دیدار روسای دانشگاههای کشور با دکتر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران

خانه خبرها
ديدار روساي دانشگاههاي کشور با دکتر حسن روحاني رئيس جمهور اسلامي ايران

دکتر روحاني در نشست صميمي با روساي دانشگاههاي کشور :فناوري ارتباطات لازمه توسعه علمي است/ به جاي تخريب، برنامه ها بايد به مردم عرضه شوند/ دانشگاهها با توسعه کمي و کيفي همراه بوده اند/ نتيجه پوپوليسم، نفي پيش بيني و آينده نگري است/ مهمترين هدف همه بايد کمک به اشتغال مرتبط براي فارغ التحصيلان دانشگاهي باشد/ تاکيد بر مهارت آموزي کنار کسب علم؛ براي تامين آينده مرتبط شغلي دانشجويان

 

حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني روز سه شنبه در نشست صميمي با روساي دانشگاههاي کشور همچنين با بيان اينکه  فناوري ارتباطات لازمه توسعه علمي است،گفت: نبايد از تحولات فناوري روز فاصله گرفت و بجاي بستن؛ جوانان بايد براي تعامل درست با فناوريهاي فردا آماده شوند.

رييس‌ جمهور اظهار داشت: دانشگاه‌ها بايد بر روي مهارت‌آموزي دانشجويان متمرکز شوند و امسال که سال توليد و اشتغال است، بايستي توجه ويژه‌اي به مهارت‌آموزي و اشتغال جوانان بويژه جوانان تحصيلکرده اعمال شود.

دکتر روحاني به جايگاه مهم دانشگاه‌ها در کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه‌ها، نقش مهمي در جريان انقلاب اسلامي و در مسير آينده کشورمان داشته و خواهند داشت.

رييس‌ جمهور با اشاره به اينکه تحرکات اجتماعي همواره از دانشگاه‌ها، آغاز شده است و دانشگاه يکي از حوزه‌هاي مهم نشاط اجتماعي محسوب مي‌شود، گفت: شما روساي دانشگاه‌ها، نيروي بزرگي به نام جوانان و دانشجويان را در اختيار داريد که به کمک آن مي‌توانيد تحرک و نشاط ايجاد کنيد.

دکتر روحاني با اشاره به نقش طلاب و دانشجويان در روند پيروزي انقلاب اسلامي، اظهار داشت: بدون ترديد اگر اين تحرکات، ايثار و فداکاري‌ها نبود، نور انقلاب، کم‌کم به خاموشي گراييده و نمي‌توانست همه مردم را تحت تأثير قرار دهد و امروز هم اگر به دنبال نشاط و حرکت هستيم، دانشجويان مي‌توانند در اين زمينه پيشرو باشند.

رييس‌ جمهور خاطر نشان کرد: اگر چه ظاهر دانشگاه، استاد محور است، اما باطنش بايد دانشجو محور باشد، همه به يک معنا خادم دانشجويان هستيم تا آنان رشد يافته و به صحنه‌هاي اجتماع و مديريت وارد شوند.

دکتر روحاني با تأکيد بر اهميت نيروي انساني در توسعه و پيشرفت کشور، اظهار داشت: ايران از پشتوانه و استعداد انساني بزرگي برخوردار است و اين استعداد مي‌تواند در روند پيشرفت کشور، شتاب ايجاد کند. نيروي انساني خلاق است که مي‌تواند، تحولات علمي را ايجاد کرده و در کنار آن، تجهيزات مورد نظر بوجود آورد.

رييس‌ جمهور با اشاره به اينکه در عرصه فناوري و علم نمي‌توان با حکم قضايي و با دستور محدوديت ايجاد کرد، گفت: امروز در عرصه علمي مسيري آغاز شده که هيچ‌کس نمي‌تواند جلوي آن را بگيرد، لذا بايد خودمان را براي شرايط دنياي امروز و فردا آماده کنيم، البته قبول دارم که بايد از ابزار، درست استفاده کرد، لذا همه بايد تلاش کنيم تا جوانان در مسيري قرار بگيرند که از فناوري‌هاي مختلف به طور صحيح استفاده کنند، اما جمع‌آوري و کنار گذاشتن اين نوع فناوري، امکان‌پذير نيست.

دکتر روحاني اضافه کرد: در دنياي امروز، نمي‌شود به راحتي و با يک حکم به طور مثال استفاده از  اتوبان‌ و هواپيما را بخاطر وقوع يک تصادف و يا سانحه تعطيل کرد.

رييس‌ جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه مردم در پاي صندوق‌هاي آراء حضور مي‌يابند تا نظر خود را در موضوعات مختلف اعلام کنند، گفت: عده‌اي چنين تبليغ مي‌کنند که نظر مردم بايد روي موضوع اقتصادي جامعه باشد، اما مردم به شما اجازه نمي‌دهند که همه زندگي آنها را در اقتصاد خلاصه کنيد و بايد درباره فرهنگ، آزادي هم برنامه داشته باشيد، اگر مي‌خواهيم در معرض آراء مردم قرار بگيريم، لازم است، همه نيازمندي‌هاي جامعه مطرح شود.

دکتر روحاني با اشاره به گسترش کمي و کيفي دانشگاه‌ها، اظهار داشت: امروز دانشگاه‌ها به طبقه و قشر خاصي تعلق ندارد و از همه اقشار و از سراسر ايران در دانشگاه‌ها حضور دارند و به مانند شرياني مي‌ماند که سراسر کشور را پوشش مي‌دهد، لذا بايد از اين ظرفيت براي ايجاد فضاي مناسب در جامعه استفاده شود.

رييس‌ جمهور با اشاره به شرايط بسيار حساس جهان، گفت: نتيجه پوپوليسم، نفي پيش بيني و آينده نگري است و غيرقابل پيش‌بيني بودن شرايط آينده، مي‌تواند زندگي و آرامش مردم جهان را بهم بريزد، چنين شرايطي در کنار ناامني و بي‌ثباتي حاکم در منطقه، ضرورت هوشياري را دوچندان مي‌کند.

رييس‌ جمهور، بيکاري را بزرگترين ناامني فکري براي دانشجويان، دانست و گفت: در يک مقطع زماني، مدرک تحصيلي به معناي جواز اشتغال به کار هم بود اما امروز ديگر اينگونه نيست و صرفاً يک مدرک محسوب مي‌شود و در بوجود آمدن چنين شرايطي بي‌ترديد معايب و اشکالاتي دخيل بوده است. چطور مي‌شود که دانشجوي يک دانشگاه در حالي که هنوز مدرک خود را نگرفته، جذب بازار کار مي‌شود، اما فارغ‌التحصيل دانشگاه علي‌رغم مکاتبات فراوان باز هم بيکار مي‌ماند؟ اينگونه موارد بايد ريشه‌يابي و اصلاح شود.

دکتر روحاني اهميت مهارت‌آموزي در کنار عالم شدن را مورد تأکيد قرار داد و گفت: اگر در کنار علم، مهارت وجود نداشته باشد، هيچ فايده‌اي ندارد، لذا چنانچه دانشگاه‌ها به صنعت و توليد متصل شوند، شاهد شرايط بهتري خواهيم بود.

رييس‌ جمهور با اشاره به پروژه‌هاي افتتاح شده در پارس جنوبي، گفت: براي اولين بار در تاريخ صنعت نفت کشور، در يک روز 20 ميليارد دلار، سرمايه‌گذاري و 6 فاز پارس جنوبي، افتتاح شد و توليد گاز در پارس جنوبي از آغاز دولت يازدهم تا ديروز به 2 برابر افزايش يافته است و اين نشانگر آن است که در اين صنعت از مزيت‌هاي زيادي برخوردار هستيم.

