شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

دکتر علی اکبری: دیپلماسی آموزشی ماموریت جدید و جدی دانشگاه ایلام است

با توجه جایگاه  دانشگاه ایلام در سطح کشور و موقعیت مرزی استان، دیپلماسی آموزشی، ماموریت جدید و جدی دانشگاه ایلام است.

  به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل ازخبرگزاری جمهوری اسلامی مرکزایلام (ایرنا)، دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه  ایلام در مصاحبه ای اختصاصی با این خبرگزاری، اظهارکرد: با توجه به پیشرفت های آموزشی، پژوهشی، عمرانی و دانشجویی دانشگاه ایلام در چند سال اخیر و اقدامات موثری که در راستای گسترش و بهبود فعالیت های بین المللی در دانشگاه انجام شده، این مرکز می تواند به مقصد دانشگاهی اول دانشجویان عراقی در سطح کشور تبدیل شود.

 دکتر علی اکبری  با اشاره به اینکه بین المللی شدن سیاست اعلامی وزارت علوم برای تمام دانشگاه هاست تأکید کرد:  با استفاده از این رویکرد می توان دیپلماسی علمی، افزایش ارتباط دانشگاه های ایران با دانشگاه های منطقه و کشورهای مسلمان و همچنین تبادل استاد و دانشجو  با دانشگاه های خارجی را افزایش داد.

رئیس دانشگاه ایلام در ادامه با اشاره به حاکمیت سی ساله و خراب کارهای حزب بعث در عراق و تأثیر آن بر روابط بین دو کشور، گفت: بیش از30  سال حاکمیت حزب بعث بر کشور عراق با وجود ناتوانی از حذف اشتراکات بنیادین بین ملت های مسلمان ایران و عراق، اما در برخی سطح ها موجب گسست هایی بوده که جبران و ترمیم آنها مستلزم تلاش و اقدام نهادی متناسب در حوزه های مختلف است.

   رئیس دانشگاه، بیان نمود: افزایش و احیای مراودات علمی و دانشگاهی در چهارچوب دیپلماسی آموزشی را می توان از جمله مهم ترین اقدامات برای ترمیم و حذف خاطره دُمُل خونین حزب بعث عراق و آثار مُترتب آن بر روابط دو ملت عنوان کرد که در سال های اخیر دانشگاه ایلام در قالب تلاش ها و اقدام های مختلف علمی دوجانبه پیگیر آن بوده است.

  دکتر علی اکبری، افزود: مدیریت این دانشگاه با دریافت تعریف مناسب از ماموریت های منبعث از موقعیت جغرافیایی ایلام به عنوان استانی که یک سومِ کل مرزهای زمینی ایران و عراق در محدوده آن قرار دارد، در چند سال اخیر ضمن ارتباط موثر با همتایان عراقی خود، طیفی متنوع از پروژه های فرهنگی و آموزشی مشترک را تعریف و اجرا کرده است.

 رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه ایلام از حیث کلان ارتباطی، ایجاد رابطه و انعقاد تفاهم نامه همکاری با مراکز اکادمیک کشور  عراق و به خصوص در استان های همجوار را در چند سال گذشته در دستور کار قرار داده است، گفت: در این راستا ارتباط و رایزنی دانشگاه ایلام با مراکز علمی اقلیم کردستان عراق منتج به چهار تفاهم نامه همکاری و خواهر خواندگی بین دانشگاه ایلام و دانشگاه های گَرمیان و انعقاد تفاهم نامه همکاری با سه دانشگاه سلیمانیه، حلبچه و پلی تکنیک سلیمانیه شده است.

  وی افزود: تبادل استاد و دانشجو، برگزاری کنفرانس مشترک، ملاقات اعضای هیات علمی دانشکده ها برای هماهنگی در خصوص برگزاری دوره های ویژه مشترک و برگزاری کارگاه های آموزشی از مفاد این تفاهم نامه ها بوده است.

