شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

اختراع کاربردی استادیار دانشگاه ایلام برای بهبود شبکه برق کشور

دکتر مجید ولی زاده استادیار دانشگاه ایلام موفق به انجام اختراعی شد،  که موجب صرفه‌جویی و بهبود کیفیت روشنایی در معابر عمومی خواهد شد.

  به گزارش روابط عمومی، دکتر مجید ولی زاده استادیار دانشگاه ایلام با بیان این خبر، اظهار داشت: با توجه به افزایش جمعیت و پیشرفت صنایع، مصرف انرژی الکتریکی در کشور رو به افزایش است و با توجه به  محدودیت‌هایی برای تولید انرژی الکتریکی در چند سال اخیر داشته‌ایم و برای جلوگیری از خاموشی ها،‌ یکی از راهکارها صرفه‌جویی در انرژی الکتریکی یا بهبود راندمان مصرف است.

دکتری ولی زاده با اشاره به اینکه بخش بزرگی از مصرف صنعت برق به روشنایی معابر در شهرها و روستاها اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: توان مصرفی در این بخش قابل توجه است به نحوی که مدیرکل نظارت بر توانیر در آبان 1400 بیان کرده، که تقریبا 10 میلیون چراغ روشنایی معابر نیاز به اصلاح دارد که توان آنها معادل هزار مگاوات است که معادل یک نیروگاه بزرگ در ایران است.

استادیار دانشگاه ایلام با بیان اینکه در شبکه‌های توزیع سنتی هنگامی که کمبود انرژی الکتریکی وجود دارد، معمولاً روشنایی فضاهای سبز را خاموش می‌کنند، که مخاطراتی ایجاد می‌کند، گفت:  در معابری مانند خیابان‌ها در شرایط کمبود انرژی الکتریکی بعضی از چراغ‌ها را یک در میان روشن می‌کنند، که این کار باعث پایین آمدن کیفیت روشنایی و خارج شدن از استاندارها می‌شود و خطر تصادف را افزایش می‌دهد.

دکتر ولی‌ زاده با بیان اینکه باید به سمت تکنولوژی‌هایی برویم، که مصرف انرژی را پایین بیاورد و در عین حال کیفیت را تامین بکند، تصریح کرد: به کمک دانشجویان ممتاز دانشگاه ایلام شرکتی به نام مدرن صنعت روشنایی تأسیس کرده‌ایم، که به شکل تخصصی در زمینه روشنایی فعالیت می‌کند، که امیدواریم در آینده نزدیک مجوز شرکت دانش‌بنیان را نیز اخذ کند.

استادیار دانشگاه ایلام، افزود: در این راستا یک اختراع تحت عنوان شبکه‌های روشنایی بهبود یافته مبتنی بر مبدل‌های منبع جریانی ارائه کرده ایم و نمونه اولیه آن ساخته شده است.
عضو هیأت علمی گروه برق دانشگاه ایلام ادامه داد: در این ساختار یک ساختار بهبود یافته مبتنی بر مبدل‌های الکترونیک قدرت و لامپ‌های متناسب با شرایط مبدل را طراحی و ساخته‌ایم، یعنی یک پکیجی که شرکت توزیع از آن استفاده کند و مصرف را پایین بیاورد از دیگر مزایای آن طرح بهبود راندمان، کمتر شدن خاموشی‌ها، بهبود پروفیل ولتاژ و پایداری شبکه و بهبود کیفیت و یکنواختی روشنایی است یعنی رضایت‌مندی شهروندان را ایجاد خواهد کرد و مخاطرات ناشی از تصادفات در طول شب را کمتر می‌کند که برآیند این کار رضایت‌مندی شهروندان و تأمین استاندارهای فنی است، که باعث می‌شود این طرح در آینده جایگاه مناسبی در صنعت برق داشته باشد.

دکتر ولی زاده، افزود: با توجه به اینکه خاستگاه این طرح‌ها و متولی آن می‌تواند شرکت‌های توزیع باشد، با توجه به اینکه این طرح‌ تأییدیه فنی و علمی گرفته است انتظار داریم شرکت‌های توزیع پای کار بیایند تا با نصب این ساختار جدید و کاهش تلفات، حداقل مصرف برق شبکه استان را کاهش دهند و از این طرح‌ها حمایت کنند تا بتوانیم به صورت منطقه‌ای و در گام بعدی برای کل استان آن را اجرا کنیم.

عضو هیأت علمی گروه آموزشی مهندسی برق در توصیه به دانشجویان این رشته، گفت: با توجه به اینکه این رشته یک رشته کاربردی است و دانشجویان ممتاز در این رشته تحصیل می‌کنند، آن چیزی که لازم است تا دانشجویان در آینده به یک مهندس توانمند تبدیل شوند توجه به نیازهای بازار کار و مهارت‌های فنی در کنار مطالعه دروس دانشگاهی است.

دکتری ولی زاده افزود: برای بهبود این قابلیت‌ها استفاده از دوره‌های ضمن تحصیل و دوره‌های کار آموزی را جدی بگیرند و با مشورت اساتید از جاهایی که کارایی بهتری دارد استفاده کنند  همچنین از دوره‌های سازمان‌های فنی و حرفه‌ای نیز استفاده بکنند و بازدیدهای علمی دانشگاه را نیز از دست ندهند.

استادیار دانشگاه ایلام در پاسخ به سوال ایسنا، که آیا ضرورتی را در بازنگری در دروس رشته بر ق می‌بینید،  بیان داشت: دروس کلاسیک این رشته مبتنی بر علم جهانی است و نیازی به بازنگری ندارند ولی در دروس اختیاری با توجه به شرایط، سر فصل‌هایی که وجود دارد که می‌توان با نگاه به نیاز دانشجویان آن را بازنگری کرد.