شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها

بذرهای گیاهان استان ایلام در 373 رستنی در اقلیم استان در دانشگاه ایلام گردآوری شد

برای اولین بار با اهتمام دکتر احسان الله زیدعلی عضو هیات علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام، بذرهای گیاهان استان ایلام در 373 رستنی در اقلیم استان گردآوری و طبقه‌بندی شد.

   به گزارش روابط عمومی، استان ایلام به دلیل داشتن تنوع شکل زمین، اقلیم و موقعیت جغرافیایی از تنوع بالای پوشش گیاهی مختص به دو منطقه رویشگاهی ایران­ تورانی و خلیج­ عمانی برخوردار می باشد. از این رو به اهتمام دکتر احسان زیدعلی استادیار دانشگاه ایلام و همکاری مهندس قدرت الله فلاحی و خانم سیده فرزانه موسوی جهت شناساندن هرچه بهتر گیاهان موجود در اقلیم استان ایلام به دانشجویان و بهره­ برداران بخش کشاورزی و منابع طبیعی، و همچنین ضرورت وجود بانک بذر کاری و آموزشی متعلق به اقلیم ایلام، بذرهای گیاهان استان ایلام گردآوری شد و با مراجع به کتب مرجع فلور ایلام و فلور خوزستان و دیگر کتب مرجع و همچنین همکاری پژوهشکده گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد؛ گیاهان و بذرهای آنها شناسایی گردید.

بنا به این گزارش:  بذور گردآوری شده گیاهان پس از شناسایی بر اساس کارکرد انسانی (زراعی، باغی، هرز، جنگلی و مرتعی، دارویی، زینتی و سبزی) در هفت دسته (گیاهان هرز 81 بذر، گیاه زراعی 85 بذر، واریته و توده محلی (ذرت 10رقم، گندم 11 رقم و 3 توده محلی، جو 9 رقم و 5 توده محلی، لوبیا سفید 4 رقم، لوبیا قرمز 2 رقم، لوبیا چیتی 4 رقم، لوبیا چشم بلبلی 2 رقم و 2 توده محلی، نخود 6 رقم و کلزا 6 رقم)، گیاهان مرتعی و جنگلی 53 بذر، گیاهان باغی و میوه 28 بذر، گیاهان زینتی 47 بذر، گیاهان دارویی 42 بذر و سبزی وصیفی­جات 37 بذر) و در ظروف پلاستیکی قرار گرفته و در قفسه و کمدهای مرتبط جای­گذاری شدند. برای جلوگیری از فساد بذور ازسیلیکاژل استفاده شد. در مجموع 373 بذر از رُستنی­های اقلیم ایلام در 66 خانواده گیاهی (با توجه به اینکه برخی گونه­ های گیاهی مانند سیب­ زمینی و مرزه کوهی به ندرت بذر قابل استحصال تولید می­ کنند) شناسایی، گردآوری و طبقه­ بندی شد. دراین بین برخی گونه­ های گیاهی برای اولین در لیست رستنی­های استان ایلام قرار گرفتند؛ مانند گونه­ های غیربومی عروسک پشت پرده و پنجه شیطان ( با گواهی پژوهشکده گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد).

 

بذرهاي گياهان استان ايلام در 373 رستني در اقليم استان در دانشگاه ايلام گردآوري شد بذرهاي گياهان استان ايلام در 373 رستني در اقليم استان در دانشگاه ايلام گردآوري شد بذرهاي گياهان استان ايلام در 373 رستني در اقليم استان در دانشگاه ايلام گردآوري شد بذرهاي گياهان استان ايلام در 373 رستني در اقليم استان در دانشگاه ايلام گردآوري شد