شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ایلام برگزار گردید

با حضور دکتر بهرام نیا استاندار ایلام و آقای حاج علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی و در فضایی صمیمانه و با حضور دانشجویان  فعال فرهنگی دانشگاه از تمامی سلایق، مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه ایلام برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی، مراسم بزرگداشت روز دانشجو با حضور دکتر بهرام نیا استاندار ایلام، حاج علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام،  حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی راد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر کوخایی زاده سرپرست معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی، دکتر ویسه سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی، دکتر شکری سرپرست معاونت دانشجویی، دکتر امامی پور مدیر امور فرهنگی و اجتماعی و جمع زیادی از دانشجویان فعال فرهنگی دانشگاه شب گذشته در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

در این نشست دکتر بهرام نیا استاندار ایلام با تبریک روز دانشجو و ابراز خرسندی به جهت حضور در بین دانشجویان دانشگاه ایلام، اظهار داشت: 16 آذر فرصتی برای مرور هویت تاریخی جنبش دانشجویی است، که شهیدان احمد قندچی، آذر شریعت رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا در آذر  16 آذر 1332با تفکر، گفتمان و منش شهادت‌طلبی، جو اختناق آمیز آن شب‌های ظلمانی را شکستند و به جنبش دانشجویی هویت بخشیدند.

دکتر بهرام نیا، افزود: بواسطه قوام این جنبش بود، که حضرت امام خمینی (ره)  فعالانه وارد عرصه مبارزه شد و انقلاب اسلامی به پیروز رسید و بعد در دفاع مقدس بعنوان نگین آزادی خواهی در تاریخ اسلام خودنمایی کرد و بواسطه همین جنبش بود که روحیه دفاع و شهادت یک آرمان مقدس شد، به گونه‌ای که شهید احمد متوسلیان آنرا در غربت سرود و  هرگز برنگشت.

استاندار ایلام، ابراز داشت: اگر امروز به مرزهای بالای علم و فناوری دست پیدا کرده‌ایم، به واسطه تولید علم و شیوه مدیریت آن است، که نتیجه  اعتماد به جنبش دانشجویی است، که در آن جوانان اندوخته خود را با معنویت در آمیخته و در راستای خدمت به بشریت و عمران و آبادانی بکار گرفتند.

دکتر بهرام نیا، با بیان اینکه دستیابی به فناوری‌های نوین و قرار گرفتن در بین قدرت‌های برتر جهان از نظر نظامی و علمی، مرهون تلاش و جهاد علمی همین جنبش دانشجویی است، گفت: امروزه جنبش دانشجویی در تمامی دانشگاه‌ها وجود داشته و دانشجویان  بخوبی نقش خود را در این راستا ایفا می‌کنند، همه دانشجویان باید نظرات خود را در یک چارچوب قانونمند ارائه دهند، چرا که تضارب آرا پیش نیاز توسعه و پیشرفت هر منطقه است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه دانشجویان با نقد منصفانه و دلسوزانه برای توسعه استان از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خود استفاده کنند تا بتوانیم در تمامی حوزه‌ها به مردم خدمت رسانی کنیم، تأکید کرد: دانشجویان رعایت اخلاق و تقوا را، نصب‌العین تمامی فعالیت‌های خود قرار دهند.

دکتر بهرام نیا، با بیان اینکه دانشجویان باید فعالیت سیاسی داشته باشند، اظهار داشت: دانشجویان باید در دانشگاه به درجه بالایی از بینش و درک سیاسی برسند و نسبت به سرنوشت خود، جامعه و مسائل سیاسی حساسیت داشته باشند، مسائل داخلی و خارجی را تجزیه و تحلیل کرده و همواره بعنوان ناظری بصیر، عملکردها و تصمیم گیری‌ها را تجزیه و تحلیل نمایند و همواره با دلسوزی خطا و لغزش‌های احتمالی را نیز گوشزد کنند.

استاندار ایلام در بخشی دیگری از سخنانش با بیان اینکه وامدار هیچکس نیستم و تنها وامدار نظام هستم و در انتصابات شاخصه هایی چون مدیریت جهادی و انقلابی، تعهد و پاکدستی و روحیه فساد ستیزی و ضد تجمل گرایی را دنبال میکنم، گفت: استان ایلام دارای ظرفیت‌های بسیاری در تمامی حوزه هاست، که شتاب توسعه  آن،  نیازمند همدلی، همراهی و هم آوایی دانشجویان، مردم و نخبگان در زمینه‌های مختلف است.

در ادامه این نشست آقای حاج علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک روز دانشجو، گفت: یاد و خاطره شهدای گرانقدر حماسه روز 16 آذر ماه سال 1332 که نشان از شجاعت، استکبارستیزی و موقعیت‌شناسی دانشجویان را داشت، گرامی می‌داریم.

آقای بسطامی با بیان اینکه دانشجویان مهمترین رکن برای بیان مطالبات و پی‌گیری درخواست‌های مردمی هستند، گفت: توسعه متوازن مناطق محروم استان با خلاقیت، کار جهادی و نگرش انقلابی دانشجویان فعال میسر می‌شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: دانشجویان با خلاقیت، نوآوری و جهاد علمی، همواره نقش مهمی در توسعه و رشد کشور و ارتقا رتبه علمی ایران در سطح جهان داشته‌اند.

آقای بسطامی، افزود: دانشجویان عدالت خواه و ظلم ستیز در دوران مبارزه با طاغوت  و در دوران دفاع مقدس برای همه ما الگو و اسطوره هستند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دانشجویان خط امام (ره) و رهبری همواره در مسیر آرمان‌های انقلاب حرکت کرده‌اند و همچنان این مسیر با برکت را ادامه می‌دهند.

آقای بسطامی با اشاره به محرومیت‌های مختلف استان، گفت: با توجه به ضریب محرومیت استان ایلام، باید به بخش‌هایی که محروم و مغفول مانده، بیش از گذشته توجه  شود و با  جذب سرمایه‌گذاری زمینه اشتغالزایی و رونق اقتصادی را فراهم کنیم.  

در این مراسم دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام با تبریک روز دانشجو، با بیان اینکه جنبش دانشجویی در 16 آذر سال 1332، ماهیت اصلی خود را بروز داد، اظهار داشت: ماهیت جنبش دانشجویی این است، که در کنار اهتمام به علم و دانش، مسئولیت‌شناس و وظیفه‌شناس باشد.

دکتر علی‌محمدی، افزود: دانشجویان روزی بر اساس مسئولیت شناسی به مبارزه با استبداد داخلی و استکبار خارجی پرداختند و جان خود را نثار کردند و در برهه‌ای دیگر، برای دفاع از اسلام و میهن خود، راهی جبهه‌های جنگ شدند و حماسه‌‌ای جاوید خلق کردند.

سرپرست دانشگاه ایلام، اضافه کرد: امروز برای ارتقای جایگاه ایران در سطج جهان و توسعه کشور، دانشجویان باید، خود را به سلاح  علم و دانش مسلح کنند و با کار پژوهشی، ایده‌پردازی و کارآفرینی، زمینه تولید ثروت در دو بعد معنوی و مادی را فراهم کنند، که نیاز اصلی جامعه ماست.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه توسعه علمی، اقتدار کشور را به دنبال دارد، گفت: امروز استکبار ستیزی در توسعه علم تجلی پیدا کرده و لذا دانشجویان باید بر اساس مطالبه مقام معظم رهبری، با  تمام توان به فراگیری دانش بپردازند، تا زمینه ارتقاء بیشتر ایران اسلامی در سطح جهان را فراهم کنند. 

سرپرست دانشگاه، افزود: دانشجویی را که به لحاظ درسی ضعیف است، نمی‌توان در زمره جنبش دانشجوی قرار داد، برای  اینکه دانشجویان بر اساس رسالت خود و مسئولیت‌شناسی، باید به جهاد علمی  بپردازند.

دکتر علی‌محمدی با استقبال از سخنان و انتقادات دانشجویان، بیان داشت: ما باید همدیگر را تحمل کنیم و فقط نقاد نباشیم، باید نقدپذیر هم باشیم، که اگر بودیم، دیگران هم نقد ما را می پذیرند.

