شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

پیش‌بینی هشدار آمیز دانشیار دانشگاه ایلام که به وقوع پیوست

پیش‌بینی دکتر "حاجی کریمی" عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام در میزگرد 1393/07/26 در خبرگزاری ایسنا  هفته پیش در ایلام رقم خورد.

به گزارش روابط عمومی و به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه  ایلام،در  میزگردی که به مناسبت هفته ایمنی و کاهش اثرات زلزله و بلایای طبیعی و با موضوع بررسی راه‌های بهتر مقابله با بلایای طبیعی با حضور مدیر بحران استانداری، مدیرکل جمعیت هلال‌احمر استان، رییس اورژانس و فوریت‌های پزشکی و دکتر کریمی عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام برگزار شد،نکات بسیار فراوانی از سوی دکتر حاجی کریمی دانشیار دانشگاه ایلام عنوان گردیدد که متاسفانه نادیده گرفته شد و امروز شاهد تحقق پیش‌بینی‌های این دانشیار دانشگاه بودیم.

زیرساخت داریم، در اجرا می‌لنگیم

در این میزگرد دکتر «حاجی کریمی» زمین‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام اظهار کرد: هر چند در حوزه مدیریت بحران در سطح ملی و استان‌ها امکانات مناسبی در نظر گرفته شده و برخی زیرساخت‌ها داریم اما در حین کار و اجرا می‌لنگیم و در آن لحظه که باید موثر عمل کنیم، تاثیر نداریم

وی با تاکید بر اینکه اگر در جایی مانوری را برگزار می‌کنیم، باید واقعی باشد و از فرمایشی بودن بیرون بیاییم، تصریح کرد: در زلزله گذشته آسیب‌های کار را دیدیم، تلویحاً برخی از آنها هم مطرح شد، اما دریغ از یک جلسه با حضور کارشناسان. تنها پول خرج کردن کافی نیست، بلکه باید تعهد لازم را از کسی که پول را خرج می‌کند، بگیریم تا ساخت و ساز آنها ایمن باشد و در این زمینه نیازمند بانک اطلاعاتی دقیق هستیم.

مدیریت بحران فقط خرج کردن پول نیست

دانشیار دانشگاه ایلام بر پهنه‌بندی درست و دقیق و بررسی علمی از نظر سیل، زلزله، زمین‌لغزش و رانش‌ زمین تاکید و تصریح کرد: کسی می‌تواند به این موارد در فعالیت‌های عمرانی نظر داشته باشد که در این محیط زندگی کرده باشد، اما متاسفانه در بسیاری از طرح‌ها مشاوره به کسانی سپرده می‌شود که خارج از استان هستند و خط ‌مشی‌هایی ارائه می‌دهند که کارآمد نیست و مثال عینی آن این است که برای احداث جاده"چشمه شیرین" به "دره‌شهر" بنا به الزام نداشتن نقطه کور روستایی قسمتی از جاده به طول 4 تا 5 کیلومتر روی تپه‌ها احداث می‌شود که هزینه‌های آن سرسام آور است، در صورتی که اگر آن طرف‌تر احداث می‌شد، هزینه‌اش به مراتب کمتر بود.

وی با بیان اینکه مشاور این طرح یک مهندس تهرانی است، ادامه داد: این گونه طرح‌ها نیازمند بازنگری هستند و باید دانست که مدیریت بحران فقط این نیست که اتفاقی بیفتد، بعد آن را حل کنیم، بلکه باید با انجام مطالعه و کار کارشناسی و شناخت محیط های بلا خیز از قبل چاره‌اندیشی کرد تا از میزان خسارات و اتلاف منابع کاسته شود، کاری که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله در ژاپن در مورد زلزله صورت گرفته، ولی ما حتی پس از بروز بحران هم خود را بی نیاز از کار کارشناسانه و پیشگیرانه می‌بینیم و فقط به مدیریت هزینه‌ها آن هم به شکلی نادرست می‌پردازیم.

دکتر "حاجی کریمی" عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام با بیان اینکه مایلم موضوع پهنه‌بندی را پررنگ کنم، ادامه داد: نباید برای مدیریت منتظر وقوع بحران باشیم، بلکه باید ساز و کارها طوری باشد که بدانیم چه کسی چه پتانسیلی دارد. به عنوان مثال باید قبل از سیل مسیر آن را مشخص و موانع را برداریم و اگر شهرداری کوتاهی کرد و خانه سازی در مناطق مستعد سیل انجام گرفت، فردا سیل وارد ساختمان‌ها خواهد شد.

وی با انتقاد از شهرداری ایلام در خصوص عدم جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز مناطق شمالی شهر گفت: در این منطقه شاهد رشد آپاندیسی هستیم همه هم می‌دانند بدون مجوز این کار انجام شده است، اما از طرف دیگر سازمان‌های خدمات رسان به آنها برق و آب داده است. اگر غیرمجازند دادن امکانات ممنوع است، پس باید دید ریشه این ناهماهنگی کجاست؟

این زمین‌شناس با بیان اینکه همواره باید با نگاه پیشگیری از بحران به مسائل نگاه کرد، ادامه داد: وقتی پهنه‌بندی می‌کنیم باید به احتمالات توجه کنیم، چون وقتی در دل کوه خانه سازی می‌شود، باید احتمال داده شود، اگر یک سنگ از بدنه کوه جدا شود، قطعا 10 خانه را متلاشی می‌کند. الان که این اتفاق افتاده و در نزدکی کوه‌ها خانه ساخته شده باید مشخص شود که در اینجا متولی کیست؟ اگر خروجی این میزگرد به این سوال که مسئول پهنه‌بندی کیست؟ جواب دهد، نتیجه بزرگی است.

در ادامه کریمی‌ تاکید‌کرد: باید بدانیم چه خطراتی کدام مناطق را تهدید می‌کند و برای این موضوع آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه جسته و گریخته مطالعاتی را بر روی چند تا از مناطق سیلاب خیز مختلف انجام داده ‌که شروع خوبی است و در مورد زمین لغزش و رانش زمین نیز کارهایی صورت گرفته و خوشبختانه کارشناسان خوبی در استان داریم.

کریمی راه‌های استان را یکی از موارد بحران‌زا عنوان و تصریح کرد: در جاده ارتباطی ایلام به کرمانشاه اگر در تنگه‌ی قیر ریزش انجام گیرد، راه مسدود می‌شود که خود عامل بحران است، همچنین لازم است در جاده صالح‌آباد از تونل‌های پیش ساخته بتونی استفاده شود.

این زمین‌شناس راه خروجی ایلام به سرابله را یکی از نقاط خطرناک عنوان و تصریح کرد:‌ لایه‌های شیب کوه در تمام پیچ‌ها به طرف جاده است و بدون شک ریزش خواهد کرد.

پيش‌بيني هشدار آميز دانشيار دانشگاه ايلام که به وقوع پيوست پيش‌بيني هشدار آميز دانشيار دانشگاه ايلام که به وقوع پيوست