دکتر روحاني افزود: همچنين 4 مرکز پتروشيمي افتتاح شد و 2 مرکز پتروشيمي نيز در هفته‌هاي آينده افتتاح خواهد شد و اين کار بسيار عظيمي بود و در اين حوزه اگر، چند سال تلاش کنيم، مي‌توانيم در منطقه در رتبه نخست قرار بگيريم. توليد محصولات پتروشيمي در دولت يازدهم بيش از 9 ميليون تن با ارزش 5.5 ميليارد دلار، اضافه شده است. البته در افتتاح اين پروژه‌ها، برجام تأثير زيادي داشت و اگر برجام نبود، در تهيه تجهيزات مورد نياز با سختي و مشکل مواجه بوديم.

رييس‌ جمهور تصريح کرد: امروز بزرگترين مسئوليت همه ما ايجاد اشتغال براي جوانان، بويژه جوانان تحصيلکرده است براي اين کار بايد همه دست به دست هم بدهيم.

دکتر روحاني با انتقاد از رواج مدرک‌گرايي در جامعه، گفت: بدون ترديد اگر اشتغال ايجاد شود و دانشگاه‌ها مهارت‌آموزي را مورد توجه قرار دهند، از روند تلاش براي اخذ مدرک هم کاسته خواهد شد.

رييس‌ جمهور دستاوردهاي علمي کشورمان را تحسين‌برانگيز توصيف کرد و گفت: امروز در رشد علمي، ارتقاء جديدي يافته و 4 پله رشد داشته‌ايم، قبل سال 92 تنها يکي دو دانشگاه کشورمان در ميان هزار دانشگاه برتر جهان قرار داشت، اما امروز 14 دانشگاه، جزو دانشگاه‌هاي برتر هستند و در شتاب علمي نيز در بين 25 کشور بنام دنيا، ايران در رتبه نخست است.

دکتر روحاني با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در ايجاد اشتغال و مهارت‌آموزي، خاطر نشان کرد: البته دانشگاه‌ها فقط در زمينه اشتغال تأثيرگذار نيستند، بلکه در موضوع پلاسکو، دانشگاه نشان داد که مي‌تواند بهترين گزارش علمي را در کمترين زمان تهيه کند و تهيه 1700 صفحه گزارش کار بسيار مهم و ارزشمندي بود و نشان داد که دانشگاه‌ها مي‌توانند در ساير حوزه‌ها نيز اقدامات خوبي ارايه دهند.

رييس‌ جمهور فعال شدن دانشگاه‌ها در زمينه منشور حقوق شهروندي را مورد تأکيد قرار داد و گفت: بايد تلاش کرد تا همگان از حقوق خود آگاهي پيدا کنند و دانشگاه‌ها مي‌توانند در اين زمينه نقش مهمي ايفا کنند.

دکتر روحاني گفت: اميدوارم شاهد دانشگاه امن‌تر، آزادتر و پيشرو در مهارت‌آموزي و ارتباط بيشتر با بخش‌هاي مختلف جامعه باشيم.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين ديدار گزارشي از دستاوردهاي حوزه علم و فناوري ارايه کرد و گفت: امروز در توليد علم 4 پله ارتقاء داشته‌ايم و در رشد توليد مقالات علمي در بين 25 کشور، به رتبه اول رسيده‌ايم و رتبه علمي ايران در منطقه و جهان اسلام، بر مبناي پايگاه آي‌اس‌آي رتبه نخست مي‌باشد.

 

 

وزير علوم: صادرات محصولات دانش بنيان در دولت يازدهم تاکنون بالغ بر 510 ميليون دلار بوده است

 

در اين ديداردکتر فرهادي با ارائه گزارشي کوتاه از دستاوردهاي حوزه علم و فناوري کشور اظهار داشت: رتبه علمي ايران در توليد علم جهاني با چهار پله ارتقا از رتبه 21 در سال 2013 به رتبه 17 رسيده است و رتبه علمي ايران در رشد توليد مقالات علمي در بين 25 کشور برتر توليد کننده علم دنيا، از رتبه 25 به رتبه 1 رسيده است. به اين ترتيب در توليد کميت علم، 4 پله ودر شتاب توليد علم کيفي 25رتبه ارتقا داشته ايم.

وزير علوم افزود: امروز رتبه علمي ايران در منطقه و جهان اسلام بر اساس پايگاه اسکوپوس رتبه 1 و در پايگاه ISI تاکنون ودر سال 2017 رتبه اول هستيم

وي در ادامه گفت: اتفاق خوب ديگر در حوزه علم و فناوري ايجاد ارتباط سازنده ميان صنعت و دانشگاه بود به ظوري که در دولت يازدهم براي اولين بار ميزان قرارداد طرح هاي پژوهشي مابين وزارت علوم با وزارتخانه هاي دفاع و نفت حدود 20 هزار ميليارد ريال بوده و مبلغ قراردادهاي منعقد شده مابين دانشگاه و صنعت در نمايشگاه و فن بازار در حدود 4/523 ميليارد ريال بوده است.

وزير علوم در ادامه اين گزارش با بيان اينکه رقم صادرات محصولات دانش بنيان با حدود 16 برابر افزايش به بيش از 231 ميليون دلار در شش ماهه سال 95 رسيده است، گفت: در مجموع، صادرات محصولات دانش بنيان در دولت يازدهم و تاکنون بالغ بر 510 ميليون دلار بوده است.

دکتر فرهادي در بخش ديگري از اين گزارش با اشاره به اينکه در 1126 شرکت دانش بنيان، بيش از 30 هزار نفر مشغول به کار هستند، گفت: بعد از رشد علمي بي سابقه، گسترش همکاري هاي علمي بين المللي محور ديگر دستاوردهاي وزارت علوم بوده واستقبال گسترده و کم نظير دانشگاه ها و پژوهشگاه هاي معتبر بين المللي از تعامل و همکاري علمي با ايران به گونه اي است که پاسخگويي ما را با مشکل روبرو مي کند.

وي با اشاره به اينکه 225 تن از روساي دانشگاه هاي معتبر خارجي در اين مدت به ايران سفر کرده اند، گفت: نفوذ علمي ايران به گونه اي بوده است که هم اکنون در 31 کشور جهان 52 کرسي زبان فارسي داير است و 3636 دانشجوي خارجي در مقاطع مختلف به آموزش زبان فارسي اشتغال دارند و 235 پروژه مشترک مابين دانشگاه هاي ما و دانشگاه هاي معتبر دنيا در حال اجرا است.

دکتر فرهادي در ادامه گفت: در حوزه فرهنگي نيز برگزاري 2775 کرسي آزاد انديشي درکليه زير نظام هاي آموزش عالي برگزار شده و کارهاي مهمي نيز در حوزه تقويت ارزش ها و باورهاي ديني، انقلابي و دفاع مقدس صورت گرفته است.

وي افزود: آنچه در اين مدت انجام گرفته است، حاصل فضاي اميد و نشاطي است که در دانشگاه ها به وجود آمده است؛ فضايي که باعث شده نه تنها از فرار مغزها جلوگيري شود و بلکه زمينه براي بازگشت نخبگان ايراني که عشق وطن در دل دارند، فراهم شود.

وزير علوم در ادامه گفت: در اثبات فضاي نشاط و اميد بايد اذعان داشت که از سال 1392 تا 1395 مراسم و اجتماعات قانوني در دانشگاه ها به طور ميانگين 23/5 در صد رشد داشته و نسبت اقدام هاي غيرقانوني و ناملايم به مراسم و اجتماعات قانوني 46 درصد کاهش داشته است.

دکتر فرهادي افزود: شيوه نامه انضباطي در راستاي منشورحقوق شهروندي به منظور رعايت حقوق دانشجويان به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي ابلاغ شده است.

وزير علوم در پايان سخنان خود به خاطر حمايت هاي بي دريغ از دانشگاه ها و دانشجويان، حضور راه گشا در دانشگاه ها در سال هاي اخير، توجه ويژه به امر بودجه جاري تعميراتي، تجهيزاتي و عمراني در دانشگاه ها و تلاش هاي بي دريغ رئيس جمهوربراي توسعه علم و فناوري تا رسيدن به مرجعيت علم و فناوري در جهان از وي سپاسگزاري کرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها