ایران در سال 2014 در بین 25 کشور برتر دنیا در تولید علم در رتبه چهارم قرار گرفت

خانه خبرها
ايران در سال 2014 در بين 25 کشور برتر دنيا در توليد علم در رتبه چهارم قرار گرفت

وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بر اساس اطلاعات پايگاه استنادي "آي .اس آي" کشور ايران  از نظر توليد علم  در سال 2014 نسبت به سال 2013  با  رشد 7/6  درصدي از رشد  قابل ملاحظه اي برخوردار بوده  و در بين 25 کشور برتر دنيا در توليد علم در رتبه چهارم قرار گرفته است

به گزارش روابط عمومي،  دکتر محمد فرهادي در مراسم معرفي برگزيدگان بيست و نهمين جشنواره بين المللي خوارزمي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از نظر تعداد مقالات علمي نمايه شده  در پايگاه "آي. اس آي" طي سال هاي 2014 تا 2015 در رتبه دوم منطقه  و بيستم دنيا قرار گرفت و در پايگاه اسکوپوس نيز رتبه 16 دنيا را کسب کرد  و از نظر شاخص ارجاع دهي مقالات نير رتيه نخست را در منطقه به خود اختصاص داد .

دکتر فرهادي با اشاره به دستاوردهاي علم و فناوري ايران ادامه داد: در حال حاضر ايران با توليد 56/1 درصد علم دنيا، 6/1 درصد مقالات برتر دنيا را در مجلات معتبر بين المللي منتشر کرده است  و 200 دانشمند ايراني نيز در فهرست يک درصد دانشمندان برتر دنيا قرار گرفته اند  و رتبه ايران در برخي از علوم مانند مهندسي شيمي، مکانيک، نانو فناوري و زيست فناوري تک رقمي است .

وزير علوم اظهار داشت: دولت در تدوين برنامه ششم که رويکردي دانش بنيان، نوآورانه و فناورانه دارد، سياست هاي علم و فناوري ابلاغ شده از سوي مقام معطم رهبري را الگو قرار داده و در حوزه آموزش و پژوهش و فناوري، تحول علوم انساني، سامان دهي نظام ملي نوآوري،  دست يابي به رتبه اول منطقه در علم و فناوري، اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پژوهش، سامان دهي نظام ملي آمار و اطلاعات علمي  و تنظيم رابطه متقابل تحصيل با اشتغال را  به عنوان محور مورد توجه قرار داده است.

وي افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، بايد سهم تحقيقات از توليد ناخالص داخلي از ميزان 48صدم فعلي  به 3 درصد برسد که در سال اول دولت، رسيدن به ميزان 1/1 توليد ناخالص داخلي را هدف خود قرار داده است.

دکتر فرهادي ضمن تاکيد بر ايجاد دانشگاههاي کارآفرين  و نسل سوم مبتني بر نوآوري گفت: بايد از ظرفيت پارک هاي علم و فناوري، دانشگاههاي پيشرو در پژوهش و فناوري و پژوهشگاههاي تخصصي براي تغيير رويکرد دانشگاهها از شيوه هاي آموزشي و پژوهشي فعلي به سمت افزايش مهارت، ارتقاي توانمندي، کار آفريني  و نقش آفريني در زندگي، اشتغال و توسعه پايدار استفاده کنيم.

وزير علوم با اشاره به پتانسيل هاي بالاي جمهوري اسلامي ايران از نظر علمي و سرمايه دانشي گفت: با  تحصيل بيش از 4 ميليون و هشتصد هزار نفر دانشجو، از نظر جمعيت دانشجويي در ميان 10 کشور دنيا قرار دارد.

وي افزود: بايد با برنامه ريزي سهم نيروي فکري  را در تامين ثروت ملي و ارتقاي توان اقتصادي کشور افزايش دهيم و از تکيه بر منابع طبيعي مانند نفت و گاز و معادن کم نماييم.

وزير علوم اظهار داشت: از جمله بسترهاي لازم براي حمايت از نوآوري،  ايجاد  و توسعه شرکت هاي دانش بنيان است که جمهوري اسلامي ايران با تاسيس اولين پارک علم و فناوري در 15 سال گذشته در اين مسير گام نهاده  و هم اکنون با وجود 38 پارک علم و فناوري، 168 مرکز رشد ،4000  شرکت فناور و اشتغال  30 هزار فناور در اين مراکز، به سمت اقتصاد دانش بنيان در حال پيشروي است.

دکتر فرهادي گفت: سرمايه گذاري در پارک هاي علم و فناوري بازدهي بيشتري از ساير بخش هاي جامعه دارد به نحوي که ايجاد هر شغل در اين موسسات تنها به 40 الي 50 ميليون اعتبار نياز دارد درحالي که در ساير بخش هاي کشور براي ايجاد هر شغل حداقل 300ميليون تومان اعتبار مورد نياز است.

وي  با اشاره به اينکه تجربه جمهوري اسلامي ايران در ايجاد پارک هاي علم و فناوري  در ميان کشورهاي اسلامي جايگاه برجسته اي را براي کشور به ارمغان آورده است گفت: بر اساس همين توانايي، ايران تاکنون  براي 5 دوره، مقام رياست منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا را در انجمن بين المللي پارک هاي علمي به دست آورده است.

دکتر فرهادي با تاکيد بر ضرورت توسعه پژوهش و فناوري در علوم انساني ، از تشکيل شوراي توسعه پژوهش و فناوري در علوم انساني  و هنر در وزارت علوم خبرداد و گفت اين شورا  قرار است برنامه کلان راهبردي در اين حوزه را تدوين کند.

گفتني است در  بيست و نهمين جشنواره بين المللي خوارزمي، وزير علوم از 23 طرح برگزيده با اعطاي لوح  و تنديس جشنواره تجليل کرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها