مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با حضور وزیر علوم

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي با حضور دکتر فرهادي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، مهندس مرواريد، استاندار ايلام، مهندس خوش خبر فرماندار ايلام، مهندس شادمهر کاظم زاده، منتخب مردم در مجلس شوراي اسلامي، رؤساي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي، اعضاء هيأت علمي، کارکنان و دانشجويان در دانشگاه ايلام برگزار شد.

دکتر محمد علي‌اکبري:دولت تدبير و اميد دانشجويان را صاحباصلي دانشگاه‌ها مي‌داند

رئيس دانشگاه ايلام گفت: در دولت تدبير و اميد صاحبان اصلي دانشگاه دانشجويان هستند و همه‌ي تشکل‌هاي دانشجويي مي‌توانند حرف خود را به راحتي بزنند.

دکتر محمد علي‌اکبري، رئيس دانشگاه،  ضمن تبريک هفته دفاع مقدس و تبريک به مناسبت آغاز سال تحصيلي و خير مقدم خدمت دکتر فرهادي وزير علوم، و ميهمانان و دانشگاهيان و تقدير از حسن انتخاب وزارت علوم براي برگزاري جشن آغاز سال تحصيلي جديد در دانشگاه ايلام اظهار کرد: تقارن آغاز سال تحصيلي با هفته گراميداشت دفاع مقدس به صورت عام براي ملت ايران و به صورت خاص براي مردم استان ايلام تقارني مبارک است.

وي با بيان اينکه استان ايلام استاني تحصيلکرده است که از نظر نسبت جمعيت تحصيل کرده به کل جمعيت سومين استان کشور است، افزود: 40 هزار دانشجو در 800 رشته تحصيلي با کمک 500 عضو هيئت علمي در قالب 37 دانشگاه و موسسه آموزش عالي در سطح استان مشغول تحصيل هستند.

رئيس دانشگاه ايلام با اشاره به اينکه دانشگاه ايلام امروز جشن 40 سالگي خود را برگزار مي‌کند، تصريح کرد: همکاران ما در دانشگاه ايلام جايگاه دانشگاه را مي‌دانند و در راستاي تحقق ماموريت نهاد علم در کشور در اين استان فعاليت مي‌کنند.

علي‌اکبري اظهار کرد: وظيفه خود را تحقق مرجعيت علم و فناوري در کشور و تبديل ايران به کشوري پيشتاز در منطقه مي‌دانيم و بر اين باوريم که عرصه‌ي نقش‌آفريني دانشگاهيان سراسر کشور است و در کنار دغدغه‌هاي استاني مسائل ملي را هم پيگيري مي‌کنيم و در راستاي انجام اين ماموريت فرصت مطالعاتي نيز احياء شده است.

رئيس دانشگاه ايلام با تاکيد بر نقش تشکل‌هاي دانشجويي در ايجاد شور و نشاط در مراکز آموزش عالي گفت: وظيفه خود مي‌دانيم که فضا را براي همه صداهاي مقبول فراهم کنيم و اين عزيزان مطمئن باشند مي‌توانند حرف خود را به راحتي بزنند و مانند برخي دوره‌ها صداهاي مخالف متوقف نخواهد شد چون دولت تدبير و اميد  دانشجويان را صاحب دانشگاه مي‌داند.

دکتر محمد فرهادي: 6 هزار و 700 ميليارد ريال تسهيلات به دانشجويان پرداخت مي شود

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در جشن آغاز سال تحصيلي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي در دانشگاه  ايلام اظهار کرد: ميزان سقف تسهيلات و يارانه پرداختي به دانشجويان در سال 93، 2 هزار و 600 ميليارد ريال بود که امسال اين ميزان به بيش از 6 هزار و 700 ميليارد ريال افزايش يافته است.
وي سهم دانشجويان استان ايلام از اين ميزان تسهيلات را قابل توجه دانست و افزود: چهار ميليون و 800 هزار دانشجو در 2 هزار و 800 دانشگاه و موسسه آموزش عالي کشور (دولتي و غير دولتي) در حال تحصيل هستند که از اين تعداد 100 هزار نفر در مقطع دکترا و 350 هزار نفر هم در مقطع کارشناسي ارشد به تحصيل اشتغال دارند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: هم اکنون توسعه کمي دانشگاه ها به اندازه کافي در کشور وجود دارد و در اين زمينه بايد توجه خود را بيشتر به سمت توسعه کيفي دانشگاه ها متمرکز کنيم.
فرهادي گفت: در اين زمينه طرح آمايش آموزش عالي در شوراي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده است که در اين طرح دانشگاه هاي کشور به 10 منطقه و چهار سطح محلي، منطقه اي، ملي و بين المللي طبقه بندي شده اند.
وي ساماندهي آموزش عالي، ارتقاي جايگاه و ايجاد محيطي پر نشاط در دانشگاه، حفظ و کرامت اساتيد و دانشجويان، استقلال دانشگاه در حوزه فعاليت هاي علمي، آموزشي، تحقيقاتي و پژوهشي را از جمله مواردي اعلام کرد که در اجراي طرح آمايش آموزش عالي بطور جدي دنبال مي شود.
فرهادي از همکاري هاي علمي و روابط دانشگاهي با کشورهاي همجوار در دانشگاه هاي مرزي بويژه دانشگاه ايلام خبر داد و افزود: دانشگاه ايلام ظرفيت و پتانسيل همکاري هاي خوبي در قالب پذيرش دانشجو، تبادل استاد و انجام تحقيقات مشترک و خواهر خواندگي با کشور عراق دارد که بايد تحقق اين موضوع بطور جدي پيگيري شود.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: 131 آزمايشگاه در قالب شبکه ملي آزمايشگاه هاي کشور در حال تجهيز و تکميل است که از اين تعداد 50 آزمايشگاه تکميل نهايي شده و مابقي در حال تکميل شدن هستند.
فرهادي بر تقويت مراکز رشد و پارک هاي علم و فناوري در دانشگاه هاي کشور تاکيد کرد و افزود: شرکت هاي دانش بنيان در اين مراکز مستقر مي شوند و اساتيد و دانشجويان بايد ساعاتي از زمان موظفي خود را در اين شرکت ها سپري کنند.
وي تاکيد کرد: همچنين اين شرکت ها داراي معافيت ها و مزاياي بسياري هستند که دانشگاه ها بايد به اين سمت و سو حرکت کرده و در جهت اشتغالزايي از آنها بهره گيرند.
فرهادي با بيان اينکه دانشگاه تنها يک نهاد علمي محض نيست و از تربيت متخصص و انجام فعاليت هاي علمي پژوهشي بايد به سمت دانشگاه کارآفرين و نسل سومي حرکت کند، يادآور شد: فعاليت هايي در اين زمينه انجام شده که در آينده آثار و نتايج آن مشخص خواهد شد.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري يادآور شد: در طرح ساماندهي آموزش عالي کشور، کاربردي و عملي کردن رشته ها و حضور دانشجويان در محيط کار را بطور جدي دنبال مي کنيم.
وي طرح بررسي سلامت جسمي و روحي تمامي دانشجويان در تمامي مقاطع و تشکيل پرونده پزشکي سلامت، راه اندازي و تجهيز اتاق هاي سلامت در خوابگاه هاي دانشجويي، ساخت 31 خوابگاه با حمايت خيران و پرداخت کمک هزينه ماهانه هفت ميليون ريال به دانشجويان مقطع دکترا را از ديگر برنامه هاي وزارت علوم دانست.
وي گفت: دانشگاه ايلام از نظر جذب هيات علمي، پذيرش دانشجو و توليد مقاله هاي علمي معتبر در سال هاي گذشته رشد چشمگيري داشته و از اعتبارهاي حوزه پژوهش و فناوري وزارت علوم سهم قابل توجهي براي اين دانشگاه در نظر گرفته خواهد شد همچنين تسهيلات و يارانه صندوق رفاه دانشجويي به طور 100 درصد به دانشجويان اين دانشگاه پرداخت مي شود.

محمدرضا مرواريد: سياست دولت در برخورد با همسايگان تعامل و مذاکره عزتمندانه است

استاندار ايلام در جشن آغاز سال تحصيلي دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي که با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري در دانشگاه ايلام برگزار شد اظهار کرد: عده اي از اين سخن رئيس جمهوري که با برجام سايه جنگ را از ملت ايران برداشت انتقاده کرده و مي گويند ما قدرت نظامي داريم و نيازي به برجام نيست.
وي افزود: در جواب اين افراد بايد گفت ما هر چقدر هم قدرت نظامي داشته باشيم آغازگر جنگ نخواهيم بود و مسائل را با تعامل و مذاکره عزتمندانه پيش خواهيم برد.
استاندار ايلام يادآور شد: برخي ها مي گويند چرا برخورد ما با آل سعود نرم است اما واقعيت در جهان اسلام چيز ديگري است و ما به هيچ عنوان آغازگر جنگ نخواهيم بود اما در صورت وقوع جنگ آن را به دفاع مقدس ديگري تبديل خواهيم کرد.
مرواريد تاکيد کرد: اگر جنگي صورت بگيرد قاطعانه ايستادگي کرده و هر متجاوزي را سر جاي خود خواهيم نشاند اما به هيچ عنوان قصد تجاوز به هيچ کشوري را نداريم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: دانشگاه ايلام نماد خدمات نظام مقدس جمهوري اسلامي است و اين دانشگاه در سير تکاملي خود از نظر عمراني و آموزشي و ارتقا جايگاه در بين ديگر دانشگاه ها، پيشرفت هاي خوبي داشته است.
استاندار ايلام اضافه کرد: بايد با برنامه ريزي دقيق تر زمينه قرار گرفتن دانشگاه ايلام در بين 10 دانشگاه برتر کشور فراهم شود.
نماينده مردم شهرستان هاي دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين آيين گفت: آموزش عالي در کشور با وجود گسترش کمي از نظر کيفي با نقدها و چالش هايي مواجه است.

مهندس شادمهر کاظم زاده: ايجاد آموزشکده فني مهندسي و کشاورزي دهلران به ايجاد اشتغال در استان کمک
منتخب مردم در مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: وجود نزديک به پنج ميليون دانشجو در کشور که حدود پنج برابر ميانگين سرانه جهاني است، ارزشمند است اما چالش هاي اين حوزه نبايد ناديده گرفته شود.
وي نبود ارتباط دانشگاه با جامعه و عدم تاثيرگذاري بر ايجاد اشتغال در بخش هاي مختلف را از جمله چالش هاي پيش روي آموزش عالي کشور دانست و تاکيد کرد: بايد با بررسي ويژه اين چالش ها و ايجاد نگاه کارآفريني خروجي دانشگاه ها به ايجاد مهارت همراه با اشتغال منجر شود.
کاظم زاده خواستار توجه بيشتر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به حوزه آموزش عالي اين استان شد و اضافه کرد: چهار شهرستان حوزه جنوب اين استان فاقد دانشگاه و مرکز آموزش عالي دولتي هستند و ايجاد آموزشکده فني مهندسي و کشاورزي در اين منطقه به ايجاد اشتغال در استان کمک مي کند.
 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها