شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

اجلاسیه شهدای دانشجوی کنگره 3000 شهید استان ایلام در دانشگاه ایلام برگزار گردید

اجلاسیه شهدای دانشجوی کنگره 3000 شهید استان ایلام، با حضور خانواده‌های معظم شهدای دانشجو، دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام، سردار شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان، حجت‌الالسام و المسلمین غیاثی مسئول دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد مسئول نهاد نمایندگی در دانشگاه ایلام، فرماندهان نظامی و انتظامی، دکتر کیخا جانشین رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور، مهندس شربی نیازی رئیس سازمان بسیج دانشجویی استان، هیأت رئیسه دانشگاه، رؤسای دانشگاه‌های استان، اعضای هیأت علمی، کارکنان و جمع زیادی از دانشجویان و علاقمندان صبح امروز در محل سالن آیت‌اله حیدری برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی، در این مراسم دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام، با بیان اینکه در قرآن کریم،  شهدا درجات رفیع و مقام شامخی دارند، اظهار داشت: واژه شهید یکی از اسامی خداوند است، که به صورت مکرر در آیات قرآن کریم ذکر شده است. در برخی آیات به معنای آگاهی توأم با حضور و شهود به کار رفته، چرا که خداوند در همه جا حضور دارد: «وَاللَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ»، گاهی نیز به معنای گواه بودن خداوند بر اعمال ما انسان‌ها به کار رفته است: « وَاللَّهُ شَهِیدٌ عَلَى مَا تَعْمَلُونَ».

دکتر علی‌محمدی، افزود: در فرهنگ دینی به فردی که در راه خدا کشته ‌شود، شهید اطلاق می‌گردد، زیرا شهید در همه جا حضور دارد، شاهد و ناظر است و چیزی از او پنهان نیست. این افتخاری برای شهید است، که  یکی از اسمای مختص خداوند در مورد او به کار می‌رود.

سرپرست دانشگاه ایلام با بیان اینکه ویژگی دیگر شهید، برخورداری از حیات واقعی است، گفت: خداوند می فرماید: «وَ لا ‌تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ اَمواتًا بَل اَحیاء عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون»، با اینکه روح همه انسان‌ها بعد از مرگ نمی‌میرد و زنده است، خداوند حیّ بودن را بر شهدا اطلاق کرده، که این نشان می‌دهد حیات شهدا غیر از حیات دیگران است و شهدا دارای حیاتی واقعی و حقیقی هستند. حیاتی واقعی است، که موجود حیّ تأثیرگذار باشد، قدرت تصرف داشته باشد و شهید چنین است.

دکتر علی‌محمدی، افزود: همانگونه که وجود مقدس معصومین (علیهم‌السلام) در سطحی بالا و والا تأثیرگذارند، علمای عامل و صالحان نیز در سطحی دیگر تأثیر گذارند و شهدا نیز چنین هستند.

رئیس اجلاسیه دانشگاهیان با اشاره به تعبیر «عند ربهم» که در آیه فوق‌الذکر آمده، بیان داشت: این تعبیر نشان از اتصال خاص شهید، به خداوند دارد.

سرپرست دانشگاه، افزود:  واژه «یرزقون» نیز بر دوام و استمرار روزی خوردن شهید دلالت دارد. یعنی اینکه  شهید به طور دائم غرق در نعمت‌های الهی و برکات اوست.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه، ویژگی دیگر شهید نظر به وجه الله است، اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) فرمود: «شهید نظر می‌کند به وجه الله»، که این تعبیر از  حدیثی از پیامبر (ص) گرفته شده است، که هفت خصلت ویژه برای شهید نام برده‌اند، که یکی از آنها نظر به وجه الله است: «وَ السّابِعَةُ انْ ینْظُرَ فِی وَجْهِ اللَّهِ».

سرپرست دانشگاه، افزود: در اینکه وجه به چه معنایی است، بحث‌های زیادی در تفاسیر وجود دارد. در برخی از آیات، وجه به معنای ذات به کار رفته است: «وَ مَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ» ««انفاق نمی کننند مگر برای خدا». اگر مراد از وجه، این معنا باشد، یعنی شهید فقط به خدا نگاه میکند.

رئیس اجلاسیه دانشگاهیان، اضافه کرد: گاهی هم وجه به معنای صفات خداوند به کار می‌رود. در این صورت نظر شهید به وجه الله، یعنی نظر او، به صفات جمالیه و جلالیه خداوند. یعنی دیگر حجابی بین خدا و شهید نیست. پرده غیبی برای شهید وجود ندارد. او با چشم دل و نه با چشم صورت، نظاره‌گر خداوند و مظاهر صفات اوست.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه این نظر به خدا، اختصاص به برخی از  بندگان خاص خداوند دارد، گفت: در قرآن می‌خوانیم: «وُجُوهٌ یَومَئِذٍ ناضِرَةٌ اِلى‌ رَبِّها ناظِرَةٌ» «در آن روز صورت‌هایی شاداب و با نشاط است و به پروردگار خود نظر می کنند». شهدا از جمله این افراد هستند.

سرپرست دانشگاه ایلام، یادآور شد: اگر شهید به این مقام می رسد، و این خصال را پیدا می کند، به دلیل انقطاعی است، که برایش به وجود می‌آید. به تعبیر زیبای شهید حاج قاسم سلیمانی، شرط شهید شدن، شهید بودن است.

دکتر علی‌محمدی، افزود: شهید زمانی به شهادت می‌رسد، که به مقامات معنوی دست یاید و به تعبیر دیگر به مقام شامخ شهادت برسد. به واقع شهید با انقطاع از غیرخدا، به این مقام می‌رسد.

در ادامه این مراسم، سردار شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام، اظهار داشت: طی دیدار اعضای کنگره 3000 شهید استان ایلام با مقام معظم رهبری، ایشان به شهدای میمک، واقعه بمباران زمین فوتبال چوار و دیگر وقایع دفاع مقدس در استان ایلام بصورت دقیق اشاره فرمودند.

سردار شاکرمی، افزود: سال‌ها تلاش کردیم، که در کل کشور اطلاع‌رسانی شود، که جنگ در ایلام آغاز شده و نخستین فرمانده‌ای که در ?? شهریور 1359به درجه رفیع شهادت نائل شده اهل ایلام بوده است، اما مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کنگره شهدای ایلام به این مهم اشاره کردند و بر آن صحه گذاشتند.

فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام با اشاره به دیگر سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای کنگره شهدای ایلام، تاکید کرد: رهبر انقلاب فرمودند ایلامیان همانند صخره میمک در جنگ هشت ساله جانانه در برابر دشمن بعثی مقاومت کردند.

سردار شاکرمی اضافه کرد: مقام معظم رهبری فرمودند در چنین مناطق جنگ زده و مقاوم شهیدانی همچون رضایی نژاد تربیت می شوند و برای کشور افتخار آفرینی می کنند.

فرمانده سپاه امیرالمومنین ( ع ) ایلام ادامه داد: تمامی اقدامات انجام شده در کنگره سه هزار شهید ایلام که تاکنون انجام شد و ادامه دارد برای گرامیداشت و احترام به شهدای بزرگوار جنگ هشت ساله بود.

سردار شاکرمی در ادامه به اشاره به جایگاه والای بسیج در کشور، گفت: وجود بسیج در کشور مایه افتخار و مباهات است و اگر چنانچه بسیج نبود، انقلاب در همان ابتدا با مشکلات زیادی مواجه می شد.

در این مراسم دکتر کیخا، جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور، اظهار کرد: هیچ مکتبی به اندازه مکتب اسلام برای شهادت احترام قائل نیست و به برکت این مکتب ما مرگ‌گریزی نداریم، بلکه مرگ‌آگاهی داریم.

دکتر کیخا، گفت: آمریکا به چه چیزی حمله کند؟ مگر دیوانه است که به انسان‌ها و سرزمینی حمله کند که آنها را از مرگ بترساند، فارغ از اینکه مردمان این سرزمین مرگ را آگاهانه در آغوش می‌کشند، سرزمینی که شهیدانی مانند رضائی‌نژاد را در مکتب خود تربیت کرده است از مرگ هراس ندارند و برای مکتب و سرزمینشان، جانشان را در طبق اخلاص می‌گذارند.

جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور،  تصریح کرد: متأسفانه گاهی اوقات گرفتار مناسبات صف‌اولی‌ها می‌شویم، ای کاش زمانی برسد، که صف اول همه‌ی مجالس ما صف پدران و مادران شهدا باشند، که مسئولان ما بدانند هرچه دارند از این عزیزان است. ما شرمنده این عزیزان هستیم، چون نمی‌دانیم در آن لحظه که فرزندان شما از آسمان آتش می‌بارید، شما چه حالی داشتید.

دکتر کیخا، افزود: فرزندان این عزیزان ایستادند و پا پس نکشیدند و دغدغه‌شان رضایت ولایت بود، سه دوره کنگره شهدای دانشجو برگزار شده و صدها یادواره به همت بسیج دانشجویی برگزار شده و امیدواریم همه دست‌اندرکاران دانشگاه‌ها بیش از پیش حامی این گونه برنامه‌های دانشجویی باشند.

در این مراسم معنوی، که حضور پیکر مطهر دو شهید گمنام فضای معطری را بر سالن حکمفرما کرده بود، حجت‌الاسلام و المسلمین  ترابی نسب از راویان دفاع مقدس به شکل خاصی خاطرات شهدا را بازگو کرد.

در ادامه مراسم برنامه‌های دیگری شامل: تئاتر، مداحی، پخش کلیپ‌های متنوع و تجلیل از 25 خانواده شهدای دانشجوی استان ایلام انجام گرفت.