دکتر رضا خانی دانشیار دانشگاه: فقدان سند راهبردی آموزش زبان های خارجی از مشکلات مهم آموزش زبان در کشور است

خانه خبرها
دکتر رضا خاني دانشيار دانشگاه:  فقدان سند راهبردي آموزش زبان هاي خارجي  از مشکلات مهم آموزش زبان در کشور است

دکتر رضا خاني دانشيار دانشگاه: فقدان کميته راهبردي واحد و جامع در سطح سياست گذاري هاي کلان آموزش زبان هاي خارجي در کشور و به تبع آن فقدان سند راهبردي آموزش زبان هاي خارجي، از مهمترين چالش هاي پيش روي جامعه آموزش زبان کشور است.

اشاره:  

   دکتر رضا خاني دانشيار گروه زبان و ادبيات انگليسي دانشگاه و رئيس بنياد نخبگان استان، عضو هيأت مديره و قائم مقام انجمن آموزش زبان و ادبيات انگليسي ايران (TELLSI) و سردبير مجله علمي - پژوهشي آموزش زبان انگليسي (TEL) مي باشند. دکتر خاني با ارائه و چاپ مقالات متعددي در کنفرانس هاي بين المللي و نشريات معتبر داخلي و خارجي حضور پررنگي در مجامع علمي داخل و خارج از کشور دارند.

 در راستاي رويکر جديد روابط عمومي دانشگاه در انجام مصاحبه هاي علمي با اساتيد دانشگاه، مصاحبه ي زير بخشي از گفتگوي اختصاصي با ايشان مي باشد.

1-آقاي دکتر ضمن تشکر از وقتي که در اختيار روابط عمومي دانشگاه گذاشتيد، به نظر مي رسد علاوه بر آموزش و تجارب مديريتي علاقه زيادي به کارهاي پژوهشي و علمي داريد؟

    با سلام و عرض ادب خدمت شما و همکاران پرتلاش ­تان در حوزه روابط عمومي دانشگاه و تشکر از فرصتي که در اختيار اينجانب قرار داديد، مستحضريد شغل معلمي در کنار آموزش و تعليم و تربيت، نيازمند کوشش و تلاش مداوم در بروز کردن دانش و مهارت هاي لازم براي تدريس و تحقيق است و بديهي است ارتقا کيفيت حرفه اي و شغلي اعضاي هيأت علمي مستلزم توجه بيشتر به حوزه پژوهش و فعاليت هاي آکادميک است.

2-آقاي دکتر در کنار تدريس، بيشتر به چه حوزه هاي تخصصي در رشته خود علاقه مند هستيد؟

    تقريباً به بيشتر حوزه هاي زبانشناسي کاربردي. البته به اقتضاء زمان و فرصتي که در اختيار دارم، مجبور هستم اولويت بندي کنم، اما به طور خاص، علاوه بر زبانشناسي کاربردي و مقابله اي، فراگيري زبان دوم، روانشناسي زبان و EAP نيز از حوزه هاي مورد علاقه اينجانب هستند.

3- به نظر مي رسد زبانشناسي کاربردي جزء علوم مورد علاقه شما مي باشد. اگر امکان دارد بيشتر توضيح بفرمائيد؟

    خوب همينطور است. زبانشناسي کاربردي به بررسي تعامل گسترده زبان با علوم مختلف مي پردازد و اصولاً هر جا زبان باشد، زبانشناسي کاربردي هم حضور دارد. از همين رو شامل زيرمجموعه هاي متنوعي چون روانشناسي زبان، عصب شناسي زبان، جامعه شناسي زبان، تحليل کلام، زبان و فلسفه، زبان و فرهنگ، زبان و فن آوري و غيره مي باشد.

   البته بايد متذکر شوم، منظور از زبانشناسي کاربردي به هيچ وجه کاربرد زبانشناسي نيست، بلکه اصولاً در زبانشناسي کاربردي هدف بررسي تعاملات ميان رشته اي و درک شگرف زبان در زندگي روزمره انسانهاست و اينکه به چه صورت و با چه کيفيتي زبان بر روح و جسم انسان و اجتماع تاثير گذار و از روح و جسم انسان و اجتماع تاثير پذير است.

4-آقاي دکتر شما سردبير مجله علمي - پژوهشي آموزش زبان انگليسي (TEL) هستيد، در اين خصوص توضيح بفرماييد؟

   بله، TEL مجله تخصصي انجمن آموزش زبان انگليسي ايران است و تقريباً جزء قديمي ترين مجلات علمي – پژوهشي کشور، در اين حوزه محسوب مي شود. علاوه بر حوزه آموزش زبان، مجله مقالات حوزه هاي مختلف زبانشناسي کاربردي را نيز منتشر مي کند. در واقع هدف مجله بررسي راه هاي بهبود ارتقاء کيفي آموزش زبان است، که خوب آموزش زبان هم رابطه تنگاتنگي با ديگر حوزه هاي زبانشناسي کاربردي و علوم انساني دارد.

5-آقاي دکتر رويکرد گروه آموزش زبان انگليسي در مقطع ارشد و دکتري دانشگاه به چه صورتي است؟

   سوال خوبي فرموديد. اگرچه بيشترين تمرکز در گروه بر آموزش زبان انگليسي است، اما به دليل ماهيت ارتباطي دوسويه و چندسويه آموزش زبان انگليسي با ديگر زيرمجموعه هاي زبانشناسي کاربردي؛ ناگزير تحقيقات و پژوهش ها بيشتر ميان رشته اي تعريف مي شوند. اگرچه اميدواريم به زودي برنامه همه گروه هاي آموزشي ماموريت گراتر و هدفمندتر جهت رسيدن به نتايج ملموس تر در حوزه هاي خاص و پروژه هاي خاص علمي تعريف گردد.

6-مهمترين چالش هاي پيش روي آموزش زبان در ايران را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

   آموزش زبان در ايران خوشبختانه در سال هاي اخير شاهد رشد کمي و کيفي خوبي بوده است. با اين حال نمي توان از دغدغه ها و چالش هاي موجود هم چشم پوشي کرد. فقدان کميته راهبردي واحد و جامع در سطح سياست گذاري هاي کلان آموزش زبان هاي خارجي در کشور و به تبع آن فقدان سند راهبردي آموزش زبان هاي خارجي در کشور، فقدان استانداردهاي تعريف شده، تدوين شده و اعتبارسنجي شده ارزيابي، پيشرفت و صلاحيت تدريس، ناکافي بودن برنامه هاي مداوم ارتقاء حرفه اي مدرسان، زمان ناکافي و کتب غيراستاندارد موجود در مدارس و چالش هاي فرهنگي تدريس کتب بين المللي در موسسات آموزشي، از مهمترين چالش هاي پيش روي جامعه آموزش زبان کشور است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها