شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

کارگاه دانش افزایی با موضوع «عبرت هایی تاریخی» در دانشگاه برگزار گردید

کارگاه دانش افزایی با موضوع «عبرت هایی تاریخی» با تدریس دکتر محمد حسین رجبی دوانی از اساتید مطرح کشور در دانشگاه برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی، با هماهنگی و برنامه ریزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، کارگاه دانش افزایی با موضوع «عبرت هایی تاریخی» با تدریس دکتر محمد حسین رجبی دوانی از اساتید مطرح کشور و عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، با حضور حجت الاسلام غیاثی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حجت الاسلام یعقوبی معاون و دکتر عباسی مدیر اجرایی نهاد نمایندگی و جمعی از اساتید، عصر دیروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

  در ابتدای این جلسه حجت الاسلام دکتر غیاثی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، ضمن خوش آمدگویی به دکتر دوانی و تشکر از حضور اساتید حاضر در این جلسه، به ماهیت علم تاریخ اشاره کرد و تأکید کرد بسیاری از تجارب بشری در عرصه های اجتماعی و سیاسی در قالب عبرت و حکمت در قرآن کریم انعکاس یافته و بواسطه اینکه ما در صدد رسیدن به تراز انقلاب اسلامی هستیم نیازمند بهره گیری از این عبرت های می باشیم.

  در ادامه دکتر رجبی بحث خود را با تمایز معنایی و مفهومی دو واژه عبرت و درس آغاز کرد و بیان داشت: دو واژه عبرت و درس را بیشتر اوقات بعنوان مترادف به کار می بریم، در حالی که درس به آموزه ها و جریان های صالح و مثبت اطلاق می شود و عبرت به جریان های و آموزه های منفی اختصاص دارد.

  وی به رویدادهای عصر رسالت رسول خدا (ص) اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان رسالت پیامبر (ص) کسانی که به ایشان ایمان آوردند، دارای عملکرد مثبتی بودند و اگر معدود افراد ناصالحی هم حضور داشتند در طی زمان اصلاح شدند.  در این دوره اولین نافرمانی در جنگ احد رخ داد. زمانی که پیامبر(ص) به گروهی از کمانداران دستور دادند تا تنگه پشت سر سپاه اسلام را حفظ کنند، اما علیرغم تأکید ایشان، کمانداران برای کسب غنیمت سرپیچی کرده و تنگه را ترک کردند و برای همین مشرکان تنگه را دور زدند و از پشت سر به سپاه مسلمانان حمله کردند و ضربات سختی را به آنان وارد نمودند.

  دکتر رجبی با اعلام اینکه عبرت های زیادی بعد از رحلت پیامبر (ص) رخ داد، بیان کرد:  سنت های الهی که در قرآن کریم بیان شده اجتناب ناپذیر است و یکی از این سنت های رایج و فراگیر سنت امتحان است. خداوند در سوره مبارکه عنکبوت در آیات دوم و سوم به این سنت اشاره کرده است:

« أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا یُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ»

«آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم‏»، به حال خود رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟! ما کسانى را که پیش از آنان بودند آزمودیم (و اینها را نیز امتحان مى‏کنیم); باید علم خدا درباره کسانى که راست مى‏گویند و کسانى که دروغ مى‏گویند تحقق یابد!»

  عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، تصریح کرد:  اگر امتحان الهی نباشد، معلوم نیست ایمان و ادعای چه کسی درست و غلط است و در امتحان است که ابوذرها و سلمان مشخص میگردند.

  دکتر رجبی با اشاره به اینکه رحلت پیامبر مکرم اسلام امتحان بزرگی برای امت اسلام بود، گفت:  پیامبر (ص) در واقعه غدیر خم،  حضرت علی (ع)  را بعنوان جانشین  خود معرفی کرد و از همه حضار هم بیعت گرفت، اما زمانی که آن حضرت رحلت نمود و امام علی (ع) و چند نفر دیگر مشغول غسل و کفن حضرت بودند، شماری از اصحاب  اجتماعی در سقیفه بنی ساعده تشکیل دادند و بحث جانشینی را مطرح نمودند. انصار خود به دو قبیله بزرگ اوس و خزرج تقسیم می شدند و سابقه درگیری و نزاع های خونین را داشتند که به نعمت اسلام از میان برداشته شد و کینه ها و دشمنی ها را کنار گذاشتند و یاری گر پیامبر (ص) و مهاجرین شدند و به این دلیل انصار نام گرفتند. خداوند انصار و مهاجرین  را با رحلت پیامبر (ص) مورد امتحان قرار داد که در این امتحان جمع کثیری مردود و تنها عده ای قلیل (همان 12 نفری که در خانه علی و فاطمه بودند) سربلند بیرون آمدند. بعد از جریان  سقیفه اتحاد و برادری بین اوس و خزرج از بین رفت و وضعیت دوران جاهلی دوباره پدید آمد و درگیری ها و جنگ و نزاع دوباره شکل گرفت. برادری ها به کینه و نفرت تبدیل شد، ارزش های اسلامی رنگ باخت، بدعت ها در دین پدید آمد و جامعه اسلامی متضرر شد. جهاد به غارتگری و لشکر کشی تبدیل  و شهادت در راه خدا به طمع به غارت و مال دیگران مبدل گشت.

عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، تأکید کرد: حادثه سقیفه بنی ساعده و نتایح آن که بسیاری از افراد عاقبت خود را در آن تباه کردند، عبرت بزرگی است که باید به دقت تجزیه و تحلیل شود.

  وی با اشاره به استقرار خلافت امام علی (ع) بعد از بیست و پنج سال از رحل رسول خدا (ص)، گفت:  بعد از 25 سال مردم به امام علی (ع) روی آوردند و با ایشان بیعت کردند.  امام (ع) تلاش کرد تا انحرافات و بدعت های ایجاد شده را اصلاح و مسیر جامعه را به دوران پیامبر (ص) برگرداند، اما افرادی که در طی این 25 سال به انحرافات عادت کرده بودند، مانع شدند و سه جنگ جمل، صفین و نهروان را بر آن حضرت تحمیل کردند.  

  دکتر رجبی تاکید کرد:  از حوادث، رویدادها و فتنه های دوران خلافت امام علی (ع) باید عبرت گرفت که اگر عبرت گرفته نشود، ارزش ها دگرگون شده و تعالی و رشد رخ نخواهد داد.

  عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، با اشاره به عبرت های دوره امامت امام حسن (ع) بیان کرد: خیانت خواص و نافرمانی و سستی مردم کوفه و تحمیل صلح بر امام حسن (ع) توسط معاویه عبرت آموز است و باید با شناخت درست، درس های لازم را در این زمینه فرا گرفت.

  دکتر رجبی با تأکید بر اینکه در دوران امامت امام حسین (ع) امتحانات بزرگتری رخ داد، اظهار داشت: امام حسین (ع) رسالت شرعی داشت تا دوباره مسیر رشد و تعالی را زنده و منکرات را اصلاح و مسیر جامعه را به دوران پیامبر (ص) برگرداند. ابتدا مردم کوفه بزرگترین شهر جهان اسلام با ارسال بیش از 18 هزار نامه از امام (ع) خواستند به آنجا بیاید، تا با ایشان بیعت کنند. امام (ع) مسلم بن عقیل را بعنوان نماینده خود به کوفه فرستاد که با حضور عبیداله بین زیاد، مردم متفرق شده و بیعت خود را پس گرفتند و مسلم را با فجیع ترین وضع به شهادت رساندند.

   وی افزود:  بعد از شهادت مسلم، قیام عاشورا نیز امتحان بزرگی برای مردم مدینه، مکه و کوفه بود تا امام زمان خود را یاری کنند اما فقط عده ای کم همراهی کردند.

   عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع)، تأکید کرد: عاشورا امتحان و عبرت بزرگی بود که امت اسلام همراهی نکرد و بعد از آن به بلاهای بزرگی گرفتار شد. در سال  هجری62 مردم مدینه تاوان سختی پس دادند. یزید شهر مدینه را به آتش کشید و با کشتار و هتک نوامیس،  فجایعی را مرتکب شد که انسان از گفتن  آنها شرم دارد.

  دکتر رجبی، افزود:  در سال 63 هجری مکه حرم امن الهی، تاوان پس داد و لشکریان یزید کعبه را به آتش کشیده و ویران کردند. در همین راستا کوفه 20 سال گرفتار  حجاج بن یوسف ثقفی خونریز شد که از هیچ جنایتی ابا نکرد و همه ی اینها عبرت های درس آموزی برای جامعه اسلامی در عدم همراهی با ولایت و اهل بیت علیهم السلام به همراه دارد.

کارگاه دانش افزايي با موضوع «عبرت هايي تاريخي» در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه دانش افزايي با موضوع «عبرت هايي تاريخي» در دانشگاه برگزار گرديد کارگاه دانش افزايي با موضوع «عبرت هايي تاريخي» در دانشگاه برگزار گرديد