رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشگاهها به عنوان پایه و اساس دست یابی به اهداف بیست ساله نظام اسلامی یاد کردند

خانه خبرها
رهبر معظم انقلاب اسلامي از دانشگاهها به عنوان پايه و اساس دست يابي به اهداف بيست ساله نظام اسلامي ياد كردند

 

رهبر معظم انقلاب اسلامي  در ديدار با جمعي از استادان دانشگاه‌ها، محققان، پژوهشگران و اعضاي جامعه دانشگاهي کشور، از  دانشگاهها  به عنوان  پايه و اساس دست يابي به اهداف بيست ساله نظام اسلامي ياد كردند .

به گزارش روابط عمومي ،متن خبر ديدار رهبر معظم انقلاب اسلامي با دانشگاهيان به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري به شرح ذيل است:

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از استادان، نخبگان علمي و پژوهشگران دانشگاهها، پارک هاي علم و فناوري و مراکز علمي و تحقيقاتي، با ترسيم اهداف بيست ساله نظام اسلامي براي دستيابي به جايگاه ايراني مقتدر، عزتمند، مستقل، متدين، ثروتمند، برخوردار از عدالت و داراي حکومتي مردمي، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهيزگار، دانشگاهها را پايه و اساس اين اهداف والا برشمردند و تأکيد کردند: «افزايش سرعت رشد علمي در دانشگاهها و مراکز علمي»، «ايجاد و تقويت احساس هويت افتخارآميز ايراني- اسلامي در جوانان»، «انقلابي بودن دانشگاهها و دانشجويان»، و «نقش آفريني واقعي فرماندهان و افسران جنگ نرم»، از جمله الزامات تبديل شدنِ نظام اسلامي به يک قدرت علمي مطرح، و الگوي مردم سالاري همراه با اسلام و معنويت، در دنيا است.

رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار با تأکيد مجدد بر اينکه برگزاري جلسات با اساتيد دانشگاهها، به منظور احترام و تکريم علم و استادان علم است، به مجاري ارتباطي متعدد خود با دانشگاهيان، نخبگان علمي و دانشجويان اشاره و خاطرنشان کردند: برگزاري چنين جلساتي، علاوه بر نمادين بودن، تصوير اجمالي از فضاي گفتماني، علمي و فکري دانشگاهها ارائه مي کند.

حضرت آيت الله خامنه اي سپس، نگاه به آينده کشور را از دغدغه هاي دانايان، خردمندان و نخبگان هر کشور برشمردند و گفتند: ترسيم چشم انداز آينده از آن جهت مهم است که اداره کشور در سالهاي آينده بر عهده دانشجوياني است که اکنون در دانشگاهها مشغول تحصيل و تلاش علمي هستند.

ايشان اين موضوع را نشانگر اهميت جايگاه استادان و مسئولان دانشگاهها دانستند و خاطرنشان کردند: زنجيره علم و معرفت از آموزش و پرورش تا دانشگاه، وظيفه اصلي براي تحقق آينده مطلوب کشور را برعهده دارد.

رهبر انقلاب اسلامي با طرح اين سوال که براي ايرانِ پس از 20 سال، چه آينده مطلوبي متصور است، افزودند: اگر آينده مطلوب مورد نظر، ايراني مقتدر، عزتمند، مستقل، متدين، ثروتمند و برخوردار از عدالت، و داراي حکومتي مردمي، پاک، جهادگر، دلسوز و پرهيزگار باشد، ضروري است دانشگاهها آراسته به اين شاخص ها باشند و نسل جوان را معتقد و مومن به اين عناصر تربيت کنند.

حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: اگر در دانشگاهها به اين شاخص ها اهميت داده نشود، در آينده، ايراني وابسته ، از لحاظ فرهنگي رها شده، مبتلا به گسست هاي اجتماعي و قومي و مذهبي و سياسي، و داراي حاکميت اشرافي را شاهد خواهيم بود.

ايشان خاطرنشان کردند: نتيجه چنين آينده اي، کشوري خواهد بود با قله هاي ثروت در کنار دره¬هاي بدبختي و نابساماني و محروميت که نمونه بارز آن، جامعه امريکا يا وال استريت امريکايي است.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: در چنين آينده¬اي، همه اقشار جامعه از رفاه برخوردار نخواهند بود و کشور، درواقع وال استريت ايراني خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامي در جمع بندي اين بخش از سخنان خود گفتند: به همين دليل است که من همواره تأکيد بسيار زيادي بر موضوع دانشگاهها، اساتيد و وزاري علوم دارم زيرا رسيدن به آينده مطلوب ايران، نيازمند تربيت انسانهايي عالِم، صبور، مجاهد في سبيل الله، کاربلد و شجاع است که اين افراد عمدتاً در دانشگاهها پرورش مي يابند .

حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه به بيان الزامات تربيت چنين جواناني در دانشگاهها پرداختند و افزودند: «پيشرفت علمي»، «انضباط اخلاقي»، «خويشتنداري ديني»، «بصيرت سياسي» و «ايجاد احساس هويت و افتخار» در محيط دانشگاهها، از الزامات اين کار مهم است.

ايشان درخصوص «پيشرفت علمي»، بر لزوم افزايش سرعت رشد علمي تأکيد کردند و گفتند: من چندي پيش نيز درخصوص کاهش سرعت رشد علمي تذکر دادم زيرا سرعت کم شده است و براي جبران فاصله عقب ماندگي علمي چاره اي جز افزايش سرعت رشد علمي وجود ندارد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اظهارات برخي صاحبنظران درباره کاهش سرعت رشد علمي در غرب، خاطرنشان کردند: اگر در غرب سرعت رشد علمي کاهش پيدا کرده به اين دليل است که آنها از بيشتر ظرفيت هاي خود استفاده کرده اند اما ما بايد عقب ماندگي شصت يا هفتاد ساله خود را که بوسيله حکومتهاي خائن و غافل بوجود آمده، جبران کنيم تا بتوانيم در اين مسابقه جهاني خود را به سطوح بالا و قله ها برسانيم.

حضرت آيت الله خامنه اي به نقش اساتيد در ايجاد و تقويت «هويت ايراني و اسلامي» در دانشجويان اشاره کردند و گفتند: استادان با بيان پيشرفتهاي کشور در عرصه هاي هوا فضا، نانو، هسته اي، زيست فناوري و پزشکي، مي توانند احساس هويت را در دانشجويان بوجود آورند.

ايشان با تأکيد بر اينکه ايجاد هر نوع احساس حقارت و واگرايي در دانشجويان، خيانت محسوب مي شود، افزودند: دانشجويان بايد همواره به ايراني بودن و مسلمان بودن و انقلابي بودن خود افتخار کنند.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: اگرچه ما در زمينه پيشرفتهاي علمي عقب ماندگي تاريخي داريم اما با تلاش و انرژي جوانان با استعداد کشور مي توانيم اين عقب ماندگي ها را جبران کنيم.

حضرت آيت الله خامنه اي به گزارشهاي برخي پايگاههاي استنادي و مجلات معتبر دنيا درخصوص پيشرفتهاي علمي ايران اشاره کردند و افزودند: در اين گزارشها به پيشرفتهاي علمي ايران با عباراتي همچون «پيشرفتهاي ايران خيره کننده است»، «ايران قدرت نوظهور علمي است»، «ايران به دنبال تبديل اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش محور است»، و «پيشرفتهاي ايران در سلولهاي بنيادي، علوم هسته اي، هوا – فضا، تبادل انرژي و فناوري اطلاعات» اشاره شده است که بايد اين واقعيت ها به نسل جوان منتقل شود تا آنان ضمن احساس هويت ، به ايراني بودن خود نيز افتخار کنند.

ايشان، سخن نوِ نظام اسلامي در عرصه مردم سالاري را نيز يکي ديگر از افتخارات برشمردند و تأکيد کردند: نظام اسلامي ايران تنها حکومتي است که مردم سالاري را همراه با اسلام و معنويت ارائه کرده است.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: مردم سالاري غرب، در واقع حزب سالاري است و احزاب در غرب بيشتر از آنکه يک شبکه گسترش يافته در ميان مردم باشند، باشگاههاي سياسي متشکل از برخي سياستمداران و سرمايه داران هستند.

حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: اگر اين واقعيت هاي افتخار آميز به جوان دانشجو گفته شود، او ديگر دچار حس واگرايي نخواهد شد و اگر هم براي ادامه تحصيل به خارج از کشور برود، قطعاً باز خواهد گشت زيرا احساس هويت و افتخار مي کند.

ايشان درباره هويت اسلامي در دانشگاهها نيز افزودند: مسئولان دانشگاهها بايد در مقابل هر اقدام و موضوعي همچون اردوهاي مختلط که هويت اسلامي دانشگاهها را خدشه دار مي کند، حساس باشند و با آن برخورد کنند.

بصيرت سياسي و سياست در دانشگاهها يکي ديگر از الزامات دستيابي به ايراني با آينده مطلوب بود که رهبر انقلاب اسلامي درخصوص آن گفتند: من همواره بر کار سياسي در دانشگاهها تأکيد داشته ام و حتي سالها پيش گفتم، " خدا لعنت کند کساني را که بساط فکر و کار سياسي را در دانشگاهها جمع کردند".

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: مسئولان آن زمان، از اين عبارت بسيار ناراحت شدند ولي عقيده آنها جلوگيري از کار سياسي در دانشگاهها بود، اگرچه اين روزها رياکارانه حرفهاي متفاوتي درباره دانشگاهها مي زنند.

ايشان با تأکيد بر اينکه محيط دانشگاه، محيط تضارب آرا و بحث و چالش است، خاطرنشان کردند: وجود اين فضا براي دوران پرانرژي دانشجويي اشکالي ندارد اما اشکال آنجا است که از اين محيط براي مخالفت با انقلاب و ارزشهاي انقلابي بهره برداري شود.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: وجود گرايش هاي مختلف سياسي در دانشگاهها مانعي ندارد اما مسئولان دانشگاهها اعم از مديران ارشد وزارتخانه و رؤسا و اساتيد بايد همواره مدافع و هدايت کننده فضاي چالشي دانشگاهها به سوي مباني و اهداف  انقلاب اسلامي باشند و به هيچ وجه نبايد از گرايش هاي مخالف انقلاب حمايت شود.

حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: دانشگاه و دانشجو بايد همواره انقلابي باشند.

ايشان با اشاره به برخي گزارشها مبني بر گرايش به سوي جانبداري از جريانهاي مخالف نظام، در برخي دانشگاهها خاطرنشان کردند: مسئولان آموزش عالي بايد بسيار مراقب باشند تا دانشگاه تبديل به جايگاهي براي واگرايي از مفاهيم و ارزشهاي انقلاب نشود.

رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: وجود فضاي انقلابي گري و تدين و ياد و نام امام (ره) از الزامات حتمي در دانشگاهها است.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: البته نبايد در دانشگاهها فضاي اجبار و زور و امنيتي بوجود آيد بلکه بايد فضاي انقلابي و تدين را با کار طبيبانه و خردمندانه بوجود آورد.

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه چند توصيه خطاب به مسئولان آموزش عالي و دانشگاههاي کشور بيان کردند.

«حفظ روحيه اميدواري و نشاط در محيطهاي علمي و تحقيقاتي»، «اهميت دادن به علوم پايه، «هدايت مقالات علمي به سمت نيازهاي کشور»، «لزوم تبيين نقشه جامع علمي براي دانشگاهيان و تبديل آن به برنامه» و «تأکيد بر علوم انساني اسلامي» از توصيه‌هاي حضرت آيت الله خامنه‌اي به مسئولان بود.

«اهميت ديپلماسي علمي» توصيه ديگري بود که رهبر انقلاب اسلامي بيان و در عين حال تأکيد کردند: ديپلماسي و ارتباطات علمي مهم است و با آن موافق هستيم اما بايد هوشيار باشيم که فريب نخوريم و بستر ارتباطات علمي به دريچه‌اي براي نفوذ امنيتي تبديل نشود، زيرا دشمن از هر وسيله‌اي از جمله ارتباطات علمي براي نفوذ استفاده مي‌کند و اين اتفاق در گذشته اتفاق افتاده است و اکنون نيز در مواردي ديده مي‌شود.

ايشان در بخش ديگري از سخنان خود، اقتصاد مقاومتي را زمينه ساز عزت ملي و گره گشاي نيازهاي فعلي دانستند و گفتند: برخي مي گويند با تأکيد هاي مکرر بر عزت ملي، چگونه مي خواهيد نيازها و مشکلات فعلي جامعه را برطرف کنيد که در پاسخ بايد گفت: تنها راه علاج، اجراي واقعي و صحيح سياستهاي اقتصاد مقاومتي است.

اهميت و اصل دانستن کار فرهنگي در دانشگاهها» توصيه بعدي رهبر انقلاب اسلامي بود.

ايشان افزودند: البته کار فرهنگي به معناي برگزاري کنسرت و يا حرکات موزون در دانشگاهها نيست، بلکه مسئولان بايد ميدان را براي دانشجويان و اساتيد ارزشي باز، و ذهنها را با فرهنگ اسلامي و انقلابي آشنا کنند.

حضرت آيت الله خامنه‌اي همچنين خطاب به اساتيد انقلابي به عنوان فرماندهان جنگ نرم و دانشجويان انقلابي به عنوان افسران جنگ نرم تأکيد کردند: وظيفه شما نيز نقش آفريني واقعي و جدي است زيرا شدت جنگ نرم دشمن نسبت به  سال هاي گذشته چند برابر شده است.

«پرهيز از حضور و به‌کارگيري عناصر نامطمئن در دانشگاهها» توصيه ديگري بود که رهبر انقلاب اسلامي بر آن تأکيد و خاطرنشان کردند: کسي که به هر بهانه‌اي مانند انتخابات و امثال آن، نظام را به چالش مي‌کشد، نامطمئن است و صلاحيت حضور در دانشگاهها را ندارد، همانگونه که هيچ کشوري اجازه به چالش کشيدن نظام حاکم بر آن، را نمي‌دهد.

 در ابتداي اين ديدار جمعي از اساتيد، صاحبنظران و متخصصان حوزه هاي علوم مهندسي، علوم پزشکي و علوم انساني در سخناني پيشنهادها و نظرات خود را در مسائل مختلف بيان کردند.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها