شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه ایلام برگزار گردید

با حضور هیأت رئیسه دانشگاه ایلام، مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده دانشگاه برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی، همزمان با هفته پژوهش و فناوری، مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران  برگزیده دانشگاه ایلام با حضور دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه، دکتر احمدی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری، دکتر کوخایی سرپرست معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی، دکتر شیری سرپرست معاونت پشتیبانی و منابع انسانی، دکتر ویسه سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی، دکتر رشنوادی مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست، دکتر رستمی مدیر امور پژوهش و فناوری، روساء و معاونین پژوهشی دانشکده‌ها و مدیران دانشگاه، صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

در این مراسم، دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام ضمن تبریک هفته پژوهش به همه دانشگاهیان و خسته نباشید به مسئولان پیشین و کنونی حوزه معاونت پژوهش و فناوری، با تأکید بر جایگاه رفیع پژوهش در جامعه، اظهار داشت: پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و همچنین یافتن بهترین راهکار ممکن جهت حل مشکلات موجود در جامعه است، لذا امروز کسی پیدا نمی‌شود، که در عرصه علم و دانش فعالیت داشته باشد، اما اهمیت علم و پژوهش را درک نکند.

دکتر علی‌محمدی، افزود: حل و فصل مشکلات مختلف و نیازهای متنوع جامعه، در حوزه‌های فکری و معرفتی، اجتماعی و اقتصادی  از راه پژوهش امکان‌پذیر است.

سرپرست دانشگاه با اشاره به اینکه در اسلام و در آموزه‌های  اهل بیت علیهم‌السلام، بر عملگرایی در حوزه کسب دانش تأکید شده است، گفت: از نظر ائمه معصومین (علیهم‌السلام) علم باید با عمل همراه باشد تا ماندگار شود. به کار گیری علم، افزایش دانش بشر را در پی دارد و موضوع بکارگیری علم در حیطه پژوهش تعریف می‌شود. امام علی (ع) در این زمینه فرموده است: «جستجو و تفحص، سبب تثبیت و ماندگاری علم می‌شود». با توجه به اینکه تفحص بیشتر در حوزه پژوهش صورت می‌گیرد، لذا  محفوظ ماندن علم، منوط به جست‌وجو و بررسی است، یعنی پژوهشگر ابتدا باید دانش خود و دیگران را بررسی نماید،  تا بتواند به دیدگاه و رأی صحیحی دست پیدا کند.

سرپرست دانشگاه با اشاره به وجود مشکلات و معضلات متعدد جامعه، بیان داشت: سوق دادن پژوهش‌ها به سمت و سوی نیازهای جامعه و انجام پژوهش‌های کاربردی، وظیفه کنونی ما دانشگاهیان است.

دکتر علی‌محمدی، یادآور شد: این رویکرد به این معنی نیست، که پژوهش‌های بنیادی به فراموشی سپرده شود، بلکه لازم است در راستای حل مشکلات و معضلات جامعه و کمک به توسعه استان، به پژوهش‌های کاربردی توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

سرپرست دانشگاه با اشاره به اینکه وزارت علوم در دولت سیزدهم بر انجام پژوهش‌های کاربردی تأکید دارد، خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم، می‌بایست آیین نامه‌های حوزه پژوهشی مورد بازبینی قرار گیرند؛ از جمله اینکه گذشته از حمایت‌های معنوی، مشوق‌های مادی برای اعضای هیأت علمی که انجام پژوهش‌های کاربردی را در اولویت قرار می‌دهند، در نظر گرفته شود.

دکتر علی‌محمدی، افزود: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود، که در برگزاری مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه ایلام در سال‌های آینده، تقدیر از مجریان پژوهش‌های کاربردی در اولویت قرار گیرد.

سرپرست دانشگاه، با بیان اینکه تحقیقات گروهی نتایج بهتر و ملموس‌تری برای جامعه دارد، گفت: برای ریشه‌یابی بعضی مشکلات و معضلات استان، همچون پدیده خودکشی، بهترین پژوهش، انجام پژوهش‌های گروهی است.

دکتر علی‌محمدی، افزود: عملی شدن این هدف، مستلزم تغییر نگرش محققان، همکاری و همراهی سازمان‌ها و ادارات مختلف با دانشگاه است، تا ان شاء الله دانشگاه بتواند رسالت اجتماعی خود را به خوبی ایفا کند.

سرپرست دانشگاه با بیان اینکه می‌بایستی دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را هم  ترغیب به ورود به عرصه پژوهش کرد، گفت: اساتید دانشگاه می‌توانند با تشویق‌ها و نظارت خود، نقش محوری در تحقق این هدف داشته باشند.

دکتر علی‌محمدی، یادآور شد: شورای پژوهشی دانشگاه اگر برای این قبیل اساتید، مشوق‌های لازم را در نظر بگیرد، قطعاً شاهد فعالیت بیشتر دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در عرصه پژوهش خواهیم بود.

در این مراسم دکتر احمدی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری با تبریک هفته پژوهش  و فناوری، یادآور شد: برای ارتقاء فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، لازم است بر اساس ظرفیت‌های موجود، بعضی فرآیندها و آئین نامه‌ها اصلاح گردد، که این مهم در دستور کار قرار دارد.

دکتر احمدی افزود: اهتمام به رشد مرکز واحدهای فناوری، انجام پژوهش‌های مقاله  محور، اجرایی شدن قراردادهای علمی و بین‌المللی و توزیع امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی بر اساس برنامه  راهبردی دانشگاه در افق 1404 در اولویت قرار دارد.

در این مراسم اعضای هیأت علمی به بیان نظرات، پیشنهادات، سئوالات و انتقادات مورد نظر خود پرداختند، که اهم مسائل حول محورهایی، شامل: اصلاح  پایه تشویقی، اهتمام به کارآفرینی، توسعه تحقیقات مشترک بین‌المللی، تسهیل در فرآیند اداری واگذاری پژوهش‌ها، خرید تجهیزات آزمایشگاهی جدید،  بازنگری در آئین‌نامه  ارتقاء،  اهتمام  در انجام پژوهش‌های کاربردی و ضرورت انجام تحقیقات گروهی مطرح گردید.