شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

برگزاری سخنرانی علمی با موضوع چالش ها و فرصت های کنونی و آینده جنگل های بلوط زاگرس

سخنرانی علمی مرتضی ابراهیمی رُستاقی با موضوع چالش ها و فرصت های کنونی و آینده جنگل های بلوط زاگرس در دانشگاه برگزار گردید.

  به گزارش روابط عمومی، با هماهنگی و برنامه ریزی گروه علوم جنگل و همکاری انجمن علمی دانشجویی گروه، سخنرانی علمی دکتر مرتضی ابراهیمی رُستاقی  چهره مطرح جنگل شناسی زاگرس و مولف کتاب سال کشور در زمینه جنگل شناسی و مشاور عالی سابق سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با موضوع «چالش ها و فرصت های کنونی و آینده جنگل های بلوط زاگرس» با حضور دکتر حیدری مدیر گروه علوم جنگل، جمعی از اساتید و دانشجویان و کارشناسان و مدیران اداره کل منابع طبیعی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، صبح دیروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

   در این نشست ابتدا دکتر حیدری مدیر گروه علوم جنگل ضمن قدردانی از حضور دکتر رستاقی به روند راه اندازی رشته علوم جنگل در دانشگاه ایلام و شرایط کنونی آن پرداخت و با ارائه گزارش مختصری از فعالیت های گروه در سال جاری، تأکید کرد در راستای تحقق برنامه های دانشگاه و ایفای نقش اجتماعی در سطح استان یا پی گیری ها و رایزنی های انجام شده، تعامل سازنده ای با ادارات و سازمان های مربوطه در سطح استان بوجود آمده که ان شاء الله این روند ادامه پیدا خواهد کرد و نتایج درخشانی منتج خواهد شد.

  در ادامه دکتر رُستاقی تاریخچه و تغییرات جنگل های زاگرس بر اساس مطالعات دیرینه شناسی را تشریح کردند و سپس با بیانی شیوا مبتنی بر سال ها تجربه؛  مسائل مختلف جنگل شناسی، پتانسیل ها و چالش های کنونی و آتی جنگل های زاگرس و نیز راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مدیریتی را با تاکید بر پدیده زوال بلوط مورد بحث و بررسی قرار دادند.

  دکتر رستاقی زوال بلوط را پدیده ای چند عاملی قلمداد کرد که از گذشته های دور آغاز شده است و تأکید نمود اگرچه شرایط کنونی جنگل های زاگرس نگران کننده است، اما با اقدامات علمی و اجرایی هدفمند و جذب نیروهای متخصص رشته جنگل داری و خصوصاً جذب جوانان فارغ التحصیل این رشته می توان اثرات این بحران را کمرنگ کرد و به آینده امید داشت.

  وی افزود: با وجود اینکه جنگل های زاگرس به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر حیات و شرایط زیست محیطی کل کشور تأثیر گذار است، اما مـأسفانه هنوز جایگاه خوبی در نظام برنامه ریزی، مدیریتی و بودجه ای کشور ندارد.
این سخنرانی با جلسه پرسش و پاسخ و اظهار نظر حضار به پایان رسید.

 

برگزاري سخنراني علمي با موضوع چالش ها و فرصت هاي کنوني و آينده جنگل هاي بلوط زاگرس برگزاري سخنراني علمي با موضوع چالش ها و فرصت هاي کنوني و آينده جنگل هاي بلوط زاگرس برگزاري سخنراني علمي با موضوع چالش ها و فرصت هاي کنوني و آينده جنگل هاي بلوط زاگرس