شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ایلام برگزار گردید

با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام، حجت‌الاسلام و المسلمین غیاثی مسئول دفاتر نهاد نماندیگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی راد مسئول نهاد نمانیدگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ایلام، معاونین دانشگاه، حجت الاسلام مرادبیگی رئیس حوزه علمیه صاحب الزمان، روسای دانشگاه‌های استان و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه،  مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه عصر دیروز در محل سالن آیت‌اله حیدری برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی، در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حوزه و دانشگاه، اظهار داشت:  شهدای گرانقدر حوزه و دانشگاه، شهید مطهری، شهید مفتح و شهدای هسته ای به جرم داشتن سطح بالای دانش توسط دشمنان و منافقان به شهادت رسیدند.

نماینده ولی فقیه در استان با تأکید بر کسب پیشرفت همزمان در عرصه‌های علمی و معنوی بیان داشت: خداوند در قرآن کریم، از انسان خواسته است تلاش کند، عوامل تاثیرگذار در طبیعت را کشف نموده و  زمین را آباد کند. در کنار این، پیشرفت مادی علمی برای آسایش انسان لازم است و بُعد معنوی که توسط انبیای الهی نیز به انسان ها ابلاغ شده است لازم است که هر دوی آن در کنار هم قرار گیرند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار، تصریح کرد: علم و معنویت به سان دو بال برای پرواز دست به دست هم می‌دهند تا هم آسایش و هم آرامش و سعادت ابدی انسان تامین شود و دشمنان به خوبی فهمیده‌اند اگر مسلمانان به این گذشته علمی خود برگردند و با پیشینه‌ای که دارند، وحدتی بین حوزه و دانشگاه و آورده‌های آنان برای رسیدن به هدف واحد ایجاد شود، می‌توانند بر دنیا سیادت کنند.

امام جمعه ایلام، افزود: دشمنان تلاش کردند بین این دو قشری که نقش راهبری و پیش برنده را در جامعه به عهده دارند، تفرقه ایجاد کنند، تا توانمندی‌های همدیگر را خنثی کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار، تصریح کرد: وقتی دشمن می بیند یک شخصیتی مانند شهید مطهری و شهید مفتح از نظر علمی و تهذیب در جایگاه آیت اللهی قرار می‌گیرند و به  دانشگاه ورود پیدا می‌کنند و در دانشگاه به مقام عالی علمی می‌رسند و حضور اینها نقشه دشمنان را خنثی می‌کند،  بر این باور است که باید چنین دانشمندان متفکری را حذف کرد، که چنین وحدتی ایجاد نشود.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه شهید مفتح، شهید دانش، شهید وحدت حوزه و دانشگاه و پل ارتباطی بین این دو مرکز علمی است، گفت: حضرت امام راحل می‌فرمایند که بزرگترین پیروزی را آشتی بین دانشگاه و مدارس علمیه می‌بینیم. این وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان بزرگترین پیروزی است، که خدواند نصیب ما کرده است و حضرت امام راحل از آن یاد می کند، انقلاب اسلامی  در دوران دفاع مقدس توانمندی خود را نشان داد، که می تواند در دنیا بماند و مقاومت کرده و بر دنیا تاثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار، تصریح کرد: امام راحل در سخت‌ترین شرایطی که برای کشور وجود داشت، فرمودند: فرزندان بسیجی در این دو مرکز «دانشگاه و حوزه» خواستار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی و نه غربی باشند و لذا به طور ویژه بر وحدت و حوزه و دانشگاه تاکید کردند.

امام جمعه ایلام  با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: همه باید بدانند که مشکلات کشور جز با کار جهادی و انقلابی حل نخواهد شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، رسیدن به قله‌های علم را مورد تاکید قرار دادند و با روند رو به رشدی که وجود دارد، سیادت علمی کشور در آینده ممکن خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار با تاکید بر اینکه و برای حل کردن مشکلات باید در تولید علم بر مبنای نیازی که جامعه دارد تلاش کنیم، تصریح کرد: لازم است برای این کار اهمیت جایگاه حوزه و دانشگاه مورد تاکید قرار گیرد که نقش پیش برندگی می توانند داشته باشند، حوزه و دانشگاه، نقش مرجعیت دارند، اگر این نقش آفرینی کم رنگ شود، افرادی به عنوان به نقش آفرین در جایگاه آنان حضور پیدا می کنند که احساسات جوانان و جامعه را به دنبال می کشانند.

امام جمعه ایلام در پایان بر تلاش برای غنا بخشیدن علمی و با سواد  بار آوردن  دانشجویان  و طلاب تاکید کرد و گفت: بازنگری در دروس حوزه و دانشگاه ضروری است.

در این مراسم دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام ضمن خیر مقدم به مهمانان و حاضرین در مراسم و گرامیداشت یاد و خاطره شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، توضیحات مبسوطی را در زمینه روند توسعه علمی کشور و و ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در راستای شکل گیری تمدن نوین اسلامی ارائه کردند، که متن سخنان ایشان بصورت جداگانه منتشر می‌گردد.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین غیاثی مسئول دفاتر نهاد نماندیگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان با تأکید بر اینکه برپایی تمدن نوین اسلامی نیازمند شاخص‌هایی از قبیل علم و فناوری است، اظهار داشت: زیربنای شکل‌گیری علم و فناوری در اسلام  از خانه زید ابن ارقم در دوره رسالت رسول خدا (ص) شروع و سپس به مساجد، مکتب خانه‌ها، دارالعلم‌ها و مدارس نظامیه‌ راه یافت.

حجت الاسلام و المسلمین غیاثی با بیان اینکه در این نظام آموزشی دینی، همه علوم به صورت تلفیقی علاوه بر دانش، فناوری و مهارت نیز ایجاد می‌کردند، افزود: بر اساس همین آموزش‌ها بود، که تمدن اسلامی شکل گرفت و دنیا را تحت تأثیر قرار داد.

دکتر غیاثی با بیان اینکه علت درخشش این تمدن، تعلیم و تربیت بود، تصریح کرد: امروز نیز اگر نظام تعلیم و تربیت ما همچون گذشته در ترویج علم و دانش کوشا نباشند، نمی‌توانیم امیدی به توسعه فناوری، مهارت و تربیت در جامعه داشته باشیم.

مسئول دفاتر نهاد نماندیگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان ادامه داد: حوزه و دانشگاه می‌بایستی در کنار هم به تربیت، مهارت آموزی و پرورش انسان‌های خلاق بپردازند تا بتوانیم به مقصود واقعی مقام معظم رهبری یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم.

دکتر غیاثی، گفت: در راستای وحدت حوزه و دانشگاه، شش کارگروه در دفتر استانی نهاد نمایندگی طراحی شده و کار گروه حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به فعالیت می‌باشد.

در ادامه مراسم حجت الاسلام و المسلمین مرادبیگی رئیس حوزه علمیه صاحب الزمان، دکتر میرزایی حیدری از اساتید دانشگاه و خانم حیدری از اساتید حوزه به ایراد سخنرانی پرداختند و در پایان از پنج تن از اساتید برتر حوزه و دانشگاه تقدیر بعمل آمد.

یادآور می‌شود بعد از اتمام مراسم، اساتید حوزه و دانشگاه در مزار شهدای گمنام دانشگاه حضور یافتند و با نثار گل و فاتحه به مقلم شامخ شهیدان ادای احترام کردند و سپس نماز مغرب و عشاء را به امامت حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اقامه کردند.