شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مطالعه مفید و شیوه و سرعت تست‌زنی عوامل اصلی موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد می‌باشند

مهندس مهدی محمودی دارنده رتبه دوم آزمون کارشناسی ارشد رشته ژنتیک بهنژادی عنوان کرد: برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی برای انجام مطالعه مفید و درک مفاهیم پایه‌ای و شیوه  درست و داشتن سرعت برای تست‌زنی مهم‌ترین رمز موفقیت اینجانب برای کسب رتبه برتر در آزمون کارشناسی ارشد بوده است.

اشاره:

   آقای مهندس مهدی محمودی فارغ‌التحصیل کارشناسی رشتنه مهندی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه ایلام، در آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم در سال 1399 موفق به کسب رتبه دوم رشته ژنتیک بهنژادی و همچنین کسب رتبه چهارم رشته فیزیولوژی و چهارم اکولوژی آزمون کارشناسی  ارشد وزارت بهداشت گردید. برای آشنایی مخاطبان، روابط عمومی دانشگاه ایلام مصاحبه‌ای را  با آقای مهندس محمودی انجام داده است.

آقای محمودی لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

اینجانب مهدی محمودی متولد 1376، ساکن ایلام و  دانشجوی فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی مهندسی زراعت و اصلاح نباتات (ورودی 1395) با معدل 18/46 می‌باشم.

چرا برای تحصیل در دانشگاه ایلام، رشته مهندسی زراعت و اصلاح نباتات را انتخاب کردید؟

رشته زراعت و اصلاح نباتات، صورت مسئله‌هایی مطرح می‌کرد، که برایم بسیار جذاب بود، از جمله اینکه راهکار نیل به خودکفایی در مواد اولیه غذایی و صنعتی چگونه است، چه راهکارهایی برای افزایش بازدهی محصولات زراعی و باغی وجود دارد، افزایش سطح زیر کشت محصولات اصلی کشاورزی و بالا بردن عملکرد این محصولات در واحد سطح (هکتار) چگونه امکان‌پذیر است و بکارگیری دانش و فنون جدید در امور کاشت و نگهداری محصولات زراعی و باغی به چه نحو است و برای همین قبل از  کنکور با تحقیق و مطالعه این رشته را انتخاب کردم.

کدام یک از اساتید دانشگاه ایلام در زندگی شما نقش مهم و تأثیرگذاری داشته‌اند؟

چند تن از اساتید دانشگاه ایلام از جمله دکتر علی‌اشرف محرابی، دکتر یاسر علیزاده، دکتر علی آرمینیان، دکتر علی حاتمی، دکتر آرش فاضلی و خانم دکتر  زهرا طهماسبی در زندگی ایجانب نقش مهمی داشتند.  با اینکه این اساتید از عزیز از سطح علمی بالایی برخوردار بودند، اما تواضع و صبر بالایی در شنیدن نظرات دانشجویان داشتند و به من آموختند، که لازم نیست موفقیت را دیگران تعریف کنند، زیرا عموماً معنای موفقیت از درون می‌جوشد، که این نکته تأثیر شگرفی در زندگی اینجانب داشته است.

با چه هدفی در آزمون کارشناسی ارشد شرکت نمودید؟

هدف اینجانب بالا بردن سطح  سواد علمی، انجام تحقیقات کاربردی و علاقمندی به رشته ژنتیک بهنژادی بود.

چگونه برای آزمون کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و مطالعه نمودید؟

بعد از اینکه تصمیم قطعی برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد گرفتم، با حوصله و پرسش از اساتید صاحب‌نظر و دانشجویانی، که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند، منابع مربوطه را جمع‌آوری کردم و سپس روزانه شش الی هفت ساعت مطالعه دائم داشتم. نکته مهم در آزمون کارشناسی ارشد شیوه تست‌زنی و مدیرت زمان است، که برای کسب مهارت در این زمینه سؤالات پانزده آزمون قبلی را مطالعه و بارها شیوه و سرعت تست‌زنی را تمرین کردم و در نهایت خوشبختانه زحماتم نتیجه داد و توانستم به خوبی زمان را در جلسه آزمون مدیریت نمایم. در یک کلام، درک مفاهیم پایه‌ای برای تست‌زنی مهم‌ترین رمز موفقیت من در درس خواندن برای آزمون کارشناسی ارشد بود.

به نظر شما، موفقیت چگونه حاصل می‌شود؟

برای کسب موفقیت در هر زمینه‌ای و از جمله در آزمون کارشناسی ارشد، باید اول هدف‌گذاری کرد و اگر دانشجویی هنوز هدف بلندمدت خود را پیدا نکرده‌، باید وقت گذاشت تا چیزی که به زندگی‌شان معنا می‌دهد، را بیابید. به عبارت دیگر هر فرد یا هدفمند است و در سایه‌ آن، زندگی‌اش را می‌بیند و یا اینکه به دنبال آن مقصود می‌گردد و می‌خواهد تجربه کسب کند.

برای آینده‌ زندگی‌مان باید چه سرمایه‌‌گذاری‌هایی داشته باشیم؟

برای زندگی در دنیای امروز کسب مهارت و تسلط بر یک تخصص امری ضروری است. علاوه بر این  دانشجویان رشته‌های مهندسی کشاورزی به مهارت‌هایی نیز شامل: دانستن حداقل یک زبان برنامه‌نویسی،  آشنایی با تکنیک‌های  زبان انگلیسی (که زبان مشترک علوم و مبادلات فرهنگی دنیاست. همه‌ زبان‌های دیگر منابع اطلاعاتی محدودی دارند و ما برای دسترسی به منابع نامحدود و به‌روز نیاز به دانستن زبان انگلیسی داریم)، نحوه‌ نگارش و تکلم خوب و صحیح و به نوعی مهارت ارتباطی، نحوه‌ مراقبت از سلامتی خودمان مثل نوع خوراک و ورزش، ارتباط با دیگران و روش تحقیق  احتیاج داردند. در این زمینه دانشجویان رشته بهنژادی گیاهی به مهارت‌های تخصصی همچون: آشنایی با تکنیک‌های خودگشنی و دگرگشنی گیاه، آشنایی با خواص دارویی و صنعتی گیاه، آشنایی  با انواع سموم و خاک‌ها و آشنایی با بیماری‌ها و آفات گیاه نیاز دارند.

کلام آخر؟

بنویسید الان چه کسی هستید و می‌خواهید چه کسی بشوید و سال دیگر به این نوشته نگاه کنید، تا بتوانید خوب هدف‌گذاری کرده و تصمیم بگیرید.