دیدار رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اساتید، محققین، فناوران و پژوهشگران استان در دانشگاه

خانه خبرها
ديدار رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور با اساتيد، محققين، فناوران و پژوهشگران استان در دانشگاه

ديدار دکتر ضرغام، رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور، با اساتيد، محققين، فناوران و پژوهشگران استان ايلام در فضايي صميمانه در دانشگاه ايلام، برگزار گرديد.

  به گزارش روابط  عمومي دانشگاه، ديدار دکتر ضرغام رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور، با اساتيد، محققين، فناوران و پژوهشگران استان، با  حضور دکتر علي اکبري رئيس  دانشگاه، معاونين، روساء و معاونين پژوهش و فناوري دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي استان، صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

   در اين نشست، دکتر علي اکبري رئيس دانشگاه، ضمن خيرمقدم به دکتر ضرغام و هيأت همراه، به وضعيت دانشگاه هاي استان اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي در دانشگاه هاي استان، در سطح بسيار مناسبي انجام مي گيرد و اعضاي هيأت علمي  توانسته اند شايستگي هاي خود را در عرصه هاي مختلف علمي به اثبات برسانند و اين در حالي است، که اين عزيزان فقط از بودجه دانشگاه هاي محل خدمت خود استفاده کرده و کمتر به بودجه هاي پژوهشي در سطح کشور دسترسي دارند، بدين لحاظ، ما حضور دکتر ضرغام را که داراي تجربه هاي ناب مديريتي در سطح دانشگا هاي مختلف کشور و سازمان مديريت مي باشند، فرصت مغتنمي مي دانيم تا دانشگاه ايلام و ديگر دانشگاه هاي استان بتوانند در مسير علمي  و آموزشي کشور نفش آفريني بهتري داشته باشند و هم اينکه از بسته هاي مختلف حمايتي و خدماتي صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور استفاده  نمايند.

     دکتر علي اکبري، در ادامه، بيان کرد: استان ايلام از نظر دارندگان مدرک دانشگاهي، مقام اول را در سطح کشور دارد، که يک فرصت است، اما مي تواند به تهديد هم تبديل شود و براي همين بايد با همفکري و برنامه ريزي دقيق از اين ظرفيت نيروي انساني براي توسعه استان استفاده شود.

     در اين ديدار دکتر ضرغام، رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور، با ابراز خرسندي به جهت حضور در دانشگاه ايلام، اظهار کرد: صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور، در سال 1382 با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با هدف حمايت و توانمند سازي تحقيقات، به منظور توليد دانش و فناوري راهبردي و بهره‌ مند شدن مردم از نتايج آنها، از طريق ارائه کمک ‌ها و خدمات حمايتي ، مادي و معنوي به پژوهشگران و فناوران حوزوي و دانشگاهي ايراني اعم از حقيقي و حقوقي، فعاليت خود را آغاز کرد و حمايت از طرح هاي پژوهشي، حمايت از رساله هاي دکتري، کمک در برگزاري همايش ها و رخدادهاي علمي، حمايت از طرح هاي پسا دکتري، کارگروه هاي پژوهشي، حمايت از حضور محققان و فناوران خارجي، ديپلماسي علمي، کرسي پژوهي، حمايت از ثبت بين المللي اختراعات و حمايت از طرح هاي کلان ملي، از جمله خدمات اين صندوق به  محققان، فناوران، پژوهشگران و دانشگاهيان مي باشد.

     دکتر ضرغام در زمينه کرسي هاي پژوهشي، گفت: ما با اعطاي کرسي هاي پژوهشي از دانشمندان کشور حمايت مي کنيم، که مي توانند يک تيم پژوهشي تشکيل دهند و 2 دانشجوي پسا دکتري داشته باشند و  تاکنون 63 کرسي پژوهشي در سطح کشور اعطا کرده ايم.

   وي افزود: ما منابع مالي خوبي در اختيار صاحبان کرسي ها قرار مي دهيم، به شرطي که کار آنها  خروجي خوبي داشته باشد و متناسب با نيازهاي کشور باشد.

   دکتر ضرغام، اضافه کرد: در ده ماهه نخست سال 96 بيش از 3700 پروژه دريافت شد، که اين تعداد پروژه هاي دريافتي رشد قابل توجهي را نسبت به سال 95 نشان مي دهد. همچنين انتشار بيش از 2500 مقاله، دانش فني، اختراع، تاليف کتاب، نمونه محصول تنها بخشي از دستاوردهاي کرسي هاي پژوهشي در سال هاي اخير است.

     رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور، به حمايت هاي اين صندوق از مخترعان پرداخت و بيان داشت: ما از مخترعاني که اختراعات آنها قابليت سرمايه گذاري و فروش، توسعه اشتغال دانش بنيان، داراي منافع اقتصادي، فرهنگي و سياسي  و  کمک به توسعه فناوري هاي نوين داشته باشند، حمايت مي کنيم و  تاکنون تعداد 1111  اختراع توسط صندوق دريافت شده است، که يک سوم از اختراعات مصوب در دست ثبت هستند  و از اين بين 70 اختراع در آمريکا ثبت شده و حدود 31 در صد آن تجاري سازي شده است.

   دکتر ضرغام با بيان اينکه مذاکراتي  مابين اين صندوق با وزارت علوم در جريان است، بيان کرد:  مذاکراتي  با  وزارت  علوم در حال انجام است، تا  در زمينه آموزش روش تحقيق، ثبت اختراعات و ايده پردازي دانشجويان  همکاري هايي انجام گيرد.

     وي ادامه داد: صندوق از رساله هاي دکتري حمايت مي کند و در سال 95 از 130 رساله حمايت شد و در سال جاري  اين تعداد به 360 افزايش يافته است. همچنين به دانشجويان پسا دکتري، معادل 80 درصد حقوق استاديار پايه يک به آنان  پرداخت مي کنيم، تا با خيال آسوده به کار علمي بپردازد.

    رئيس صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور، در زمينه حمايت از همايش هاي علمي، گفت: از همايش هاي علمي به شرط  اينکه، موضوعات انتخابي مورد نياز کشور باشد، افراد صاحب نظر در آن دعوت شوند، مخاطبين حضور داشته باشند، کارگاه هاي آموزشي همزمان برگزار شود و ايده پردازي و بيانيه داشته باشد، حمايت خواهيم کرد و در سال 95 در مجموع  7000 نفر در کارگاه هاي مختلف مورد حمايت اين نهاد آموزش کسب کرده اند.

   دکتر ضرغام، با تأکيد بر اينکه توسعه علوم انساني، پايه توسعه علمي کشور است، بيان کرد: کارگروه فرارشته اي در حوزه علوم انساني از ماه گذشته فعال شده است، که به دنبال پويايي و سفارشي سازي موضوعات علوم انساني هستيم تا بتوانيم از اين طريق و با مشارکت مردم برخي موضوعات مرتبط با اين حوزه را در جامعه بررسي  کرد.

   دکتر ضرغام، با تأکيد بر اينکه صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران کشور، نهادي است پيشرو با موثرترين نقش در عرصه توليد علمي کشور، در زمينه چاپ مقالات، گفت:  18.29 در صد مقالات در چاپ اول و 5 درصد کل مقالات ISI   و بيش از چند صد دانش فني، تاليف کتاب و ساخت نمونه محصول و ثبت اختراع نتيجه حمايت هاي صندوق در کشور بوده و صندوق برترين حامي پژوهش در جمهوري اسلامي ايران طبق نظر تامسون رويترز است.

    وي افزود، ما در دانشگاه ايلام تاکنون از 9 پروژه و در سطح استان ايلام از 16 پروژه حمايت کرده ايم، که اميد داريم اين تعداد به دهها برابر در سالهاي آينده افزايش يابد.

در ادامه اين نشست حاضرين به بيان ديدگاه ها، نظرات، انتقادات و پيشنهاد خود پرداختند.

 

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها