نشست تخصصی «بررسی فرصت‌ها و چالش‌های شبکه‌های مجازی در حوزه کتاب و کتابخوانی»

خانه خبرها
نشست تخصصي «بررسي فرصت‌ها و چالش‌هاي شبکه‌هاي مجازي در حوزه کتاب و کتابخواني»

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، نشست تخصصي بررسي فرصت‌ها و چالش‌هاي شبکه‌هاي مجازي در حوزه کتاب و کتابخواني در سالن غرفه برنامه‌هاي جنبي دهمين نمايشگاه بزرگ کتاب ايلام با حضور چند تن از اعضاي هيئت علمي دانشگاه ايلام، دکتر يار محمد قاسمي، دانشيار گروه علوم اجتماعي و دکتر علي گراوند، استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي، دکتر مجيد ضيايي و دکتر رضا رضازاده، استادياران گروه فلسفه و کلام اسلامي و با حضور و مشارکت علاقمندان به کتاب و کتابخواني برگزار شد

 

فرهنگ مطالعه و بهينه سازي فرصت‌ها در فضاي مجازي

دکتر مجيد ضيايي، مدرس دانشگاه ايلام، در اين نشست، اظهار کرد: امروزه ابزارهاي مطالعه در حال  گسترش است و نرم‌افزارهاي مختلفي بر روي موبايل‌ها نصب مي‌شود که افراد به آن دسترسي دارند.

 

وي، افزود: مخاطبان مي‌توانند از طريق اين نرم‌افزارها، کتاب‌هاي موردنياز را سفارش دهند و در دستگاه گوشي همراه خود آن را مطالعه کنند.

دکتر ضيايي، بيان کرد: در گوشي‌هاي همراه مي‌شود هزاران کتاب را به همراه داشت که اين امر به نظم فکري مخاطب کمک مي‌کند و مخاطب مي‌تواند فکر خود را بر روي اين نرم‌افزارهاي به‌صورت شبکه‌اي ترسيم کند.

اين مدرس دانشگاه ايلام گفت: باوجودي که در سبک و آداب مطالعه براي مخاطب با بهينه سازي فرصت‌ها روبروييم اما تهديدهايي نيز در اين حوزه وجود دارد و درست است که يک فضاي بي‌نهايت در اختيار شما قرار مي‌دهد، اما درعين‌حال فريبنده است و ممکن است مدت‌ها وقت شما را صرف مسائل حاشيه‌اي کند.

 

انتشار اخبار غير موثّق و غير معتبر در فضاي مجازي

وي، يادآور شد تهديد ديگر، اهتمام به اخبار، مسائل و مطالب غيرمفيد و غير موثّق است که چه بسا بيشتر موارد دروغ و غيرواقعي است و افراد بدون اينکه به منابع آن را پي ببرند، مطالب را منتشر مي‌کنند و ممکن است اين امر به نشر خرافه کمک کند.

دکتر ضيايي، بيان کرد: آموزش نويسندگي خلاق از ديگر مزاياي شبکه‌هاي مجازي است. در فضاي اينترنتي برخي سراچه‌ها فرصت‌هايي را ارائه مي‌دهند و مي‌توان با استفاده از اين سايت‌ها به نويسندگي افراد کمک کرد اما درعين‌حال موجب تشتّت فکري شود و نويسنده نمي‌تواند روي يک موضوع در کار نويسندگي تمرکز داشته باشد.

اين مدرس دانشگاه ايلام، افزود: در اين حوزه نيز يک ناشر مي‌تواند دغدغه نشر و چاپ و توزيع نداشته باشد و کاربران مي‌توانند به‌صورت آنلاين خريد کنند و از طرفي نيز درآمد بيشتري را براي ناشر به دنبال خواهد داشت و بايد گفت که فروش در حوزه فضاي مجازي بسيار پرسود مي تواند باشد.

وي خاطرنشان کرد: اما در اين حوزه ناشران با مسئله کپي غيرمجاز روبرو هستند و شبکه‌هايي وجود دارند که مي‌توانند کتاب‌ها را کپي کنند و ايده ها را سرقت کنند اما درنهايت بايد گفت که با چشم تهديد نگاه کردن به شبکه‌هاي اجتماعي مضرّ است و بر اساس تجربه‌هاي جهاني، ناشرين از اين نظر براي حضور در فضاي مجازي ضرر مي‌کنند.

 

توده اي شدن محتوا و غلبه عقلانيت ابزاري

دکتر يار محمدقاسمي، دانشيار دانشگاه ايلام نيز در اين نشست اظهار کرد: امروزه ما شاهد توده‌اي شدن کتاب و کتاب‌خواني در حوزه توليد محتوي هستيم و يک نوع عقلانيت ابزاري رايج شده است که اين تهديدي براي توليد علم است. ما نبايد در ساختار مجازي شدن قرار بگيريم و فضاي واقعي را فراموش کنيم.

وي، بابيان اينکه امروز ما ديگر با گسترش شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي، سعدي و فردوسي نداريم، ابراز کرد: علم مجازي تبديل به «صنعت دانش» شده است که ازاين‌رو با پيامدهايي روبرو هستيم. يکي از اين پيامدها، عدم علاقه‌مندي به کتاب‌خواني است. امروز ناشران ما با وضعيت بدي روبرو هستند و دنياي مجازي موجب تعطيل شدن کسب ‌و کار بسياري از ناشران شده است.

دکتر قاسمي گفت: امروز کتاب‌خواني به سمت توده‌اي شدن رفته است و کتاب‌خواني و مطالعه به پستوهاي دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي منتهي مي‌شود و مطالبي که از سوي شبکه‌هاي مجازي ارائه مي‌شود ممکن است علمي نباشد و حتي دانشمندان ما گرفتار اين مؤسسات خصوصي شده‌اند که چالش‌هاي جدي در دانش بشري ايجاد خواهد کرد.

 

به خطر افتادن بنيانهاي زباني در شبکه هاي مجازي 

دکتر علي گراوند، استاديار دانشگاه ايلام، ابراز کرد: امروز دنياي مجازي و فضاي مجازي تمام زندگي ما را تحت تأثير قرار داده است از جهاتي سودمند است و از جهاتي زندگي انسان را با مشکل مواجه کرده است.

وي، گفت: يکي از فرصت‌هايي که شبکه‌هاي اجتماعي ايجاد کرده، حجم گسترده اطلاعات و مطالبي است که در دسترس ما قرار داده است، ارزاني و صرفه‌جويي در زمان و هزينه‌ها از ديگر فرصت‌ها و مزاياي اين شبکه‌هاست و از طرفي ديگر خواننده و مخاطبان مطالب، با گسترش شبکه‌هاي اجتماعي افزايش مي‌يابد.

دکتر گراوند با بيان اينکه شبکه‌هاي اجتماعي موجب مي‌شود، مخاطبان در فرصت‌هاي کوتاه با مفاخر و بزرگان آشنا مي‌شوند و دامنه مخاطبان اين شبکه‌ها افزايش مي‌يابد، گفت: تکثر شبکه‌هاي اجتماعي موجب مي‌شود که بنيان‌هاي زباني فاسد بشوند و زبان از ريخت فصيح خود دور شود و به جهت شتابي که در دريافت و ارسال اطلاعات وجود دارد مطالب ازلحاظ زباني درست ارائه نگردد و اين‌يکي از چالش‌هاي پيش روي اين شبکه‌هاي مجازي است.

وي، تصريح کرد: مطالب در شبکه‌هاي اجتماعي با دليل حجم عظيم اطلاعات گرايش به ميني ماليسم دارند و موجب مي‌شود که مخاطب حتي حوصله مطالعه کتاب صدصفحه‌اي را هم نداشته باشد. عدم وثوق مطالب ارائه‌شده در شبکه‌هاي اجتماعي و از بين رفتن خلاقيت و کند شدن حافظه‌ها از ديگر مضرات شبکه‌هاي اجتماعي است.

 

فناوري اطلاعات تقدير تاريخي ماست

دکتر رضا رضازاده، استاديار دانشگاه ايلام نيز در اين نشست يادآور شد: امروز فنّاوري زندگي ما را در‌نورديده و ما ناگزير هستيم با خوبي‌ها و بدي‌هاي فنّاوري دست ‌و پنجه نرم کنيم. در واقع، پيدايش فناوري اطلاعات تقدير تاريخي ماست و بايد با آن به شکلي نقادانه روبرو شويم.

 

به تعادل و توازن بين حوزه فرهنگ مکتوب و فرهنگ شبکه اي نياز داريم

وي، خاطرنشان کرد: امروز خانواده‌ها بافرهنگ شبکه‌اي روبرو شده‌اند و بايد بتوانيم به يک تعادل و توازن بين حوزه فرهنگ مکتوب (کتاب) و فرهنگ شبکه اي (فضاي مجازي) برسيم. بايد بکوشيم کتاب به‌عنوان يک دوست و رفيق ديرينه از سبد نيازهاي خانوار خارج نشود. به نظر مي رسد در فرهنگ مکتوب و کتاب با ماندگاري بيشتر و بهتري روبروييم اما در فضاي مجازي، اطلاعات جديد و پاره پاره ما را در پرسه زدن و از شاخه اي به شاخه ديگر پريدن وارد مي کند که ثبات را به خطر مي اندازد.

گفتني است، در اين نشست پرسش و پاسخ بين شرکت‌کنندگان در اين نشست و اساتيد دانشگاه انجام شد که با استقبال خوب مراجعه‌کنندگان نمايشگاه کتاب ايلام قرار گرفت.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها