دانشگاه ایلام به دنبال گفتمان‌سازی است و در این عرصه هم موفقیت‌های خوبی کسب شده است

خانه خبرها
 دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است

 

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، دکتر «محمد علي‌اکبري» در مراسم اختتاميه‌ي مرحله استاني پنجمين دوره مسابقات ملي مناظره دانشجويان ايران – نشان خواجه نصيرالدين طوسي، اظهار کرد: مناظره داانشجويي تجربه‌ي خوبي است و جا دارد به جهاددانشگاهي براي اجراي دقيق اين مسابقات تبريک گفت.

وي با اشاره به برگزاري برنامه‌هايي مانند همايش اعتدال در دانشگاه ايلام گفت: دانشگاه ايلام به دنبال گفتمان‌سازي است و در اين عرصه هم موفقيت‌هاي خوبي کسب شده است.

رييس دانشگاه ايلام با تاکيد بر اينکه نياز اصلي جامعه‌ي سياست‌زده‌ي ايران را گفت‌وگو مي‌دانم، تصريح کرد: نبايد به دليل اختلاف نظر در بين نخبگان بين سرمايه‌هاي اجتماعي فاصله بيفتد و همه اين فرصت را داشته باشند تا در گفت‌وگو که نمايشگاه انديشه است به روش‌هاي حل مشکلات جامعه پي ببريم.

دکترعلي‌اکبري تصريح کرد: دانشگاه ايلام بر اساس رسالتي که دارد تنوع را قبول کرده و جاي خرسندي است که افراد مختلف و تشکل‌هاي متفاوت حضور دارند و همه حرف خود را در مناسبت‌هاي مختلف با صراحت مي‌زنند.

وي از استاد شهيد مرتضي مطهري به عنوان يک الگو در گفت‌وگو ياد کرد و گفت: امروز وزير امور خارجه از طريق گفت‌وگو توانسته در راه احقاق حقوق ملت ايران گام بردارد و تجربه هم نشان داده است که فرزندان اين سرزمين هر کدام مي‌توانند در صورت فراهم شدن شرايط به خوبي از ابزار گفت‌وگو براي حل مشکلات بهره گيرند.

رييس دانشگاه ايلام گفت: خوشحالم که دانشگاه ايلام براي نهادينه شدن فرهنگ گفت‌وگو در تلاش است و براي اين مهم نيازمند همکاري صاحب‌نظران است و از نظرات آنان به بهترين نحو بهره خواهد گرفت.

دکترعلي‌اکبري ضمن قدرداني از اعضاي هيئت داوران اين دوره از مسابقات تصريح کرد: رسالت اين عزيزان در فراهم کردن مسير گفت‌وگو مهم است و از برکات چنين برنامه‌هايي است که تشکل‌هاي سياسي دانشگاه به ظرفيت‌هاي بزرگي در اين محيط علمي تبديل شده‌اند و حضورشان در کنار هم براي ما مبارک است.

وي تاکيد کرد: آرمان ما اين است که روزي گروه‌ها و تشکل‌هاي گوناگون ايده‌هاي هم را ببينند و ايده‌هاي يکديگر را نقد کنند و به همديگر بد نگويند.

سپس درادامه جلسه معاون سياسي امنيتي استاندار ايلام گفت: گفت‌وگو و مناظره کاري قرآني، ديني و اسلامي است که اگر از آن فاصله بگيريم از شريعت فاصله گرفته‌ايم.

«حسين کلانتري» اظهار کرد: آيه مبارکه‌ي *فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه*ُ اين نکته را به ما گوشزد مي‌کند که گفت‌وگو و مناظره کاري قرآني، ديني و اسلامي است که اگر از آن فاصله بگيريم از شريعت فاصله گرفته‌ايم.

وي ادامه داد: قرآن ما را موظف کرده که با کمال ادب حرف‌هاي مختلف را بشنويم و باحوصله زيباترين، منطقي‌ترين و صحيح‌ترين حرف را انتخاب کنيم و بر اين اساس در عرصه‌ي فکر و انديشه در جمهوري اسلامي ايران کساني مانند شهيد مطهري در دانشکده الهيات دانشگاه تهران حتي با مارکسيست‌ها هم مناظره کرد و کرسي‌هاي آزاد انديشي‌اي در آن زمان شکل گرفت پايه‌هاي جمهوري اسلامي را آن‌چنان محکم کرد که آمريکايي‌ها به اساس آن چشم دوخته‌اند اما چون ريشه‌هاي جمهوري اسلامي با منطق مستحکم شده نه با هيجان و احساس دشمنان راهي از پيش نخواهند برد.

معاون سياسي امنيتي استاندار ايلام با تأکيد بر اينکه در همان اوايل انقلاب بيش از 90 درصد مردم جمهوري اسلامي را به عنوان مدل حکومتي پذيرفتند، تصريح کرد: به برکت اين مناظره‌ها مجلسي توانمند تشکيل شد و در سال 1392 دولت تدبير و اميد فعاليت خود را آغاز کرد؛ بنابراين مناظره‌هاي دانشجويي با حضور همه‌ي افکار مبارک شده و حضور همه‌ي تشکل‌ها اهميت آن را دوچندان کرده است.

کلانتري ادامه داد: دولت‌ها عوض مي‌شوند اما اصول، ارزش‌ها و مباني تغييري نمي‌کنند و آزادي حق همه‌ي انسان‌ها در همه‌ي دولت‌ها است؛ بنابراين همه‌ي جريان‌هاي حامي نظام بايد حق فعاليت داشته باشند.

وي بر منطق در گفت‌وگو و قانون در عمل تأکيد کرد و با اشاره به اين فرموده‌ي امام راحل که «قانون جمهوري اسلامي قانون شرع است و تخلف از شرع گناه است»، تصريح کرد: حقوق قانوني همه بايد رعايت شود و قانون گريزي و تلخ و شيرين کردن در اداي قانون برخلاف شرع و قانون است.

معاون سياسي امنيتي استاندار ايلام تأکيد کرد: امام در آغاز راه فرمود‌ند «جمهوري اسلامي؛ نه يک کلمه زياد و نه يک کلمه کم» و بحمدلله امروز رأي مردم در همه‌ي ارکان نظام وجود دارد و عقل جمعي مردم خطا نمي‌کند و اگر هم خطا کند اصلاح مي‌کنند که نمونه‌ي آن در جريان بني‌صدر به خوبي تجربه شد؛ بنابراين اين حرکت به ما مي‌آموزد که به دنبال حاکميت اسلام و ارزش‌ها باشيم.

کلانتري بر حاکميت قانون در عمل تأکيد کرد و گفت: همه‌ي ارکان در نظام جمهوري اسلامي بر اساس قانون عمل مي‌کنند و دولت وظايف و حقوقي دارد و بايد اختياراتش را بدهيم و از او پاسخ بخواهيم.

کلانتري با اشاره به تأکيدات مقام معظم رهبري مبني بر فعاليت و فکر سياسي توسط دانشجويان گفت: معظم‌له در سال 1372 فرمودند: «خدا لعنت کند کساني که بخواهند دانشجوها را از فکر و فعاليت سياسي بازدارند»؛ بين فکر و فعاليت و سياسي‌کاري خيلي تفاوت وجود دارد، سياستي که نظام دنبال مي‌کند سياست مدرسي است و سياسي کاري کار سياسي به‌دوراز اخلاق، يعني دغل‌کاري است که در قاموس جمهوري اسلامي نمي‌گنجد.

وي ادامه داد: حيات دانشجو در فعاليت سياسي است که البته اين مفهوم به معناي بهره‌برداري يک جريان خاص از دانشجو نيست.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها