توسعه کارآفرینی و خلاقیت اساس اقتصاد هر کشوری است/19 واحد فعال در مرکز رشد دانشگاه ایلام مستقر است

خانه خبرها
توسعه کارآفريني و خلاقيت اساس اقتصاد هر کشوري است/19 واحد فعال در مرکز رشد دانشگاه ايلام مستقر است

دکتررضا يگانه، مدير مرکز رشد واحد هاي فناور دانشگاه ايلام، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي در خصوص فعاليت‌هاي اين مرکز اظهار داشت: يکي از ابزارهاي رشد اقتصادي که به منظور کارآفريني فارغ التحصيلان دانشگاهي تأسيس و زمينهه حضور آنان در شرکت هاي دانش بنيان را فراهم ساخته است مرکز رشد دانشگاه ايلام است.

وي گفت:  افراد خلاق و صاحب طرح  با ارائه ايده خود به مرکز رشد، و ورود به مرحله پيش رشد، به پردازش ايده و خلاقيت خود در اين مرکز پرداخته که همه امکانات لازم براي تبديل دستاوردهاي علمي، تحقيقاتي آنان به توليد محصولات قابل ارائه به بازار فراهم مي شود.

دکتر يگانه با بيان اينکه واحدها با توليد محصول مد نظر خود به مرحله رشد، ارتقاء مي يابند، افزود: امسال که به نام اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل  نامگذاري شده است، فعاليت هاي چشمگيري با تکيه بر شعار دانشگاه، که همان دانشگاه خلاق و کارآفرين است، صورت گرفته است.

مدير مرکز رشد دانشگاه ايلام، با اشاره به ضرورت تحقق اقتصاد دانش بنيان، آن را يکي از سياست هاي وزارت علوم عنوان، و خاطرنشان کرد: توسعه کارآفريني، خلاقيت و نوآوري پايه و اساس  اقتصاد،  واستفاده از نيروي خلاق و کارآفرين باعث افزايش قدرت اقتصادي هر کشوري مي باشد.

وي با اشاره به اقتصاد وابسته به نفت کشور خاطرنشان کرد:  راه فاصله گرفتن از اين اقتصاد ناکارآمد توجه به مقوله کارآفريني و تقويت آن در سطح ملي است.

دکتر يگانه با اشاره به برنامه هاي مرکز رشد در راستاي توسعه کارآفريني، گفت:  برگزاري اولين استارت آپ در حوزه فناوري اطلاعات، و جشنواره ايده هاي ثروت ساز که از استقبال بسيار خوب دانشجويان و علاقه مندان به حوزه فناوري روبه رو شد از جمله فعاليت هاي مرکز رشد دانشگاه ايلام است.

وي با اشاره به فعاليت هاي يکسال گذشته مرکز رشد تصريح کرد: راه اندازي محل جديد و مستقر کردن واحدهاي فناور، افتتاح دفتر تحقيقات شرکت پالايش گاز، راه اندازي دفتراستانداردسازي، برگزاري کارگاه هاي فني و حرفه اي بطور خاص کارگاه انرژي خورشيدي از جمله اقدامات مرکز رشد به شمار مي آيد.

وي افزود: مرکز رشد دانشگاه ايلام، از سال 90 تاکنون 128 طرح دريافت کرده است که از اين تعداد 39 طرح پذيرفته شده است که از بين 39 طرح 11 طرح خروج موفق  و 12 مورد خروج ناموفق داشته است و در حال حاضر 19 واحد فعال در مرکز رشد دانشگاه ايلام مستقر شده است.

دکتر يگانه با بيان اينکه از تعداد 19 واحد مستقر در مرکز،  11 واحد از اعضاء هيأت علمي دانشگاه هستند، اضافه کرد: در حال حاضر واحد هاي مستقر در مرکز، در زمينه هاي گياهان دارويي، برق، مکانيک، بيوگاز، سنگ هاي قيمتي، پزشکي، فعاليت مي کنند.

مدير مرکز رشد دانشگاه ايلام، گفت: در يک سال گذشته تقريبا 15 واحد فناور در مرکز رشد پذيرش شده است،  که 3 واحد فناور از مرحله پيش رشد به رشد ارتقاء پيدا کرده است.

وي به اولين جشنواره ايده هاي ثروت ساز که در دانشگاه ايلام برگزار شد، اشاره و عنوان کرد:  قريب به 196 ايده به مرکز رشد ارسال شد که از 73 ايده پذيرش شده ؛ 19 ايده در حوزه کشاورزي 26 ايده در حوزه ارتباطات و 28 ايده در حوزه صنعت وچند ايده هم در حوزه پزشکي وجود داشت که مورد داوري 15 نفر از اساتيد قرار گرفتند و از  73 ايده که در مرحله ابتدايي پذيرش شد 12 ايده اول پذيرفته شدند و 19 ايده نيزشايسته تقدير قرار گرفتند.

وي با بيان اينکه برنامه ريزي هاي لازم براي اجراي استارت آپ هاي سلامت و گياهان دارويي، صورت گرفته است، يادآور شد:اولين استارت آپ حوزه فناوري اطلاعات که با همکاري پارک علم و فناوري استان نيز برگزار شد،  در راستاي تحقق دانشگاه کارآفرين و هدايت ايده هاي خلاق و نوآور و توليد ثروت توسط مرکز رشد دانشگاه ايلام برگزار شد که نزديک به 103 نفر شرکت کننده با 65 ايده  حضور داشتند که از بين اين ايده ها 10 ايده برتر انتخاب و اين تعداد در قالب 10 تيم  طي سه روز و با 15 مربي شروع به کار کردند، که  در پايان روز سوم، 10 ايده برتر در حضور چهار داور و تمام شرکت کنندگان ارائه شد و در نهايت 3 تيم به عنوان اول تا سوم انتخاب شدند.

وي در پايان با تأکيد بر ضرورت تحقق اقتصاد دانش بنيان، حمايت از واحدهاي فناور را در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي دانست و گفت: با اتکا به نيرو و توليد داخلي، از واردات محصولات خارجي بي نياز شده، و اقتصاد مقاومتي در عمل محقق مي شود.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها