شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

کارگاه آموزشی ضرورت دین در عصر علم و تکنولوژی در دانشگاه برگزار گردید

با برنامه ریزی و هماهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، کارگاه آموزشی ضرورت دین در عصر علم و تکنولوژی در دانشگاه برگزار گردید.

 به گزارش روابط عمومی، کارگاه آموزشی ضرورت دین در عصر علم و تکنولوژی با حضور حجت الاسلام عوض نژاد معاون استانی دفاتر نهاد، حجت الاسلام یعقوبی معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از اساتید با تدریس حجت الاسلام و المسلمین دکتر نخاولی، عصر دیروز در سالن فرزانگان برگزار گردید.

  در این کارگاه، دکتر نخاولی در ابتدا با توجه به مناسبت ایام فاطمیه، به تفسیر مختصری از سوره مبارکه کوثر که در شان حضرت زهرا(س) نازل شده پرداخت و اظهار داشت: کوثر خیر کثیر است و با وجود حضرت زهرا (س) دشمنان پیامبر(ص) مقطوع نسل و نابود شدند و خداوند پیامبر اسلام (ص) را نه به خاطر نعمت نبوت و نه به خاطر نعمت رسالت بلکه به خاطر نعمت وجود حضرت زهرا(س) برای ایشان تلکیف شکرگذاری و قربانی معین می کند که همه اینها به خاطر وجود مقدس حضرت زهرا(س) و استمرار نعمت امامت و ولایت در ایشان است.

 استاد نخاولی سپس به بحث ضرورت دین در عصر علم و تکنولوژی پرداخت  و در تعریف دین گفت: دین مجموعه ای از آموزه های وحیانی و فرا دنیایی است که کار آن هدایت و عبور انسان از این دنیا و سیر او به سمت زندگانی به انتها و ابدی است. 

  ایشان در ادامه  به بحث انواع علوم اشاره کرد و بیان داشت:علوم بطو رکلی شامل: علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی و ...) ، علوم انسانی رفتاری و اجتماعی (روان شناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، علوم اقتصادی و جامعه شناسی و...) ، علوم مهندسی و تکنیکی و علوم الهیات  و علوم پزشکی است. علوم طبیعی، علوم انسانی و علوم مهندسی غربی است.

  وی فلسفه تکنولوژی جدید را دارای سه خاصیت انکشاف، تعرض و شتاب عنوان کرد و گفت: پس تکنولوژی، تنها وسیله نیست و نوعی انکشاف در ساحت حقیقت است. صنعت در دوران سنت در راستای نیازهای معقول انسانی به تغییر طبیعت می پرداخت و تکنولوژی مدرن، علاوه بر منافع انسانی، در راستای نیازهای انسانها و کمپانی های سودجو، به دنبال تعرض بر طبیعت و تحقق بحرانهای محیط زیست و الیناسیون و ماشینیزم و نابودی طبیعت و انسان گام برداشته است.

  حجت الاسلام نخاولی در ادامه معایب عصر تکنولوژی که مدعی رفاه و تمدن برای انسانیت است را بر شمردند و به مواردی همچون: بحران هویت و اخلاق (از خودبیگانگی  و آرامش کمتر)، امواج مخرب و تکنولوژی مدرن بر سلامتی انسان و بحران محیط زیست، جنایت های تکنولوژیکی (اتمی، شیمیایی، پزشکی، اینترنتی و..)، مصرف گرایی و نبود قناعت در مصرف انرژی و بی توجهی به نسل های آینده، تهدید حریم خصوصی، نقش حداقلی نهاد خانواده در تربیت، نگرش پوزیتیویستی، مکانیکی و شکاکیت نسبت به هستی  در این زمینه اشاره کرد.

   ایشان با تأکید بر اینکه دانش انسان اندک و قوای حسی و عقل او نیز قادر نیست مصلحتهای اصیل از قبیل فطرت را درک کند، گفت:  بنابراین، برای تأمین چنین مقصد مهمی باید به دنبال چیزی فراتر از حس و عقل بود؛ یعنی همان وحی که پیامبران در قالب دین عرضه کردند و از همین نکته، ضرورت وجود دین در زندگی انسان‌ها آشکار می‌شود..
در حقیقت، حس فقط میتواند پدیدههای جزئی محدود به شرایط خاص زمانی و مکانی و یا محدودیتهای دیگری را به ما نشان دهد.  بنابراین، هرگز نمی‌تواند مسائل ارزشی ـ به خصوص رابطه رفتار انسان با نتایج اخروی ـ را به تنهایی تبیین کند.

  وی افزود: نکته مهمتر که ما بر آن تکیه داریم،  رابطه این جهان با جهان ابدی است. ما هیچ راهی برای شناخت پدیدههای آخرت نداریم. حس و عقل، هیچ یک به تنهایی نمیتوانند پدیدههای اخروی را بشناسند و همکاری آن دو نیز نمیتواند حقیقت آن جهان را برای ما روشن کند. همچنین تا ندانیم زندگی ما چه تأثیری میتواند در زندگی آخرت داشته باشد و میان کدام عمل باسعادت آخرت، رابطه مثبت و با کدام‌یک رابطه منفی هست، نمیتوانیم جهت صحیحی به زندگی‌مان بدهیم و برنامه درستی برای خود وضع کنیم. حال، خدای متعال که انسان را با این ادراکهای محدود و از سویی نیز با هدف رسیدن به سعادت ابدی از راه اَعمال اختیاری آفریده، اگر آگاهی‌ها و شناختهای لازم را به او ندهد، کارش لغو و بیهوده خواهد بود. بنابراین، حکمت الهی اقتضا میکند شناخت لازم را به همه انسانها بدهد و راهی معیّن کند که بر اساس آن راه، انسان بتواند هدف و کیفیت رسیدن به آن را بشناسد و این راه نیز چیزی جز وحی و نبوت نیست.

کارگاه آموزشي ضرورت دين در عصر علم و تکنولوژي در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي ضرورت دين در عصر علم و تکنولوژي در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي ضرورت دين در عصر علم و تکنولوژي در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي ضرورت دين در عصر علم و تکنولوژي در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه آموزشي ضرورت دين در عصر علم و تکنولوژي در دانشگاه برگزار گرديد