شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

عنوان کتاب:  «قوم هزاره افغانستان خاستگاه نژادی، اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی»

تألیف: دکتر سیاوش یاری دانشیار دانشگاه ایلام

کتاب «قوم هزاره افغانستان – خاستگاه نژادی، اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی» در شش فصل و 273 صفحه چاپ و منتشر شده است.

بخشی از مقدمه کتاب:

  «هزاره‌ها، از اقوام شیعه مذهب کشور افغانستان هستند، که از نظر جمعیتی دومین قوم بزرگ این کشور محسوب می‌شوند. آنان از نظر محدوده جغرافیایی، قلمرو کاملاً مشخصی ندارند، اما چنین تلقی شده، که هزاره‌جات سه ولایت مرکزی افغانستان یعنی «بامیان»، «ارزگان»، «غور» و بخش‌هایی از ولایات «هرات»، «فراه»، «غزنی»، «پروان»، «بغلان»، و «بلخ» را در بر می‌گیرد. هزاره‌های افغانستان، تأثیر مهمی در بخش‌های مختلف جامعه افغانستان اعم از سیاسی – اجتماعی، اقتصادی و ...، داشته و در طول تاریخ جزء عوامل مهم و تأثیرگذار این کشور محسوب شده‌اند».

فصل اول این کتاب به مروری بر تاریخ افغانستان از ورود اسلام تا اواخر قرن سیزدهم هجری، فصل دوم به بررسی خاستگاه نژادی هزاره‌ها، فصل سوم به نفوذ و گسترش تشیع در هزارستان، فصل چهارم به بررسی وضعیت اجتماعی و سیاسی هزاره‌ها از قرن هشتم تا اواخر قرن سیزده هجری، فصل پنجم به بررسی وضعیت فرهنگی، علمی و اقتصادی هزاره‌ها و فصل ششم به هنر و معماری مناطق تحت قلمرو این قوم پرداخته است.

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفی کتب منتشر شده اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام همراهی کنید.

 

روابط عمومی دانشگاه ایلام