شناسایی ژنتیکی باکتری‌ های سودمند در تولیدات گیاهی توسط دانشیار دانشگاه ایلام

خانه خبرها

دکتر محمد جواد زارع، دانشيار دانشکده کشاورزي، ژنتيک باکتري‌ هاي سودمند در توليدات گياهي  را شناسايي کرد.

 به گزارش روابط عمومي دانشگاه، دکتر محمدجواد زارع دانشيار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشکده کشاورزي موفق به شناسايي ژنتيکي باکتري‌هاي سودمند در توليدات گياهي شد.

 دکتر زارع، در اين زمينه اظهارداشت:در جداسازي اين باکتري ‌ها که از مناطق سردسير استان کردستان انجام گرفت، چندين باکتري با توانمندي تثبيت نيتروژن و توليد هورمون رشد گياهي در سال 2016 تا 2017 و پس از سلکسيون ‌هاي مختلف به جهت شناسايي ژنتيکي و ارزيابي کارآمدي آن‌ها انتخاب گرديدند.

 دانشيار گروه زراعت و اصلاح نباتات، افزود: دو سويه از اين باکتري‌ ها در ابتدا و در داخل کشور کارهاي مقدماتي شناسايي ژنتيکي آن‌ها انجام و پس از توالي يابي ژنتيکي در آلمان مشخص گرديد، متعلق به جنس آزوسپيريلوم گونه " زي "مي‌باشند. اين گونه از باکتري تا آنجايي که اطلاع در دست است از کانادا و يونان ايزوله گرديده‌اند و وجود اين باکتري ‌ها در مناطق سردسير کوهستاني استان کردستان جالب توجه است. سپس به سبب تاييد اين گونه نمونه‌ ها به کشور برزيل ارسال و توسط "پروفسور سلدن" که يکي از مشهورترين باکتري شناسان مي باشند، مجدد توالي يابي ژنتيکي گرديد و جنس و گونه آن تأييد گرديد.

  وي، اضافه کرد: همچنين وجود ژن مربوط به نيتروژناز نيز شناسايي گرديد. توالي ‌هاي ژنتيکي اين دو سويه باکتري اخيرا با اسامي  Azospirillum zeae strain IRKURDISTAN2   و Azospirillum zeae strain IRKURDISTAN1  در NCBI ثبت گرديد. کار بر روي اين باکتري‌ها هنوز در حال انجام مي ‌باشد. اين جنس از باکتري ‌ها از مهمترين باکتري‌ هاي سودمند است که کاربرد آن‌ها در توليدات گياهي در مقاله‌ي مروري، به نام Azospirillum and Wheat Production در کتاب Probiotics in Agroecosystem از انتشارات Springer  در سال 2018 توسط اينجانب منتشر گرديد.

  دکتر زارع، خاطرنشان کرد: همچنين وجود دو گونه ديگر از  باکتري ‌هاي اين جنس از گياه گندم وحشي جداسازي و در مقاله تحت عنوان: Endophytic Azospirillum for enhancement of growth and yield of wheat  با مشارکت پروفسور مهناز از مشهورترين باکتري شناسان در زمينه گروه باکتري ‌هاي همزيست گياهي در سال 2018 به چاپ رسيد.

  وي تأکيد کرد: بکارگيري باکتري‌ها در توليد گياهان زراعي قدمتي نزديک به 60 سال دارد. اين باکتري ‌ها از روش هاي مختلف موجب افزايش رشد و توليد محصول مي‌ گردند. در برخي از کشورها از اين باکتري ‌ها در جهت جايگزيني بخشي از کودهاي شيميايي استفاده مي ‌گردد. در حال حاضر توليد تجاري باکتري ‌ها در قالب کودهاي زيستي به جهت توليد محصولات ارگانيک مورد استقبال قرار گرفته است.

 دکتر زارع افزود: با همکاران شاغل در دانشکده کشاورزي در نظر است که شناسايي باکتري‌هاي سودمند در کشاورزي را درمناطق ايلام، نيزآغاز نماييم.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها