شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم روز جهانی خاک در دانشگاه ایلام برگزار گردید

با هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه ایلام و سازمان جهاد کشاورزی استان، مراسم روز جهانی خاک در دانشگاه ایلام برگزار گردید.

    به گزارش روابط عمومی، مراسم روز جهانی خاک با حضور دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام، دکتر کرمی معاون عمرانی استانداری، مهندس اقدسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، دکتر احمدی مدیرکل منابع طبیعی استان، دکتر ابدالی رئیس سازمان محیط زیست استان، دکتر احمدی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، دکتر ویسه سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی، دکتر شکری سرپرست معاونت دانشجویی، دکتر رستمی‌نیا رئیس دانشکده کشاورزی و جمع  زیادی از اعضای هیأت علمی، مدیران، کارشناسان و علاقمندان، صبح امروز  در محل سالن آیت‌اله حیدری برگزار گردید.

در این مراسم دکتر علی محمدی سرپرست دانشگاه ایلام، با اشاره به اهمیت خاک در زندگی بشر، اظهار داشت: اهمیت موضوع خاک، به اندازه‌ای است، که حتی افراد غیرمتخصص و غیردرگیر، با اندک تأملی، متوجه اهمیت خاک در زندگی بشر می‌شوند.

سرپرست دانشگاه با بیان اینکه، اهمیت خاک به‌ عنوان ماده اولیه خلقت انسان، در سوره‌های مختلف قرآن معرفی شده،  گفت: آیه‌های «هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ»، «فَإِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ تُرَابٍ» و آیات متعدد دیگر، به‌صورت صریح به آفرینش انسان از خاک و زمین پرداخته‌اند.

دکتر علی‌محمدی، افزود: آیه «وَاللَّهُ أَنْبَتَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَبَاتًا»، تعبیری استعاری است، که همانگونه که گیاه از از زمین می‌روید و رشد می‌کند، انسان هم از همین مواد بوده و رشد و ادامه حیات وی هم وابسته به خاک و زمین است.

سرپرست دانشگاه، خاک را یک سرمایه بزرگ طبیعی متعلق به همه نسل‌ها و تمامی موجودات زنده دانست و اظهار داشت: خاک در کیفیت زندگی فردی، زندگی اجتماعی و زندگی اقتصادی بشر تأثیر مستقیم دارد و در واقع فقر و غنا، پیشرفت و پسرفت یک جامعه، توسعه یا عدم توسعه جوامع و به تعبیر کاملتر، توسعه پایدار جوامع، همه به نوعی درگیر با موضوع خاک هستند.

دکتر علی‌محمدی، افزود: خاک با دو مقوله کشاورزی و دامپروری به‌ عنوان منبع اصلی غذای بشر ارتباط مستقیم دارد و به بیان دیگر زنجیره غذایی انسان به خاک وابسته است و اگر خاک سالم نباشد و شرایط حاصلخیز بودنش فراهم نباشد، این زنجیره به هم می‌خورد و متلاشی می‌گردد.

سرپرست دانشگاه با بیان اینکه خاک سرمایه‌ای است، ذی‌قیمت و جانشین‌ناپذیر، که بشریت با بی‌توجهی به آن در حال سرمایه‌سوزی است، اظهار داشت: آلودگی خاک، یک خطر جدی و واقعی برای سلامت جسمی و روحی انسان است و برای نمونه همه  دیدید، که در پدیده ریزگردها، که قطعاً شکل‌گیری آن ناشی از شرایط حاکم بر زمین و خاک است، سلامت جسمی و روحی شهروندان با مخاطره جدی  مواجه شد.

دکتر علی‌محمدی، با بیان اینکه نباید به تشکیل یک جلسه و یا جلساتی چند به مناسبت روز جهانی خاک اکتفا کرد، گفت: تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در خصوص خاک، ارتقای کیفیت خاک، حفاظت و جلوگیری از فرسایش خاک، پایداری خاک و موارد دیگر،  نیاز به برگزاری جلسات تخصصی و تقسیم‌بندی آن به مسائل جزئی‌تر ذیل مسأله خاک دارد.

سرپرست دانشگاه، یادآور شد:  البته باید نتایج علمی  این نشست‌ها به مسئولان مربوطه در سطح استان و کشور منتقل شود، تا ان شاء الله تصمیمات کاربردی در این زمینه اتخاذ گردد.

دکتر علی‌محمدی، خاطرنشان کرد: دانشگاه ایلام با تمام توان و استفاده از تمام ظرفیت‌های انسانی و آزمایشگاهی، با استانداری و سازمان‌های مربوطه در این حوزه همکاری خواهد کرد.

در این مراسم دکتر کرمی معاون عمرانی استانداری، اظهار داشت: هرچند لازمه توسعه و اقدمات عمرانی با تخریب طبیعت همراه است، اما باید این تخریب‌ها به کمترین مقدار برسد.

معاون عمرانی استانداری، افزود: آب، هوا و خاک به عنوان سه مولفه اصلی حیات در صورت آسیب دیدن و تخریب، تجدیدناپذیر هستند و نابودی این مولفه‌ها، تبعات منفی عدیده‌ای بر حیات تمامی موجودات زنده از جمله انسان‌ها دارد.

دکتر کرمی میزان فرسایش خاک در کشور را بالا و نگران کننده دانست و تاکید کرد: اگر این رویه کنترل و مدیریت نشود در آینده مشکلات کشور در خصوص این منابع حیاتی افزایش می‌یابد هرچند که این مشکلات در زمینه آب شروع شده است.

وی یادآور شد: توسعه بشری باعث نابودی و نفوذناپذیری خاک شده اما اقدمات ترمیمی در مورد خاک کم اثر است در حالیکه با ارتقای آگاهی عمومی به ویژه در قشر کشاورزان و طراحان پروژه‌های عمرانی روند تخریب خاک کاهش می‌یابد.

معاون عمرانی استاندار ایلام، اضافه کرد: اقدمات احیایی برای مولفه‌های اصلی حیاتی (خاک، آب و هوا) موجب توسعه پایدار موجب می شود و باتوجه به کاهش محسوس نزولات جوی باید همگان برای حفظ خاک همکاری کنیم تا فرآیند تخریب و فرسایش خاک افزایش نیابد.

در ادامه این مراسم، مهندس اقدسی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، گفت: برای حفظ خاک به عنوان یک موجود زنده و لازمه حیات کار اساسی انجام نشده است در حالی که ?? درصد فعالیت‌ها و مواد غذایی بشر از بستر خاک شکل می‌گیرد.

مهندس اقدسی، یادآور شد: فعالیت‌های بشری آسیب دیدن خاک از جمله افزایش شوری، فرسایش و ضعف غنای خاک را در پی داشته است و هم اکنون در برخی نقاط استان اراضی در معرض شوری شدید خاک و فرسایش بادی و خاکی قرار گرفته است.

وی افزود: عملیات‌های خاک‌ورزی غلط، آتش‌سوزی، آتش زدن پس چرای مزارع، قطع درختان و تنک شدن زمین، پروژه‌های عمرانی و روشن کردن آتش در عرصه‌ها توسط گردشگران از جمله فعالیت‌های بشری است که تخریب خاک را در پی داشته است.

مهندس اقدسی، پیشنهاد داد: ادارات مرتبط با خاک دفاتر مستقل اما همسو با هم تشکیل دهند تا در قالب این دفاتر پژوهش‌ها و مطالعات خاک‌ورزی و همچنین مشخصات هر منطقه مشخص و بر اساس قابلیت خاک آن مناطق فعالیت‌های بشری از جمله کشاورزی یا عمرانی انجام شود.

در ادامه مراسم دکتر محمود رستمی رئیس دانشکده کشاورزی سخنرانی علمی با عنوان «تهیه نقشه‌های مدیریت پذیر خاک در استان ایلام» و دکتر مسعود بازگیر عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی سخنرانی علمی خود با عنوان «مبارزه با شور شدن خاک و افزایش بهره‌وری خاک» را ارائه دادند.

 

مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم روز جهاني خاک در دانشگاه ايلام برگزار گرديد