نشست تخصصی نقش و اهمیت سرمایه های اجتماعی - فرهنگی و توسعه مشارکت شهروندان برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه برگزار گردید

خانه خبرها
نشست تخصصي نقش و اهميت سرمايه هاي اجتماعي - فرهنگي و توسعه مشارکت شهروندان براي اجتماعي کردن مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه برگزار گرديد

نشست تخصصي نقش و اهميت سرمايه هاي اجتماعي - فرهنگي و توسعه مشارکت شهروندان براي اجتماعي کردن مبارزه با مواد مخدر با حضور مديران استاني مربوطه و با سخنراني دکتر قاسمي، دانشيار دانشگاه، برگزار گرديد.

 به گزارش روابط عمومي دانشگاه، نشست تخصصي نقش و اهميت سرمايه هاي اجتماعي - فرهنگي و توسعه مشارکت شهروندان براي اجتماعي کردن مبارزه با مواد مخدر، با حضور دکتر ياري، رئيس دانشکده ادبيات و علوم انساني، دکتر قاسمي مدير گروه علوم اجتماعي و رئيس دفتر دانشگاهي انجمن جامعه شناسي ايران در ايلام، دکتر سپيدنامه، دبير  واحد استاني  شبکه جامعه و دانشگاه،  دکتر کمالوندي، دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر استان و جمعي از اساتيد و دانشجويان، صبح امروز، در محل سالن اجتماعات دانشکده ادبيات و علوم انساني برگزار گرديد.

  در اين نشست، دکتر قاسمي، مدير گروه علوم اجتماعي و رئيس دفتر دانشگاهي انجمن جامعه شناسي ايران در ايلام، ابتدا به تعريف سرمايه اجتماعي از ديدگاه خود پرداخت و بيان داشت: سرمايه اجتماعي به هر نوع اندوخته اي گفته مي شود که فرد با  استفاده از آن، رابطه اش را با جهان پيرامون برقرار مي کند و شناخته ترين اشکال آن در حوزه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و نمادين (پرستيژ اجتماعي) وجود دارد.

  دانشيار دانشگاه، افزود: سرمايه اجتماعي به طيف وسيعي از مناسبات اجتماعي نظر دارد و براي همين بطور مساوي بين افراد جامعه تقسيم نشده است و افراد براي کسب قدرت بيشتر در اين عرصه ها به رقابت مي پردازند.

 دکتر قاسمي، با اشاره به زيان هاي معضل اعتياد در جامعه ايران و استان ايلام، گفت: براي مقابله با معضلات اجتماعي، جامعه بايد يک دست باشد، تا کُنش لازم و بموقع را انجام دهد و بنا به نظر «اينگلهارت»، جامعه شناس مشهور، ميزان بهره مندي افراد در سطح جامعه، تعيين کننده موضع ما در برابر اين مسائل و معضلات خواهد بود.

  وي افزود: هرچه وضعيت اجتماعي و اقتصادي جامعه در سطح مطلوبتري باشد و مردم اميدوارتر باشند، حساسيت و کُنش آنها در برابر معضلات اجتماعي بيشتر خواهد بود و اگر وضعيت اقتصادي و اجتماعي در سطح جامعه پاييني باشد و مردم دغدغه معيشت داشته باشند و براي بقا بجنگند، آن مردم به هيچ عنوان نسبت به مسائل مختلف جامعه و  از جمله مُعضلات اجتماعي حساس نخواهند بود و احساس تعهدي نخواهند کرد.

  مدير گروه علوم اجتماعي دانشگاه، تأکيد کرد: عليرغم مشکلات جامعه ما، مي توان مواجهه با اعتياد را اجتماعي کرد و تجربه اين کار در بعضي کشورها مثل سوئد و فنلاند وجود دارد و مردم در اين عرصه وارد شده و تجربه خوبي حاصل شده است.

  دکتر قاسمي، تأکيد کرد: براي اجتماعي کردن مبارزه با معضل اعتياد، بايد مردم را از دغدغه هاي مادي رهانيد و دوگانگي کِبارت و صِغارت را حذف کرد، تا مردم احساس بي تفاوتي نکنند و بصورت فعال وارد اين عرصه شوند.

  در اين نشست، خانم دکتر رضايي نسب، دکتري جامعه شناسي و مدرس دانشگاه ايلام، با بيان اينکه عوامل مختلف اجتماعي، خانوادگي، اقتصادي و فرهنگي در اعتياد افراد جامعه تأثير گذار هستند، تأکيد کرد: مقابله با معضل اعتياد، همت تمام عناصر جامعه را مي طلبد  و در اين راستا سازمان هاي مردم نهاد اگر اعتماد مردم را به دست بياورند، براي برون رفت از اين بحران مي توانند تأثير زيادي داشته باشند.

  خانم دکتر رضايي نسب، يکي ديگر از موارد پيشگيري و مقابله با معضل اعتياد را موضوع آموزش در جامعه عنوان کرد و تأکيد کرد: چرخه آموزش از «خانواده به مدرسه، از مدرسه به دانشگاه و از دانشگاه به جامعه» با دروني کردن هنجارهاي جامعه، افراد را از اعمال مجرمانه و بزهکارانه باز دارد و زمينه کاهش هزينه هاي اين معضل اجتماعي را فراهم مي سازد.

  در ادامه اين نشست تخصصي، آقاي صادقي، نماينده مراکز اقامتي ميان مدت، به بيان توضيحاتي از روند ترک اعتياد در مراکز ترک اعتياد استان پرداخت و سپس تجربيات و مشاهدات خود را در اين زمينه بازگو کرد.

در پايان اساتيد سخنران، به سئوالات شفاهي و کتبي دانشجويان پاسخ هاي لازم را ارائه کردند.

 

 

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها