سمینار تبیین نقش و جایگاه رسانه در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، سمينار تبيين نقش و جايگاه رسانه در گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي با حضور دکتر بروجردي،مشاور وزير و مدير کل روابط عمومي وزارت علوم، دکتر فرقاني، رئيس دانشکده ارتباطات علامه طباطبائي، اعضاء هيئت رئيسه دانشگاه،  دکتر سايه ميري، عضو هيات علمي دانشگاه ايلام و مدير کل امور اقتصاد و دارايي استان، مديران و کارشناسان روابط عمومي ادارت و اصحاب رسانه در دانشگاه ايلام برگزار شد.

معاون آموزشي دانشگاه ايلام: نهادينه کردن اقتصاد مقاومتي ما را به الگويي جهاني مبدل خواهد کرد.
 دکترمصطفي نعمتي، معاون آموزشي دانشگاه ايلام اظهار کرد: سياست اقتصاد مقاومتي امروزه يکي از اهداف اصلي در سطح  همه دستگاه هاي اجرايي کشور است، از اين رو براي بررسي اقتصاد مقاومتي و جوانب آن بايستي تعريفي علمي از اقتصاد مقاومتي ارايه کرد.
وي افزود: در شرايط مختلف،اقتصاد مقاومتي  بنا به زمان وشرايط  ميتواند به اقتصادهاي موازي، ترميمي، دفاعي و اقتصاد الگو دسته بندي شود که هر کدام جايگاه خاص خود رادارا ميباشد.
دکتر نعمتي افزود:  با توجه به شرايط موجود ايران، نيروي انساني متخصص و کارآمد، موقعيت استراتژيک و منابع غني و ثروتهاي خدادادي بنظر ميرسد که اقتصاد ناجي براي ايران تلفيقي از موارد فوق و برجسته تر از همه اقتصاد مقاومتي الگو  خواهد بود.
معاون آموزش دانشگاه ايلام، با تأکيد برضرورت اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي در سطح جامعه، گفت: با وجود اين منابع ارزشمند ،قدرت اقتصادي منطقه و آسيا شدن دور از ذهن نخواهد بود مشروط براين كه تنها دولت متولي امر نباشد و تمامي قشرهاي جامعه، اعم ازبخش خصوصي و مردم هم در تلاش باشند که اهداف اقتصاد مقاومتي محقق شود.
دکتر نعمتي به تبيين نقس رسانه ها در اين حوزه اشاره و تأکيد کرد: بالطبع اين امر بدون تاثير و کمک رسانه هاي جمعي و مطبوعات و... ميسور نخواهد شد.چرا که ضريب نفوذ اقتصاد مقاومتي در تمامي سطوح جامعه تا فرهنگ شدن، تبليغات وسيع، همت دوچندان و فرهنگ سازي نهادينه مي طلبد.
معاون آموزش دانشگاه ايلام، يادآور شد: با اين اوصاف و کمک فراگير تمامي نهادها و بويژه رسانه ها،  بصورت اتوماتيک اقتصاد مقاومتي مولد، تاثير گذار و الگوي منطقه اي و حتي جهاني را شاهد خواهيم بود.

رئيس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائي:شفاف‌‌سازي و سالم‌سازي از محورهاي اقتصاد مقاومتي است/رسانه ها در برابر نارسايي‌ها چشم بيدار جامعه باشند.

دکتر محمدمهدي فرقاني ، رئيس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي،  اظهار کرد: اقتصاد بايد شفاف باشد به اين مفهوم که منابع از کجا مي‌آيند، به کجا مي‌روند، تخصيص‌ها چگونه است؟ چرا يک‌شبه صادرات فلان کالا آزاد و يا ممنوع مي‌شود؟ هر چند بخشي به دليل مصالح عمومي است اما رسالت رسانه‌ها شفاف سازي است و مسئوليت روزنامه‌نگاري حکم مي‌کند که هميشه افشاگري چاره‌ي راه نيست و نشر اطلاعات شرط و شروط خاص خود را دارد.
وي با تاکيد بر اينکه شفاف‌‌سازي و سالم‌سازي از محورهاي اقتصاد مقاومتي است، تصريح کرد: رسانه‌ها مي‌توانند چشم ناظر و هميشه حاضر جامعه باشند و نمي‌توانيم خواهان اقتصاد مقاومتي باشيم اما آزادي رسانه‌ها را تامين نکنيم و مهمتر اينکه اقتصاد درون‌زا، مردمي و عدالت‌محور جز با مدد رسانه‌ها اتفاق نمي‌افتد.
اين استاد ارتباطات مسئوليت‌پذيري را وظيفه‌ي تمام رسانه‌ها دانست و گفت: رسانه به اقتضاي رفتار حرفه‌اي بايد خير و صلاح عمومي را ببيند که اين خير و صلاح عمومي را ديدن به تمام حرفه‌ها مربوط مي‌شود مثلا يک مهندس ناظر نمي‌تواند خود را نسبت به آينده‌ي يک ساختمان و مردمي که در آن ساکن مي‌شوند ناديده بگيرد.
اين استاد دانشگاه از هديه دادن و هديه گرفتن بين روابط عمومي و رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: اين رويه بسيار متفاوت شده و هم رسانه‌ها و هم روابط عمومي‌ها را آلوده کرده و مذمومي اخلاقي است اما مجازات قانوني ندارد مگر اينکه به رشوه تبديل شود.
فرقاني با تاکيد بر اينکه اصلي به نام احساس مسئوليت  همه‌ي ما به عنوان رسانه و روابط عمومي مي‌گويد بايد وجدان حرفه‌اي داشته باشيم، ادامه داد: الگو يا رهيافت پزشکي، رهيافت روشنگرانه، رهيافت جبراني و رهيافت اخلاقي 4 الگوي مسئوليت پذيري هستند.
وي ادامه داد: روزنامه‌نگار و مسئول روابط عمومي ما بايد آن چنان مسئوليتي احساس کنند که ضعف‌ها، سوء عملکردها و سوء مديريت‌ها را فرياد بکشند و در برابر نارسايي‌ها چشم بيدار جامعه باشد.
اين استاد دانشگاه با طرح تعاريفي از اخلاق، گفت:  جامعه‌ي ما به شدت دچار انحطاط ، ريزش و ضعف اخلاقي است و همه منفعت‌جو شده‌ايم يعني به راحتي منافع خود را بر ديگران ترجيح مي‌دهيم، مثلا در حادثه‌ي پلاسکو همه در کنار ساختمان عکس سلفي گرفتند، يا مردم به جاي اينکه فلان مصدوم تصادفي را به نزديکترين بيمارستان منتقل کنند از صحنه‌ي تصادف عکس مي‌گيرند، بنابراين نيازمند نهضت اخلاقي در عرصه‌هاي فردي، اجتماعي و حرفه‌اي هستيم.
فرقاني با تاکيد بر اينکه شغل ،جلوه‌ي مادي حرفه است، ادامه داد: حرفه اصول اخلاقي و مسئوليت ، مرامنامه‌ و ميثاق اخلاقي دارد و  شان و قداست و عزت و احترام يک حرفه در گرو مجهز بودن به اصول اخلاقي است که عدول از آن تخلف شناخته مي‌شود.
وي از دگر خواهي، مسئوليت‌پذيري، کمال‌گرايي، شرافت شخصي و احترام به ديگران به عنوان عناصر حرفه‌گرايي نام برد و گفت: روزنامه‌نگار ما بايد حريم حرفه‌ي خود را تحت هيچ شرايطي خدشه‌دار نکند.
اين استاد دانشگاه کمک کردن به مردم براي رسيدن به زندگي مطلوب، آموزش پذيري، وجود سازمان‌هاي نظارتي، دارا بودن منزلت اجتماعي و ميثاق اخلاقي را از جمله شاخص‌هاي هر حرفه عنوان کرد و گفت: اميدواريم با حرفه‌اي عمل کردن رسانه‌ها  و روابط عمومي‌ها شاهد از بين رفتن بسياري از مشکلات باشيم.       
 در پايان دکتر فرقاني به سئوالات مطرح شده از سوي حاضران پاسخ گفت.

مشاور وزير و مديرکل روابط عمومي وزارت علوم: اقتصاد مقاومتي توان ايستادگي در برابر هر آسيبي را داراست

دکتر مهدخت بروجردي، مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و مديرکل روابط عمومي وزارت علوم، با تبيين اهميت اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: سال ?? براي اولين بار مفهوم اقتصاد مقاومتي مطرح شد که بسيار مورد توجه قرار نگرفت تا اينکه امسال که به نام اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نام گذاري شد.

وي افزود:اقتصاد مقاومتي نوعي از اقتصاد است که  باداشتن توان ايستادگي در برابر هر نوع آسيب داخلي و خارجي بتواند به روند رشد و توسعه خود ادامه دهد، و هيچ چيز مانع رشد چنين اقتصادي نشود و توان ايستادگي در مقابل آسيب ها را داشته باشد.

دکتر بروجردي با بيان اينکه  اقتصاد مقاومتي بر چند رکن استوار است، گفت:  تکيه بر مردم، فرهنگ سازي در مقابل اسراف و تبذير، استفاده حداکثري از منابع و امکانات و زمان است.

مشاور وزير علوم تصريح کرد: اگر چه نقش دولت مردان و سياست گذاران در تحقق اقتصاد مقاومتي نقش غير قابل انکاري است ولي اين مردم هستند که بايد مفهوم اقتصاد مقاومتي را عينيت ببخشند و به تحقق برسانند.

بروجردي بيان داشت:  نقش زنان  از مردان در اين زمينه مهم تر است چون زنان مديريت اقتصاد خانواده را دارا هستند و سبد اقتصادي خانواده در دست آنان قرار دارد.

وي بااهميت دانستن اين مسئله  که ضرورت توسعه پايدار و همه جانبه، استفاده بجا و درست از منابع است که در ايران اين موضوع رعايت نمي شود، اضافه کرد: الگوي مصرف در ايران چند برابر آمار جهاني است، وبازدهي مصرفي نيز بسيار پايين است، وقتي مصرف بالاست انتظار ميرود بازدهي مصرف نيز بالا باشد اما در ايران مصرف چهار برابر و بازده يک چهارم جهان است.

مديرکل روابط عمومي وزارت علوم با بيان اينکه  توجه به مصرف به عنوان يک مؤلفه جامعه شناختي بايد مورد اهميت قرار بگيرد، افزود:  تنها راه برون رفت از مشکلات عمده اي که در بحث اقتصادي وجود دارد، نبود فرهنگ مصرف درست در مردم است.

دکتر مهدخت بروجردي، مشاور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و مديرکل روابط عمومي وزارت علوم در جمع مديران و کارشناسان ادارات و اصحاب رسانه استان ايلام در سمينار تبيين نقش و جايگاه رسانه در گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي

مديرکل روابط عمومي وزارت علوم  اظهار داشت: توجه به مصرف به عنوان يک مؤلفه جامعه شناختي از قرن ?? مطرح مي باشد اما عده اي نيز معتقدند از زماني که بحث سرمايه داري مطرح شده و توجه به سرمايه مهم شده توجه به مصرف نيز مد نظر قرار گرفته شده است.

اختلاف نظر تاريخچه توجه به مصرف و مصرف گرايي به مباحث نظري اين حوزه هم کشيده شده است. اين نظريه ها حول دو محورند:  نظريه هاي "خوشبينانه نسبت به مصرف" که طبق اين نظريه مصرف باعث افزايش قدرت انتخاب فردي مي شود و نظريه هاي منفي که طبق اين نظريه مصرف گرايي تبعات رواني به دنبال دارد و باعث تحقير جامعه شده و باعث مي شود مردم روي مسايل مهم جامعه چشم پوشيده و به دنبال پول درآوردن باشند و به کارهاي ناشايست مثل دزدي، رشوه گرفتن، اختلاس دست بزنند.

در تاريخچه مصرف نيز دو دسته نظريه وجود دارد، ?- نظريه هاي کلاسيک مصرف که اين نظريه معتقد است مصرف بر اساس نياز شکل ميگيرد ?- نظريه هاي مخالف يا نظريه انتقادي که اين نظريه معتقد است مصرف مقوله اقتصادي نيست بلکه مقوله اي فرهنگي است.

وي افزود: يکي از بنيانگذاران مکابي فرانکفورت به نام تيودوآبرنو ميگويد: صاحبان سرمايه، دارندگان رسانه هاي جمعي هستند. اين رسانه هاي جمعي به توليد انبوه کالاهاي فرهنگي مانند فيلم، سريال و.... پرداخته و اين باعث به وجود آمدن فرهنگ توده اي شده و بودن فرهنگ را براي همه به يک کليشه تبديل مي کنند.

جارد استفاد يکي ديگر از محققان انتقادکننده در اين زمينه مي گويد: جامعه دو دسته هستند، يا طبقه بالاي جامعه و يا طبقه متوسط، طبقه متوسط از طريق تقليد اجتماعي مي خواهند خود را عوض کرده و به طبقه بالاي جامعه برساند و اين مسئله تقليد اجتماعي يکي از دلايل مصرف گرايي است.

در دوره کلاسيک مصرف، مصرف براي برآورده شدن نيازها بوده و از اينکه نياز برآورده مي شد احساس رضايت داشتيم ولي امروزه فکر داشتن آن نياز به ما لذت مي دهد زيرا احساس نياز کل تر از داشتن است

يکي از کارکردهاي رسانه ها که بسيار مورد انتقاد است اين است که رسانه ها کاري مي کنند که به ما مرتب القا مي شود که زندگي ما خوب نيست.

رسانه ها با تبليغات غير واقعي ما را از لذت بردن از زندگي دور مي کنند. بينگر در کتاب خود تحت عنوان ارتباطات اشنايي اينگونه بيان مي دارد: زنان به علت تربيت و فرهنگي که از ابتدا داشته اند و برآنها اعمال شده، انعطاف پذيرتر هستند و زود در مقابل تبليغات کوتاه مي آيند.

بنابراين در مقابل آگهي هاي بازرگاني طعمه هاي خوبي هستند و اين مسئله را توليد کنندگان آگهي هاي بازرگاني و بخش رسانه اي مي دانند.

 "بودريال محقق القادر" در کتاب خود با عنوان جامعه مصرفي اينگونه مي گويد، در مصرف دو مدل وجود دارد،  مدل مردانه يا مدل پهلواني و مدل زنانه يا مدل ارزش نيابتي؛

مشاور وزير علوم افزود: در جامعه مصرفي مردان همانطور که ادکلن، اتومبيل و يا کت و شلوار خود را انتخاب مي کنند همانطور نيز زن خود را انتخاب مي کنند يعني زن را در حد بردگي به سمت پايين ميکشند. و زناني که با به خود رسيدن و پيروي از اسطوره هاي رسانه اي عمل مي کنند دز واقع حد خود را به سطح خدمت رساني تنزيل مي دهند.

براي شروع اقتصاد مقاومتي بايد از هر دو سر يعني هم دولت و هم مردم شروع کرد و اين دو بايد بررسي شوند زيرا اين دو بر يکديگر اثرگذار هستند. نظريه هاي اقتصاد مقاومتي در ارتباط با رسانه ها: نظريه هماهنگي شناختي: در اين نظريه همه مردم نسبت به همه چيز شناخت نسبي دارند. اين نظريه معتقد است که اگر ميخواهيد رفتار کسي را عوض کنيد و يا به سمتي هدايت کنيد که تغيير کند بايد هماهنگ با شناخت او پيش برويد.

وي افزود: در مديريت الگويي وجود دارد که تغيير مردم مانند قيچي، دو لبه دارد تطبيق و تغيير و تا تطبيق نباشد هيچ گونه تغييري پيش نمي آيد. نظريه اسنادي نظريه اي است که معتقد است مردم دوست دارند علت رويداد را بفهمند.

دکتر بروجردي گفت: روزنامه نگاران هميشه به دنبال اطلاعاتي هستند که چرا اين حادثه به وجود آمده است و اگر علتي را به معلولي نسبت دهيم در واقع درآن نهادينه شده. اين نظريه معتقد است هر وقت در مقابل سوالي قرار گرفتي که سازمان به آن عمل نکرده است از چند تکنيک ميتوان استفاده کرد، 1 تکنيک اجماع( همه همين کار را مي کنند)2 تکنيک اثبات( اگر شما جاي من بوديد چکار کرديد)3 تکنيک تمايز( بين ما و ديگران در اين زمينه فرق نيست) نظريه توجيه: اين نظريه معتقد است هر زمان بين انتظارات جامعه از شما و عملکرد شما فاصله افتاد و جامعه از شما انتظار داشت و شما نتوانستيد آن را محقق کنيد، يک شکل به وجود مي آيد به نام شما مشروعيت. براي اين نظريه ? راهکار وجود دارد ?- راهبرد انکار?- راهبرد تکنيکي( تکنيک نيت خير، تکنيک حداقل سازي، تکنيک قرباني کردن، تکنيک تجزيه).

علي محمد نياکان، مدير کل ارشاد اسلامي استان در اين سمينار بر حمايت رسانه ها راهبرد اساسي گفتمان سازي  تاکيد کرد و گفت اقتصاد مقاومتي بايدبه گفتمان همگاني و باور عمومي تبديل شود.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها