چاپ 5 عنوان کتب تألیفی و 6 عنوان کتب ترجمه از دکتر عبدالجبار زرگوش نسب دانشیار دانشگاه

خانه خبرها

دکتر عبدالجبار زرگوش نسب دانشيار دانشکده الهيات و معارف اسلامي، موفق به چاپ 5 عنوان کتب تأليفي و 6 عنوان کتب ترجمه  شد.

اشاره:

    دکتر عبدالجبار زرگوش نسب، دانشيار دانشگاه، داراي 5 عنوان کتب تأليفي، 6  عنوان کتب ترجمه، 30 مقاله علمي – پژوهشي، 12 مقاله علمي  - ترويجي، 30 مقاله ارائه شده در همايش هاي ملي و بين المللي، 10 مقاله علمي - تخصصي و 10 طرح پژوهشي مي باشد و 2 دور و به مدت 4 سال مديريت گروه آموزشي فقه و مباني حقوق اسلامي را عهده دار بوده است.

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه، دکتر عبدالجبار زرگوش نسب، دانشيار دانشکده الهيات و معارف اسلامي، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي، با بيان اينکه در طول ساليان گذشته موفق به چاپ 11 عنوان کتب تأليفي و ترجمه شده است، اظهار داشت: اينجانب 5 عنوان کتب تأليفي دارم، که سه عنوان به زبان عربي و 2 عنوان به زبان فارسي است. در آنچه مربوط به کتاب هاي تأليفي است، کتاب «دراسه فقيهه مقارنه لاحکام السجن في الحقوق العامه»، به زبان عربي در مورد جرايم سياسي و جرائم اجتماعي بررسي و تحليل شده است.

   دانشيار دانشگاه، افزود: جرايم سياسي مثل اغتشاشات، محاربه، فساد في الارض و ....، با ارتکاب آن امنيت کشور مورد تهديد قرار مي‌ گيرد و جرائم اجتماعي مثل زنا، لواط، غصب و ....، که در جريان مراودات  اجتماعي افراد جامعه رخ مي دهند. در اين کتاب، مجازات اين جرائم بصورت تطبيقي ميان فقه اهل سنت و فقه شيعي  بررسي و تحليل شده است.

    دکتر زرگوش نسب درباره کتاب «تهذيب المقول التفتازاني في المعاني و البيان و البديع»، گفت: اين کتاب درباره ي مباحث علوم بلاغي در زبان عربي مانند: معاني، بيان، بديع، کنايه، استعاره و مجاز تأليف شده است.

     وي، ادامه داد:  سقط جنين يكي از جرائم مخصوص زنان است، كه امروزه گريبانگير تمامي کشورهاي دنيا شده و در کشورهاي اسلامي به علت اهميت و حرمت دماء در حقوق اسلام، از اهميت زيادتري برخوردار است .و فقها در مباحث فقهي ديات، قصاص، حدود، وصيت، ارث، وقف و… به موضوع جنين و سقط آن  پرداخته‌اند و پيرامون حكم آن قبل ازدميدن روح درآن و نيز بعد از آن، نظرات گوناگوني دارند، بدين لحاظ اينجانب کتاب « حقوق جنين و سقط آن» را درباره حقوق جنين و سقط آن تأليف کردم، که بصورت مفصل اين مسئله از نگاه فقهاي شيعه و سني توضيح داده شده است

   دانشيار دانشگاه، اضافه کرد: متاسفانه خيلي از افراد جامعه حقوقي براي جنين قائل نيستند، حال آنکه در شرع اگر جنين متولد شود و يک لحظه هم زنده باشد و بميرد حق ارث دارد، در حالي ک جامعه از آن غافل است. سقط  در هر مرحله  و حتي بعد از انعقاد نطفه حرام است، مگر اينکه اضطراري باشد، يا اينکه جان مادر مورد تهديد قرار گيرد. همچنين بعد از 120 روز، که جنين  داراي  روح است، سقط مطلقاً حرام است، مگر اينکه مادر و جنين هر دو در معرض خطر قرار گيرند و در اين مورد فقها گفته اند، اولويت با نجات مادر است.

    عضو هيأت علمي دانشکده الهيات و معارف اسلامي، در مورد کتاب «بررسي ديدگاه هاي فقهاي اسلام در رابطه با احکام زندان و زندانيان» بيان کرد: اين کتاب به زبان عربي تأليف شده و در مورد حقوق زندانيان، حکم زندان و تقسيمات زندان است، که دکتر جليل آفنداک و حسن عباس زاده آن را به زبان فارسي ترجمه کرده اند.

   دکتر زرگوش نسب، در توضيح کتاب «فاطمه (س) به روايت اهل سنت»، اظهار کرد: در متون گوناگون برادران اهل سنت با احترام هر چه تمامتر از فاطمه زهرا (س) ياد شده است، هر چند که ممکن است در مواردي با ديدگاه شيعيان يکسان نباشد.

   وي افزود: اين کتاب نشان  مي دهد روايات و مستندات اهل سنت درباره حضرت فاطمه (س)  نزديک به روايات شيعه است و براي نمونه حديث پيامبر (ص): « فاطمه پاره تن من است، هر کسي او را راضي و خشنود کند من را خشنود کرده است و هرکسي او را اذيت کند، من را اذيت کرده است و  هر کسي من را اذيت کند خدارا اذيت کرده است» در روايات اهل سنت، بکار آمده است.

       عضو هيأت علمي دانشکده الهيات و معارف اسلامي، در بخش ديگر سخنانش، درباره چاپ کتب ترجمه، بيان داشت: چون زبان عربي کامل ثرين زبان دنياست و بسيار غني است، براي همين مطالب مفيد و ارزنده اي در آن وجود دارد، که خوانندگان فارسي زبان مي توانند از آن استفاده کنند و چون اينجانب به تناسب رشته ام، توان ترجمه متون عربي را پيدا کردم، بدين لحاظ تاکنون 4 عنوان کتاب از اين زبان به فارسي ترجمه کرده ام.

    دانشيار دانشگاه، افزود: کتاب «قواعد تصحيح و تحقيق کتاب هاي خطي»، تأليف دکتر «صلاح الدين منجد»، درباره نسخه هاي خطي و نحوه تحقيق در اين  نسخه هاست. کتاب «مدارا از ديدگاه اسلام»، درباره روايات مربوط به مدارا در رفتارهاي هاجتماعي و همراه با نمونه هاي آن در زندگي رسول خدا (ص) و ائمه اطهار عليهم السلام مي باشد.   کتاب «روش شناسي دعوت در  قرآن»، تأليف مرحوم آيت الله  محمد حسين فضل الله عالم جليل القدر لبناني است و درباره ي نحوه ي تبليغ اسلام، با استناد به آيات قرآن کريم و سيره رسول خدا (ص)  مباحثي آمده است.

    کتاب «وهابيت عامل تفرقه در اسلام»، تأليف آيت الله نجم الدين طبسي» است،  که بصورت ريشه اي عوامل بوجود آمدن وهابيت را مورد بررسي قرار داده و نقش اين گروه را در تفرقه انداختن بين امت اسلامي تحليل کرده است.  کتاب «راه روشن» تاليف طارق زين العابدين، درباره حقانيت مذهب اهل بيت عليهم السلام و ولايت حضرت علي (ع) از ديدگاه روايات و متون شيعه و سني است، که نويسنده با استدلال مباحث را مطرح  کرده و حقانيت مذهب شيعه را اثبات نموده است.

  دکتر زرگوش نسب، افزود: همچنين  کتاب «حلبچه تراجيديا العصر» تاليف دکتر نصرت محمود زاده است، که اينجانب آن را  از فارسي به عربي ترجمه کرده ام. همانطور که مي دانيد "حلبچه" يکي از شهرهاي کردنشين عراق است، که مردم آن در دوران جنگ تحميلي با اعلام انزجار از حکومت صدام, به هنگام اشغال شهر توسط ايرانيان, از آنان استقبال کردند. اين مسأله باعث شد، که صدام اين شهر و شهر ديگري به نام "خرمال" را بمباران شيميايي کند. اين نخستين باري بود، که صدام در طول جنگ از بمباران‌هاي شيميايي در مناطق غيرنظامي استفاده مي‌ کرد. در اين حادثه که در 22 اسفند 1366 رخ داد، حدود 5000 نفر به طرز مظلومانه جان باختند. در کتاب حاضر به زبان عربي و همراه با ارايه‌ ي تصاويري به شرح واقعه ‌ي بمباران حلبچه و خرمال  پرداخته شده و  در ادامه نيز به مراسم تدفين شهداي اين واقعه در مسجد جامع  اين دو شهر اشاره مي شود.

شايان ذکر است، به علت دردسترس نبودن، تصوير تمامي کتاب هاي مولف در اين مصاحبه نيامده است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها