شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

مراسم گرامیداشت شهادت آیت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ایلام برگزار گردید

با حضور حجت‌الاسلام کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه، مراسم گرامیداشت شهادت آیت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ایلام برگزار گردید.

   به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حضور حجت‌الاسلام کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام، حجت‌ الاسلام غیاثی مسئول دفاتر نهاد نمانیدگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان، حجت‌الاسلام مرادبیگی رئیس حوزه علمیه صاحب‌الزمان، دکتر مهدیزاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، دکتر شیرخانی معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر امامی‌پور مدیر امور فرهنگی و اجتماعی، رؤسای دانشگاه‌های استان و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، مراسم گرامیداشت شهادت آیت‌الله شهید مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه عصر امروز بصورت حضوری و برخط در محل سالن فرزانگان برگزار گردید.

در این مراسم حجت‌الاسلام کریمی‌تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه تفاوت فکری، جسمانی، روحی و دیگر تفاوت‌ها مابین انسان‌ها امری طبیعی است، که اغلب برای امتحان آدمها در نظر گرفته شده است، تأکید کرد که حوزه و دانشگاه باید برای تحقق وحدت و انجام خدمت مشترک به جامعه باید اهتمام بیشری داشته باشند و از انفعال بیرون بیایند.

حجت‌الاسلام کریمی‌تبار با اشاره با تأکید مقام معظم رهبری در راه‌اندازی هیأت‌های اندیشه‌ورزی و کرسی‌های آزاداندیشی، اظهار داشت: با وجود اینکه این موضوع مطالبه مقام معظم رهبری است، اما متأسفانه ما هنوز منفعلانه برخورد می‌کنیم و زمینه لازم و از جمله «روحیه نقد نظرات همدیگر و نه نقد افراد» را فراهم نکرده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در استان، یادآور شد: دشمن با  تمام توان و استفاده از دسیسه‌های مختلف به دنیال مأیوس کردن مردم است و لذا حوزه و دانشگاه باید با شناخت جایگاه و مسئولیت خود و با پذیرش سلایق همدیگر و با همکاری، همدلی  و  همفکری، روح امید را به جامعه تزریق کنند، تا نقشه دشمن با شکست مواجه شود.

در ادامه مراسم دکتر علی‌اکبری رئیس دانشگاه ایلام با عرض خیر مقدم به مهمانان و حاضرین در مراسم و تبریک هفته پژوهش و فناروی و روز وحدت حوزه و دانشگاه، به وجود دیدگاه‌های مختلف در زمینه وحدت مابین حوزه و دانشگاه اشاره کرد و تصریح کرد دیدگاه غالب در این زمینه بر حفظ شأنیت دو طرف تأکید دارد، برای اینکه مملکت ما به وجود دو طرف نیاز دارد.

رئیس دانشگاه ایلام در تببین معنای وحدت مورد نظر خود، اظهار داشت: وحدت به معنی باز بودن فرصت گفتگو مبتنی بر حفظ استقلال و اختیار عمل است، تا دو نهاد «حوزه» و «دانشگاه» در راستای التزام به مسئولیت اجتماعی که دارند به جامعه خدمت نمایند.

دکتر علی‌اکبری، با بیان اینکه این نوع گفتگو به معنای قانع کردن و مجاب کردن نیست، بلکه دربردارنده پذیرش جایگاه همدیگر، بهاد دادن به هم، تقویت گوش دادن و شنیدن نظرات همدیگر، یادآوری مسئولیت اجتماعی همدیگر، ارتقاء جایگاه هم و هشدار دادن به همدیگر می‌باشد، گفت: مسئولیت ما سنگین است  و متأسفانه هر کدام (حوزه و دانشگاه) با خطر جدی «تنزل جایگاه  و یک طرفگی» در بیان و عمل مواجه هستیم و لذا باید بپذیریم زنگ خطر به صدا درآمده است.

رئیس دانشگاه افزود: جامعه‌ای که علما و دانشمندان آن بزرگ نباشند  توسعه نخواهد یافت. ما طوری مسائل را بیان می‌کنیم، که خودمان دوست داریم یا دیگران دوست دارند، که این رویه به معنای افول است و اگر بیدار نشویم و به رسالت اصلی خود بازگشت نکنیم،  دچار فرسایش اجتماعی می‌شویم، که خطر سقوط را نیز به همراه دارد.

رئیس دانشگاه، با بیان اینکه چاره کار،پذیرش تکثر،  قبول تنوع سلایق و استقلال رأی است، اظهار کرد: باید اختلاف سلایق را به رسمیت بشناسیم، جسارت علمی را نهادینه سازیم و به حریت و آزاداندیشی  در این دو نهاد بازگردیم چرا که  چاره‌ای جز این کار هم نداریم.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام مرادبیگی رئیس حوزه علمیه صاحب الزمان با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه بعنوان دو نهاد مقدسی که مکمل یکدیگر هستند برای ارتقای جامعه ضروری است، یادآور شد: اگر این هماهنگی شکل بگیرد، قطعاً دشمنان در تحقق اهداف مورد نظر خود ناکام می‌مانند.

در این مراسم دکتر مهدیزاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ایلام با بیان اینکه از عدم  اقدام جدی  برای عملیاتی کردن دغدغه‌هایمان دچار رنج هستیم، به ابرمشکلات و چالش‌های پیش روی دو نهاد «حوزه» و «دانشگاه» اشاره کرد و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم به وحدت جامعه عمل بپوشانیم، باید تغییرات جهانی و ازجمله سیر تحولات سریع در حوزه اینترنت و هوش مصنوی را شناسایی کرده و بپذیریم، و تأثیر این تغییرات را در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی  جامعه مورد واکاوی قرار دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، افزود: همچنین باید ضمن شناخت و درک این ابرچالش‌ها، مثل بیکاری، رکود تورمی و تأثیرات نمایش آثار تولید شده در کشورهای پیشرفته در فضای مجازی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما در تضاد است و  تبعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی نیز به همراه دارد، احساس مسئولیت داشته باشیم و ضمن پذیرش ضعف‌های موجود، نقش خود را در این فرآیند شناسایی کرده و به نحو احسن انجام دهیم.

دکتر مهدیزاده یادآور شد: مـتأسفانه حوزه و دانشگاه در دام کمیت‌گرایی افتادند و در بخش  پژوهش محور مشخصی که به نتایج کاربردی منتج شود فراروی آنان وجود ندارد و لذا تحقیقات تکراری و غیرکابردی بصورت دائم تولید می‌گرددد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، افزود:  چاره‌ای نداریم که ضمن شناخت مشکلات فرارو و اجماع بر روی هدف مشترک برای عمل به رسالت خود در قبال جامعه گام برداریم.

در پایان این مراسم از فعالان عرصه وحدت حوزه و دانشگاه و پژوهشگر بتر گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌های استان تقدیر بعمل آمد.

 

مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد مراسم گراميداشت شهادت آيت‌الله مفتح و سالروز وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه ايلام برگزار گرديد