شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

از دانشگاه بلخ افغانستان تا دانشگاه ایلام

حدود چهار سال از پذیرش نخستین دانشجویان خارجی دانشگاه ایلام می‌گذرد، که تاکنون 33  نفر از آنان فارغ‌التحصیل شد‌ه‌اند و 400 دانشجو در دانشگاه مشغول تحصیل هستند و حدود  220 درخواست نیز در دست بررسی است، که این امر حاکی از آن است که دانشگاه ایلام روند صعودی و قابل قبولی را در این مسیر پشت سر گذاشته است.

هم‌اکنون 10 دانشجو از کشور دوست و برادر افغانستان در دانشگاه ایلام مشغول تحصیل هستند، که برای آشنایی خوانندگان، روابط عمومی دانشگاه مصاحبه‌ای را با دوتن از اینان شامل: آقایان روح‌الله سجادی و معراج‌الدین راسخ ترتیب داده، که ابتدا مصاحبه آقای سجادی تقدیم حضور می‌گردد.

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

اینجانب روح‌الله سجادی متولد سال 1373  شهرستان «دره صوف»  کشور افغانستان می‌باشم، که دوره ابتدایی را در این منطقه گذرانم و بعد به دلایل مختلف و ازجمله شرایط اقتصادی به شهر «مزار شریف» مهاجرت کردیم و بعد دوره لیسانس را در شهر «بلخ» به اتمام رساندم.

به چه دلیل ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب نمودید؟

ایران و افغانستان دارای اشتراکات مختلف تاریخی، زبانی، فرهنگی، قومی، دینی و اجتماعی هستند و جمهوری اسلامی ایران همیشه از جمله حامیان اصلی ملت افغانستان در شرایط سخت تاریخی بوده و برای همین یکی از آرزوهای اینجانب ادامه تحصیل در کشور ایران بود، که به لطف خداوند تحقق یافت و در سال 1397در امتحان بورس جمهوری اسلامی شرکت نمودم و  در سال 98 در دانشگاه ایلام در رشته کارشناسی ارشد ریاضی ثبت نام کردم.

نحوه تعامل اساتید و دانشجویان  دانشگاه ایلام با شما چگونه است؟

خوشبختانه نظم و قانون بر دانشگاه ایلام حکمفرما است و مدیریت و کارکنان دانشگاه ایلام با مهربانی و گشاده‌رویی با ما تعامل دارند و نکته مهم این است که علاوه بر اینکه اساتید دانشگاه ایلام از سطح علمی بالایی برخورداند و مطالب علمی را مدبرانه به دانشجویان منتقل می‌کنند، مابین دانشجویان خارجی و ایرانی هیچ تمایزی قائل نیستند، که این  نوع تعامل و برخورد برای ما ارمغان بزرگی است. از طرف دیگر مابین دانشجویان خارجی و دانشجویان ایرانی در خصوص موضوعات درسی همکاری خوبی وجود دارد و در بسیاری از مواقع به دلیل دوری از خانواده، مشکلاتمان را با دوستان ایرانی در میان می‌گذاریم و آن‌ها نیز تا آنجا که می‌توانند ما را همراهی می‌کنند.

آیا در این مدت تجربه‌ای کسب کرده‌اید که بتوانید در کشورتان مورد استفاده قرار دهید؟

در تحصیل، روش تحقیق و انجام پروژه‌های دانشگاهی تجربیاتی خوبی کسب کرده‌ام، که به طور حتم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آیا از امکانات و خدمات رفاهی دانشگاه راضی هستید؟

خوابگاه‌های دانشجویان خارجی دانشگاه ایلام از وضعیت خوبی برخوردارند و همچنین وضعیت اینترنت، سلف سرویس‌های دانشجوی و امکانات ورزشی هم در سطح مطلوبی قرار دارد و تعامل خوبی با دانشجویان خارجی برای استفاده از امکانات رفاهی انجام می‌گیرد، که در مجموع باید بگویم که من خوش‌شانس بودم که توانستم در دانشگاه ایلام ادامه تحصیل دهم.

دانشگاه ایلام برای جذب دانشجویان خارجی شرایط سختی دارد، این شرایط برای شما چگونه بود؟

پذیرش ما  4 تا 5 ماه طول کشید که در این مدت تعداد زیادی ایمیل و تماس تلفنی رد و بدل شد و خوشبختانه با گذر از این مراحل ما پذیرفته شدیم.

و صحبت پایانی؟

ما دانشجواین افغانی در ترم اول در یک جلسه با حضور دکتر علی‌اکبری رئیس محترم دانشگاه ایلام شرکت کردیم و نظرات، انتقادات، سؤالات و انتظارات خود را در این جلسه مطرح کردیم، که خوشبختانه در بالاترین سطح انتظارات و درخواست‌های ما مورد پی‌گیری قرار گرفت و جامعه عمل پوشید، لذا خاطره آن جلسه برای ما ماندگار است و برای همین بر خود لازم می‌دانم، از حسن توجه دکتر علی اکبری ریاست محترم دانشگاه ایلام و همچنین مساعی مدیر و کارشناسان دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه کمال تقدیر و تشکر را داشته باشم.