شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

طرح مشترک دکتر بهروز بیاتی و خانم دکتر توان کیخاونی بعنوان یکی از طرح‌ های صنعتی برتر دانشگاه های کشور برگزیده شد

طرح مشترک دکتر بهروز بیاتی و خانم دکتر توان کیخاونی با عنوان طراحی «واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز برای حذف ناخالصی های آمین در گردش پالایشگاه گاز ایلام» بعنوان یکی ازطرح‌ های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در سال 1397 برگزیده شد.

  به گزارش روابط عمومی، طرح مشترک دکتر بهروز بیاتی و خانم دکتر توان کیخاونی استادیاران گروه مهندسی شیمی دانشکده فنی و مهندسی با عنوان طراحی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز برای حذف ناخالصی های آمین در گردش پالایشگاه گاز ایلام بعنوان یکی ازطرح‌ های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در سال 1397 برگزیده شد.

  بنا به این گزارش در فرایند شیرین سازی گاز ترش پالایشگاه های گاز، ناخالصی های آنیونی و کاتیونی  که نمک های با پایداری حرارتی (Heat Stable Salt) نامیده می شوند تولید می­شود. ناخالصی  های بوجود آمده در داخل آمین باعث افت بازدهی فرایند جذب، خوردگی و کثیف شدن تجهیزات می­شود و برای این منظور، حذف این ناخالصی ها با استفاده از فرایند نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز مورد بررسی قرار گرفت.

  این طرح با هدف رفع مشکل ذکر شده در پالایشگاه گاز ایلام انجام شد و ترکیب این دو فرآیند جهت بهینه سازی اقتصادی و فرآیندی سیستم در ابعاد صنعتی طراحی انجام گردید.

دستاوردهای ویژه طرح:

1-با استفاده از نتایج این طرح و راه اندازی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز در پالایشگاه گاز از افزایش غلظت یونهای نمک پایدار جلوگیری کرده که این امر باعث پایدار نگه داشتن شرایط سیستم در شرایط بهینه و جلوگیری از خوردگی تجهیزات شد.

2-راه اندازی واحد غشایی نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز، از فساد محلول آمین در گردش جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر این محلول و کاهش هزینه های فرایند می­شود.

 3- با توجه به اینکه همه تجهیزات و مواد مصرفی وارداتی هستند این فرایند می تواند به تولید پایدار گاز شیرین در کشور منجر گردد.

 4- از آنجایی که همه پایشگاه های کشور از روش شیرین سازی با آمین استفاده می کنند، نتایج این تحقیق قابلیت کاربرد و اجرایی شدن در دیگر پالایشگاه های کشور را دارد.

 

طرح مشترک دکتر بهروز بياتي و خانم دکتر توان کيخاوني بعنوان يکي از طرح‌ هاي صنعتي برتر دانشگاه هاي کشور برگزيده شد