  دکتر علی اکبری، اضافه کرد: رایزنی های دانشگاه ایلام منجر به انعقاد قرارداد همکاری و انجام برنامه های مشترک با دانشگاه های مختلفی چون واسط، التقنیه بغداد، فرات الاوسط، بابل و دانشگاه وابسته به عتبه عباسی شده است و همچنین تبادل دانشجو و یا دقیق تر جذب دانشجویان عراقی در دانشگاه ایلام در 2 سال گذشته از دیگر اقدامات انجام شده است.

 رئیس دانشگاه با اشاره به راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در دانشگاه ایلام، بیان داشت: برای افزایش پذیرش دانشجویان خارجی و توسعه روابط بین المللی، مجوز راه اندازی این مرکز در آذر ماه سال جاری از وزارت علوم اخذ گردید و در هفته پژوهش افتتاح شد.

   دکتر علی اکبری، افزود: دوره‌های آموزشی زبان فارسی در این مرکز با نظارت شورای علمی مرکز متشکل از صاحب‌ نظران آموزش زبان فارسی و مدرسان با تجربه در 2 سطح مقدماتی و پیشرفته طراحی شده است که پس از اتمام این 2 سطح تخصصی به زبان آموزان مدرک بین‌المللی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران اعطا می‌ شود.

رئیس دانشگاه در ادامه به دیگر فعالیت های انجام شده برای توسعه روابط بین المللی دانشگاه ایلام پرداخت و اظهار داشت: استقرار دفاتر مرتبط همچون دفتر روابط بین الملل، راه اندازی دفتر پذیرش دانشجویان خارجی، آماده سازی سایت زبان عربی و انگلیسی و تدوین کتابچه های معرفی دانشگاه ایلام به زبان عربی و انگلیسی از جمله دیگر فعالیت هی انجام شده در این زمینه است.

  دکتر علی اکبری با اشاره استقبال و درخواست جوانان عراقی برای تحصیل در دانشگاه ایلام، گفت: قرابت های اجتماعی و فرهنگی موجب شده جوانان عراقی در استان های دیالی ، واسط،  میسان و کردستان در شرق و شمال عراق اشتیاق خاصی برای تحصیل در دانشگاه ایلام داشته باشند.

  رئیس دانشگاه، افزود: افزون بر پیوندهای فامیلی و اجتماعی دیرین ،حضور هزاران تبعه و معاود عراقی موجب شده که اتباع عراق در ایلام احساس بیگانه بودن نداشته باشند.

  دکتر علی اکبری، اضافه کرد: مسئولان استان های مرزی همجوار با ایلام نیز همچون اهالی آن استان ها نگاهی مثبت به ظرفیت های ارتباط اموزشی با ایلام دارند، به نحوی که در چند سال گذشته به هر مناسبتی که به ایلام سفر کرده اند، بازدید از دانشگاه ایلام و گفت و گو و رایزنی برای گسترش ارتباط اکادمیک را با مدیران و استادان این دانشگاه از جمله برنامه های آنان بوده است. استاندار واسط عراق در سال 94 در اولین سفر کوتاه خودبه ایلام یک روز کاری را به بازدید از دانشگاه ایلام اختصاص داد که شاید بتوان آن را آغاز توجه مسئولان استان های همجوار عراق به ظرفیت های ارتباطی و آموزشی استان همجوار دانست.

  وی تأکید کرد:  بین ایلام و واسط روابط اجتماعی و فرهنگی زیادی وجود دارد  و بعد از بازدید استاندار واسط از امکانات و واحدهای مختلف دانشگاه ایلام انگیزه برای ایجاد و تحکیم این رابطه و تبادل دانشجو با دانشگاه ایلام بیشتر شده است.
  دکتر علی اکبری با اشاره به آمادگی دانشگاه ایلام برای راه اندازی رشته ادبیات فارسی در دانشگاه واسط، بیان داشت: با توجه به توسعه سطح مناسبات و پتانسل دانشگاه ایلام در این زمینه، راه اندازی رشته زبان فارسی در دانشگاه واسط در دستور کار قرار دارد.