شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر اکبرنژاد: آنچه کتاب "الکافی" را ممتاز کرده است

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر اکبرنژاد دانشیار دانشگاه ایلام، گفت: دقت نظری که شیخ  کلینی در جمع‌‌آوری اخبار و حساسیتی که در نقل روایات داشته، "الکافی" را در بین همه کتاب‌های روایی ممتاز کرده است.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی اکبرنژاد به مناسبت بزرگداشت شیخ کلینی، اظهار کرد: شیخ کلینی هم به لحاظ شخصیتی در رتبه‌ای بالایی قرار  دارد و جزء نوادر و شخصیت‌‌های برجسته در تشیع است و جایگاه ویژه‌ای دارد  و هم به لحاظ تألیفات، کتاب‌های ارزشمندی از خود بر جای گذاشته است .

دکتر اکبرنژاد با بیان اینکه او زاده کلین در نزدیکی‌های شهر ری است، افزود: شهر ری در مقاطعی از تاریخ کشورمان از مراکز علمی بسیار مهم و قابل توجه بوده که دانشمندان بزرگی از آن ولایت و منطقه بر خواسته اند و بر اساس آنچه که به دست آمده ایشان در نیمه دوم قرن سوم  متولد شده و حیاتش هم در عصر غیبت صغری امام عصر (عج) بوده است یعنی مجموعه حیاتش در زمان غیبت صغری امام زمان بوده و سال 329 که سال آغاز غیبت کبری است از دنیا می‌رود .

حجت‌الاسلام و المسلمین اکبرنژاد، ادامه داد: شیخ کلینی مدت زیادی در کلین تحصیل کرده و علاوه بر آنجا، مسافرت‌هایی برای استفاده از محضر عالمان دیگری داشته که از جمله آنها به قم رفته و مدتی در نزد بزرگان قم که آن زمان جزء مراکز علمی جهان تشیع بشمار می‌رفته و بسیاری از محدثان بزرگ در آنجا حضور داشته‌اند حضور پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: شیخ کلینی از محضر بزرگان قم استفاده کرده و از قم به کوفه می‌رود و در آنجا نیز از محضر بزرگان بهره می‌برد و نهایتا به بغداد رفته و مدتی آنجا می‌ماند چرا که در آن زمان بغداد به عنوان یکی از مراکز علمی شیعه محسوب می‌شده است.

دانشیار دانشگاه ایلام با اشاره به اینکه شخصیت شیخ کلینی نه تنها مورد توجه جدی همه علمای شیعه بوده  بلکه علمای اهل سنت نیز به او توجهی ویژه کرده‌اند، تصریح کرد: یکی از علمای اهل سنت می‌گوید که در هر قرنی یک نفر در واقع مجدد مذهب شیعه بوده که در قرن سوم شیخ کلینی بوده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین اکبرنژاد با بیان اینکه به لحاظ شخصیتی در کتب معتبر شیعه شخصیت شیخ کلینی بسیار برجسته و مورد اعتماد همگان معرفی شده است، گفت: مهم‌ترین اثری که از او مانده و باعث شهرت شیخ کلینی شده کتاب شریف «الکافی» است که بیش از 16 هزار حدیث را جمع‌آوری کرده و در سه بخش تدوین شده که بخش اول به نام اصول است که در اصول هم مباحث اعتقادی و هم اخلاقی در آن لحاظ شده است.

وی اضافه کرد: بخش عمده‌ای از کتاب کافی، فروع کافی است که احکام فقهی را ترتیب ابواب فقه جمع‌آوری کرده  و بخش سوم آن بنام روضه کافی نامیده شده که روایات گوناگونی را ذکر کرده است، کتاب او به اعتراف بسیاری از بزرگان از جمله مرحوم شیخ مفید و بعضی دیگر، مهم‌ترین کتاب حدیثی شیعه بشمار می‌آید چون دقت نظری که شیخ کلینی در جمع‌آوری اخبار و حساسیتی که در نقل روایات داشته این کتاب را در بین همه کتاب‌های روایی ممتاز کرده است.

 حجت‌الاسلام و المسلمین اکبرنژاد با اشاره به اینکه هر چند کتاب‌های روایی دیگر هم داریم که قبل و بعد از مرحوم شیخ کلینی نوشته شده‌اند ولی همگان اعتراف دارند که هیچ کدام به پای الکافی نرسیده است، اظهار کرد: او تمام روایات را با سند نقل کرده و گاهی روایتی را به نقل از چندین نفرآورده و  فراوانی را هم تبیین کرده است.

دکتر اکبرنژاد با تاکید بر اینکه همه فقهای ما از زمان شیخ کلینی تا دوران معاصر همه از این کتاب بهره مند شدند و شرح‌های زیادی بر این کتاب نوشته شده که نمونه آن توسط علامه محمدباقر مجلسی در 26 جلد به عنوان جامع‌ترین شرح بر این کتاب نوشته شده است، عنوان کرد: نگارش این کتاب بر اساس درخواستی بوده که از شیخ کلینی شده و در واقعاین کتاب پاسخی بوده به نیاز مردم آن زمان و خوشبختانه امروز نیز از آن بهره‌مند هستیم.