شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

1-عنوان کتاب: «MAHDISM SHITTE AND SUNNI PERSPE CTIVES» - «بررسی تطبیقی مهدویت در روایات شیعه و اهل سنت»

تألیف: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی اکبرنژاد استاد تمام دانشگاه ایلام

    کتاب «بررسی تطبیقی مهدویت در روایات شیعه و اهل سنت»، مطالعه تطبیقی حدیث‌های شیعه و سنی  در حوزه مهدویت است، که در سال 1386 به زبان فارسی توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی اکبر نژاد استاد تمام دانشگاه ایلام تألیف شده، است. کتاب حاضر به تازگی توسط مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام  به زبانی انگلیسی ترجمه  و منتشر شده است.

این کتاب با مقدمه مؤلف آغاز شده و مطالب در چهار فصل به مطالعه تطبیقی مسئله مهدویت از نظر تاریخی، حدیثی و کلامی از دیدگاه شیعه و  اهل سنت پرداخته است. مباحث در آغاز، نگاهی تاریخی به ثبت احادیث مربوط به مهدویت در کتاب‌های اسلامی دارد و آنگاه دیدگاه کلی مسلمانان درباره این احادیث مورد کاوش قرار گرفته و طی دو فصل مجزا، بخش‌های مشترک و موارد اختلافی شیعه و اهل سنت درباره مهدویت، به شکل جداگانه ارزیابی شده و در ادامه، دیدگاه‌های برخی منتقدان این احادیث، تجزیه و تحلیل شده است.

2-عنوان کتاب: «تحلیل اشعار المطول و مختصر المعانی تفتازانی (قسمت معانی و بیان)»

مؤلفان:

دکتر محمد رضا شیرخانی دانشیار دانشگاه ایلام

دکتر عبدالجبار زرگوش نسب دانشیار دانشگاه ایلام

   کتاب «تحلیل اشعار المطول ومختصر المعانی تفتازانی (قسمت معانی و بیان)» در سه فصل و 184 صفحه چاپ و منتشر شده است.

بدون تردید بلاغت در بین علوم کلامی موقعیتی برتر دارد، چون بلاغت دلالت الفاظ،  کنه و حقیقت قرآن کریم، سنت و ادبیات را بیان می کند، نشانه های ایجاز را می افزاید، دلائل اعجاز و نکته های تأویل را نشان داده و روشن می‌سازد.

کتاب حاضر در صدد برطرف کردن پیچیدگی ها و دشواری‌های اشعار بلاغی دو کتاب «المطول» و «و مختصر المعانی» در علم معانی، بیان و بدیع تألیف عالم و دانشمند بزرگ مسعود بن عمر معروف به سعد الدین تفتازانی ( م791ق) می‌باشد.

 از جمله مواردی  که انجام گرفته اشعاری که به صورت ناقص در دو کتاب مزبور است،  تکمیل گردیده، سرایندگان اشعار مشخص شده، باز نمودن گره‌های بلاغی متون پیچیده دو کتاب در پرتوی تحلیل اشعار، اشاره به تفاوت‌ها و اشتراکات میان دو کتاب، ترجمه اشعار و اعراب گذاری ابیات، به ابیاتی که در کتاب «تهذیب البلاغة»، که  در المطول و مختصر المعانی وجود دارد، نیز اشاره شده است. می‌توان ادعا کرد اشعاری که در دو کتاب بیان شده تمام مطالب بلاغی را پوشش داده است. ضمناً دو کتاب مزبور در بعضی رشته‌ها در مقاطع دکتری و بعضی از حوزه‌های علمیه  تدریس می‌شوند. مؤلفان این کتاب امیدوارند که این اثر بتواند راهنمای مناسبی برای دانشجویان و طلاب عزیز باشد.   

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفی کتب منتشر شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام همراهی کنید.

 

روابط عمومی دانشگاه ایلام