شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

اختتامیه نهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی "شین" به صورت مجازی برگزار شد

مراسم اختتامیه نهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی "شین" با همکاری دانشگاه ایلام و حوزه هنری استان با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر کشور بصورت برخط برگزار شد و همزمان از طریق برنامه "ققنوس" در رادیو فرهنگ به صورت زنده پخش گردید.

   به گزارش روابط عمومی، دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام ضمن بیان اینکه امام حسین (ع) مصداق بارز وفای به عهد و پایمردای به اعتقاد نه در جهان اسلام که در کل عالم است، گفت: بزرگداشت کربلا و عاشور به خاطر پاسداشت ارزش‌های انسانی بر همه جهانیان فرض است، اما برای ما شیعیان به دلایل بیشتری و البته ما ایلامیان به دلایل خاص‌تری واجب است و باید این برنامه هر ساله اجرا شود.

دکتر علی‌اکبری افزود: استان ایلام، مهد شاعران آئینی است، که در طول تاریخ ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت در قالب شعر کردی ابراز داشته‌اند و باید دانست، سوق دادن این توانمندی به سمت اهل بیت علیهم‌السلام جزو سعادتی است، که در این سوگواره نصیب ما شده است و همین امر می‌طلبد که هر ساله این آیین قوی تر و بهتر انجام شود.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه دارای رسالت اجتماعی است، اظهار داشت: با توجه به پتانسیلی که در دانشگاه وجود دارد، دانشگاه خود را در برابر جامعه مسئول میداند و برای همین در موضوعاتی که از توانمندی و استعداد اقشار مختلف مردم ایلام استفاده گردد، دانشگاه با تمام توان در صحنه حضور خواهد داشت و با دیگر سازمانها و نهادها هماهنگی و همراهی لازم را دارد.

دکتر علی‌اکبری با اشاره به اینکه متأسفانه به علت بحران کووید 19، همه مراسمات و برنامه‌های دینی و فرهنگی تحت تأثیر قرار گرفته است، گفت: علیرغم این شرایط، اعتقادات همچنان پابرجاست و با توجه به ظرفیت فضای مجازی و رابطه ویژه نهاد علم و هنر، امروز این برنامه به شکلی متفاوت برگزار می گردد.

در ادامه مراسم آقای قاسمی رییس حوزه هنری استان ایلام با تشکر از مساعدت دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام در برگزار این مراسم، با اشاره به اینکه از سال 91 به منظور ارتقاء بخشی جایگاه زبان و ادبیات کُردی جنوبی این سوگواره طراحی و راه‌اندازی شد، گفت: در گام‌های اولیه، شعر کُردی جنوبی در حوزه ادبیات آئیینی به نوعی هم قلیل و هم غریب بود، اما خوشبختانه در جریان این سوگواره و البته تعاملی که با دانشگاه ایلام و مجموعه همکاران ایجاد شد، طی طریق انجام گرفت و الان سوگواره "شین" در سطح ملی قابل تأمل و بررسی است و شاعرانی در این عرصه وارد شده‌اند که با خلق آثار خود گام های بسیار تاثیر گذار در این حوزه برداشته‌اند به نوعی که به جرأت می توان گفت سردمداران شعر آیینی در غرب کشور شاعران ایلامی هستند.

محمدعلی قاسمی با بیان اینکه در سال‌های گذشته این برنامه با حضور اقشار مردم و در فضای گسترده‌تری برگزار می‌شد، ادامه داد: متاسفانه امسال به واسطه شرایطی که ویروس کرونا در کشور و جهان ایجاد کرد، با حمایت‌های دلسوزانه‌ی مجموعه ارزشمند شبکه رادیو "فرهنگ" بستری فراهم شد که این برنامه همزمان با برگزاری در فضای مجازی، روی آنتن شبکه رادیویی نیز برود تا جامعه عاشورایی ایران و آزادمردان سراسر دنیا از این برنامه بهره ببرند.

در این آئین آقایان شاهمرادیان و صفربیگی اشعار خود را در رثای امام حسین (ع) و یاران وفادارش و اربعین حسینی به صورت زنده قرائت کردند و سپس آقای محمد نبی سیفی به مداحی پرداخت.

لازم به ذکر است فایل صوتی سایر شعرا از طریق برنامه ققنوس از رادیو فرهنگ پخش گردید.

 

اختتاميه نهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي اختتاميه نهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي اختتاميه نهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي اختتاميه نهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي اختتاميه نهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي اختتاميه نهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي اختتاميه نهمين سوگواره شعر کردي عاشورايي