سرپرست دانشگاه افزود: من خوشحال می‌شوم، که دانشجویان آزادانه عملکرد اینجانب را نقد کنند، برای اینکه نقد، حاشیه امن را از بین برده و زمینه انجام عملکرد بهتر را فراهم می‌کند.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه شایسته‌سالاری نیاز مبرم جامعه ماست، گفت: اگر کسی بداند دیگری از او شایستگی بیشتری دارد و مسئولیت قبول کند، خدا و رسول او را لعن خواهند کرد، چون دارد به جامعه ظلم می کند.

سرپرست دانشگاه با اشاره به ماهیت تفکر بسیجی، اظهار داشت: بسیج یک تشکل نیست و هر کس در چارچوب نظام با هر تفکر و سلیقه‌ای برای نظام و مردم  دلسوزی می‌کند، بسیجی است.

دکتر علی‌محمدی، افزود: همچنین هر کسی که تفکر جهادی و انقلابی دارد و پاکدست است و می‌خواهد خدمت کند و روز و شب نمی‌شناسد، بسیجی است.

سرپرست دانشگاه با اشاره به وظایف جنبش دانشجویی در فضای مجازی، بیان داشت: در فضای مجازی نوجوانان و جوانان در معرض تهاجمند و متاسفانه دروغ هم زیاد گفته می‌شود، لذا دانشجویان بر اساس رسالت خود وظیفه دارند با آگهی بخشی مانع تحقق اهداف دشمنان نظام و انقلاب شوند.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه خانه قرآن و خانه علم در آینده نزدیک در دانشگاه ایلام راه‌اندازی می‌شود، گفت: راه‌اندازی این دو مرکز، زمینه فعالیت بیشتر و بهتر دانشجویان در دو حوزه‌های علمی و فرهنگی را فراهم می‌کند.

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی راد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، به ویژگی‌های دانشجوی مورد نظر رهبر انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: آرمانگرایی، عدالتخواهی و عقلانیت، سه ویژگی اصلی دانشجوی انقلابی مورد نظر رهبر انقلاب اسلامی است، که بعنوان نقطه اشتراک همه دانشجویان و همه تشکل‌ها می‌تواند مبنای کار قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی راد، همگرایی را راهبرد اصلی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام عنوان کرد و گفت: همه اعضاعی تأثیرگذار دانشگاه، که با رویکرد آرمانگرایی، عدالتخواهی و عقلانیت علاقمند به فعالیت هستند، می‌توانند در سایه چتر حمایتی دفتر نهاد نمایندگی به اجرای برنامه‌های مورد نظر خود بپردازند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، افزود: باید بر نقطه اشتراکات تأکید کنیم و با هم‌اندیشی و گفتگو، اختلافاات را کاهش دهیم، تا به رسالت اصلی دانشگاهی خود عمل نمائیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی راد با بیان اینکه  دانشجو موتور محرک و پیشران جامعه جهت نیل به اهداف بلند و قله‌های رفیع علم است، اظهار کرد: دانشجویان فعال فرهنگی در این میان نقش برجسته‌تری دارند و باید از این فرصت مغتنم برای تدوین برنامه و راهکار جهت ارائه به مسئولان اجرایی کشور و استان استفاده کنند.

در این نشست همچنین دکتر ویسه سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، با بیان اینکه در سایه خردورزی و تعامل و علیرغم اختلاف سلیقه‌ها، جوی صمیمانه بر فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه ایلام حاکم است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم، دانشجویان در قالب برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی، تفکر تعامل، کارگروهی، معنویت‌گرایی، کار جهادی و انقلابی‌گری را به دانشجویان منتقل کنیم و آنان را برای خدمت به نظام اسلامی آماده نمائیم.

دکتر ویسه، افزود: ما دانشجو را یک سرمایه ارزشمند می‌دانیم، که باید با تحصیل علم و دانش و  کسب معرفت، تحول در خویشتن را احساس کند، تا بتواند بر اساس رسالت خود، نقش پیشران را در تحولات جامعه اسلامی ایفا نماید.

در این نشست نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات مورد نظر خود پرداختند، که اهم مسائل حول محورهایی، شامل: استفاده از جوانان در مدیریت‌ها، ضرورت همگرایی و وحدت، عدم توجه مسئولین به سهم‌خواهی‌ها جریانات و احزاب، راه‌اندازی اندیشکده‌های مختلف در استان و پایان دادن به محرومیت استان ایلام مطرح گردید.