شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

ایجاد تمدن نوین اسلامی ره‌آورد وحدت حوزه و دانشگاه است

دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام در مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه عنوان کرد: حرکت هماهنگ و خالی از تعارض حوزه و دانشگاه، منجر به جهش علمی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی خواهد شد.

   به گزارش روابط عمومی، دکتر علی‌محمدی سرپرست دانشگاه ایلام در مراسم بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و اساتید حوزه و دانشگاه، که عصر دیروز در محل سالن آیت‌اله حیدری برگزار گردید، با اشاره به جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) در خصوص جایگاه حضرت زهرا (س) فرمودند: «زنی که اگر مرد بود، نبی بود»، که معنای این سخن آنقدر ژرف است، که برای ما قابل درک نیست.

دکتر علی‌محمدی افزود: حضرت زهرا (س) حجت الهی بر فرزندانش ائمه هدی علیهم‌السلام است، که خودشان حجت الهی بر تمام بشر هستند و این مقامی بسیار بزرگ  است، که ما فقط می‌توانیم آن را در قالب الفاظ تکرار کنیم و قادر به درک معنای حقیقی آن نخواهیم بود.

سرپرست دانشگاه ایلام با گرامیداشت شهادت آیت‌الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: نوع فعالیت‌های علمی و فرهنگی شهید آیت الله مفتح در دانشگاه، حضورمؤثر و فعال و ارتباط تنگاتنگ ایشان با اساتید دانشگاه و دانشجویان و تلاش وافرش در پیوند دو مرکز علمی حوزه و دانشگاه، باعث شد که روز شهادتش به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شود و این نامگذاری هم در واقع پایه‌گذار یک سنت حسنه به نام این شهید والامقام شده است.

دکتر علی‌محمدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی،   یک انقلاب دینی و فرهنگی است، که با فکر، بینش و نگرشی خاص به عالم خلقت و هستی سرو کار دارد، گفت: انقلاب ما یک انقلاب مادی نیست، گرچه مادیات و اقتصاد و زندگی مردم را نیز در کانون توجه قرار داده است.

سرپرست دانشگاه با بیان اینکه تأثیرگذارترین اقشار مردم در عرصه دین و فرهنگ، دو قشر حوزوی و دانشگاهی هستند و از این رو وحدت آنها مطالبه امامین انقلاب است، اظهار داشت: اگر بخواهیم در عرصه فرهنگ، در عرصه بینش دینی، در نوع نگاه به زندگی دنیوی، در حرکت به سوی اهداف بلند اسلام و انقلاب، تحول ایجاد شود، نیاز به حرکت هماهنگ و خالی از تعارض این دو مرکز علمی داریم.

دکتر علی‌محمدی، تصریح کرد: سرمایه اصلی نظام ما، نیروی انسانی است و حوزه و دانشگاه متولیان اصلی این امر هستند، که می‌توانند با تربیت نیروی نخبه، در رسیدن به هدف عالی ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی تأثیرگذار باشند.

سرپرست دانشگاه یادآور شد: اگر دانشگاه و حوزه در مسیر حرکت خودشان به شکلی عمل کنند، که تلاش آنها، رسیدن به این هدف باشد، می‌توان گفت که وحدت در بین دانشگاهیان و حوزویان تحقق یافته است.

دکتر علی‌محمدی، خاطرنشان کرد: اگر ما به گذشته پر افتخار حوزه نگاه کنیم، می‌بینیم بزرگانی، همچون: شیخ مفیدها، شیخ طوسی‌ها، علامه حلی‌ها، شهیدین، محقق اردبیلی‌ها، صاحب جواهرها و شیخ انصاری‌ها؛ علاوه بر اهتمام در تولید علم، تلاش در تربیت شاگردانی داشته‌اند، که بتوانند به خوبی این مسیر را طی کنند، لذا این انتظار بجا را از حوزه‌های علمیه داریم، که در همان مسیر، با استفاده از ابزارهای روز حرکت کنند و با تربیت چنین بزرگانی، پاسخگوی سؤالات بی‌شمار در عرصه اعتقادات، اخلاقیات و احکام شرعی باشند.

سرپرست دانشگاه  با تأکید بر اینکه دانشگاه نیز باید در این مسیر حرکت کند، گفت: دانشگاه افرادی، همچون: جابر بن حیان‌ها، ذکریای رازی‌ها، این هیثم‌ها، خواجه نصیرها و بیرونی‌ها را در سابقه پرافتخار خود می‌بیند، هر چند در زمان این بزرگان دانشگاه و حوزه از هم جدا نبوده‌اند و این دانشمندان هم در زمینه علوم دینی متبحر بوده‌اند و هم در علومی که امروز در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و از این رو برخی از آنها مشترک بین حوزه و دانشگاه هستند.

دکتر علی محمدی یادآور شد: اگر چنین اتفاقی بیفتد، در حوزه‌های علوم انسانی و معرفتی، علوم تجربی و علوم پایه، تحولی شگرف رخ خواهد داد، که زمینه‌ساز تحقق ایده والا و بالای تمدن نوین اسلامی خواهد گردید.

سرپرست دانشگاه با بیان اینکه خوشبختانه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، ما شاهد رشد علمی شگفت‌انگیزی هستیم که توسط دانشگاه ایجاد شده، به طوری که الان سهم ایران در تولید علم جهانی افزایش چشمگیری پیدا کرده است، اظهار داشت: طبق اعلام سایت اسکوپوس مرجع رسمی رتبه‌بندی علمی در جهان، ایران در زمینه تولید علم، جایگاه پانزدهم جهانی را داراست.

سرپرست دانشگاه، افزود:  در سال 2001 میلادی با آغاز فعالیت جمهوری اسلامی در حوزه فناوری نانو، ایران با 10 مقاله رتبه 57 جهان را دارا بود، اما با توجه به جهش علمی که در این حوزه رخ داد، هم اکنون کشورمان بعد از کشورهای چین، آمریکا و هند  رتبه چهارم جهان را کسب کرده است.

دکتر علی محمدی با اشاره به جهش رتبه ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، گفت: ایران از لحاظ  تولید مقالات رتبه نخست را در میان کشورها اسلامی کسب کرده و هم اکنون جزء 10 کشور برتر جهان است.

سرپرست دانشگاه با بیان اینکه  بر اساس اطلاعات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در بین دانشگاه‌های برتر کشورهای اسلامی، ایران رتبه دوم را به خود اختصاص داده، گفت: از میان 57 کشور اسلامی، جمهوری اسلامی ایران با 371 مقاله برتر، تنها کشور اسلامی است، که در بین 20 کشور نخست جهان قرار دارد.

دکتر علی‌محمدی سرعت توسعه علمی ایران را مایه غرور ملی عنوان کرد و یادآور شد: در حوزه تحقیقات سرطانی رتبه بیست و سوم جهان، در حوزه اورولوژی رتبه 21، در حوزه کشاورزی و دانش بیولوژیکی رتبه 41 و در رشته شیمی رتبه 13 جهان را کسب کرده‌ایم.

دکتر علی محمدی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با همراهی و همدلی حوزه و دانشگاه، در همه علوم شاهد پیشرفت روز افزون باشیم و مرزهای دانش را بپیماییم، که این خود باعث فراگیری اندیشه انقلاب اسلامی در جهان امروز و عالم گیر شدن آن خواهد شد.