شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در دانشگاه ایلام برگزار گردید

مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت مقام مادر و روز زن با حضور دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، اعضای هیأت رئیسه و جمع زیادی از بانوان عضو هیأت علمی و کارمند، صبح دیروز در محل سالن آیت‌اله حیدری برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی، در این مراسم دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام با اشاره به حدیث شریف امام حسن عسکری (ع)، که «ما حجت های خداوند بر بندگانش هستیم و فاطمه (س) حجت خداوند بر ما است»، اظهار داشت: شاید به واسطه این جایگاه خاص حضرت صدیقه طاهره (س) است، که استاد شهید مرتضی مطهری مقام آن حضرت  را از همه بشریت به جز پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) بالاتر دانسته است.

سرپرست دانشگاه در ادامه با اشاره وضعیت نامطلوب زنان در تمدن‌های چین، هند، یونان، روم و ایران قبل از اسلام، بیان داشت: در تمامی این تمدن‌ها، زن  یک انسان درجه دوم در اجتماع به حساب می‌آمد، که فاقد هرگونه حقوق اجتماعی و سیاسی بود.

دکتر علی‌محمدی، افزود: در تمدن چینی، زن موقعیت اجتماعی پایینی داشت و لذا پست‌ترین کارها را به زنان می‌سپردند و هیچ گونه ارثی هم به آنان تعلق نمی‌گرفت. در هند نیز زنان به عنوان خدمتکار محسوب می‌شدند، که باید شوهرانشان را عالیجناب صدا می‌زدند.

سرپرست دانشگاه، اضافه کرد: در یونان باستان زن فاقد شخصیت اجتماعی بود و باید یا در خانه پنهان می‌ماندند و یا اینکه تن فروشی می‌کردند و در روم باستان نیز زن مانند برده خرید و فروش می‌شد و فاقد حق مالکیت بود.

دکتر علی‌محمدی با اشاره به وضعیت نامطلوب زنان در شبه جزیره عربستان در دوره جاهلیت، گفت:  در این جامعه نوعاً زنان فقط وظیفه تکثیر نسل داشتند، لذا نه تنها ارث بری نداشتند؛ بلکه خود، به ارث می‌رسیدند.

سرپرست دانشگاه ایلام یکی از افتخارت اسلام، را رسمیت دادن به حقوق اجتماعی زنان و مبارزه با رسوم جاهلی در این زمینه دانست و بیان داشت: قرآن به جای خطاب قراردادن مردان، انسان‌ها را مورد خطاب قرار داده که نشان می‌دهد دین اسلام نگاهی جنسیتی نداشته و از نظر دین اسلام، زن و مرد هر دو امکان رشد و کمال را دارند و یکی بر دیگری ترجیح ندارد. چنانکه  می­‌فرماید: «یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده». در این آیه اولاً، مردم را خطاب قرار داده و ثانیاً ریشه هر دو جنس را از نفس واحده دانسته است. نیز می‌فرماید: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی ... ان اکرمکم عندالله اتقاکم: ای مردم، بی‌تردید ما همه شما را از یک مرد و زن آفریدیم. در ادامه می‌فرماید: مسلّما گرامی‌ترین شما در نزد خدا پرهیزکارترین شماست». خداوند در این آیه معیار برتری را تقوا می‌­داند نه جنسیت. بدین لحاظ در اسلام مسیر برای رشد و تعالی زنان مثل مردان باز است و هر دو می‌توانند به کمال نهایی دست یابند. دو نمونه کامل در این زمینه امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) هستند، که برای همیشه تاریخ الگوی تمامی مردان و زنان خواهند بود.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه در کلام و نوشتار بزرگان دین هم، فارغ از هر نوع نگاه جنسیتی، به بحث انسان کامل اشاره شده است، اظهار داشت: در تاریخ اسلام زنانی بوده‌اند، که توانسته‌اند در معرفت و عرفان به مقام بالایی دست یابند. مثل مجتهده اصفهانی که به لحاظ عرفانی مقاماتی را کسب کرد، که بسیاری از مردان نتوانسته‌اند به آن مقام و منزلت برسند.

در ادامه مراسم برنامه‌های مولودی خوانی و شعرخوانی اجرا گردید.