بیست ویژگی برجسته پروفسور محمد عبداللهی جامعه شناس ایلامی

خانه خبرها
بيست ويژگي برجسته پروفسور محمد عبداللهي جامعه شناس ايلامي

  با مطالعه زندگي نامه دکتر محمد عبداللهي،  خاطرات شاگردان آن مرحوم و نوشته هاي اساتيد مطرح  جامعه شناسي ايران، مي توان ويژگي هاي برجسته اي را در مورد  آن استاد فرهيخته، به شرح ذيل بيان داشت:

1- دکتر عبداللهي در اوج محروميت استان ايلام، به محافل علمي ايران راه يافت و بر بلنداي قله هاي علمي کشور دست پيدا کرد. «مقام دکتر عبداللهي در وجود ما اين نهيب را مي زد، که مي شود با دستان خالي بر بالاترين قله هاي علم و دانش نشست و با کساني، که از نظر امکانات برخوردارتر از ما هستند رقابت کرد». (دکتر فهد کمالوندي)

2-انتخاب رشته علوم اجتماعي از طرف پروفسور عبدالهي بخاطر نياز ضروري جامعه و خدمت به وطن بوده است. همسر آن مرحوم نقل کرده است: «يک روز به ايشان گفتم، شما به اين استعداد و پشتکار، چرا رشته ادبيات و جامعه شناسي را انتخاب کرديد؟ شما مي توانستيد پزشک برجسته اي شويد. ايشان با لبخند جواب دادند: تا بستر جامعه آماده نباشد، پزشک حاذق هم راه به جايي نمي برد».

3-دکتر عبدالهي، عاشقانه به ايلام عشق مي ورزيد، (دکتر احمد مسجد جامعي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي) و مي گفت ايلام واقعاً يک نگين است. (دکتر ابراهيم فيوضات)  هر وقت از ايلام صحبت مي کرد، گويا قطعه اي از بهشت را توصيف مي  نمود. (به نقل از همسر آن مرحوم)

4-عليرغم شهرت دکتر عبدالهي در محافل دانشگاهي ايران، اما در «زادگاه خويش غريب» بود. (دکتر يارمحمد قاسمي، دانشيار دانشگاه ايلام)

5- پايان نامه کارشناسي دکتر عبداللهي با عنوان مسائل اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي ايلام»، که در سال 1348 تدوين شده، اثري جاودان براي شناخت استان ايلام و منبع ارزشمندي براي مطالعات ايلام شناسي مي باشد.

6- دکتر عبدالهي، به مدت 32 سال فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي انجام داده است و عنوان هاي مختلفي (استاد نونه و پژوهشگر برتر) را در سطح کشور و دانشگاه علامه طباطبايي کسب کرده است.

7-از دکتر عبدالهي 8 عنوان کتاب، 12 عنوان کتاب در دست چاپ، 2 ترجمه کتاب ، 35 طرح تحقيقاتي و 82 مقاله به يادگار مانده است.

8-دکتر عبدالهي در سال 1371 موفق به کسب عنوان نخستين پژوهش برگزيده سال در حوزه علوم اجتماعي شده و جايزه را از دست مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني، رئيس جمهور وقت دريافت کرده است.

9-استاد عبداللهي عضو هيات تحريريه شش مجله علمي – پژوهشي بوده است.

10-استاد عبداللهي «يک جامعه شناس، جامعه شناسي بود و وضعيت جامعه شناسي و علوم اجتماعي در ايران را به عنوان يک موضوع مطالعاتي مورد تأمل و بازانديشي قرار داد». (دکتر سيد محمد امين قانعي راد)

11- دکتر عبداللهي موفق به «اتحاد بين نظر و عمل شد و او توانست گونه اي خاص از جامعه شناسي کاربردي ارائه دهد، که در آن مفاهيم نظري در يافته هاي تجربي، تجلي کرده و مورد استفاده نهادها و مراجع ذيربط قرار گير». (دکتر بهروز سپيد نامه عضو هيات علمي گروه علوم اجتماعي دانشگاه ايلام)

12-به گواه اکثر جامعه شناساني، که او را مي شناخته اند، دکتر عبدالهي فقط نظريه پردازي نمي کرد، بلکه راهکارهاي اجرايي – عملياتي متناسب را هم عرضه کرده است.

13-رويکرد دکتر عبدالهي در نظريه پردازي، رويکردي مبتني بر «نظام و وفاق» بود. (دکتر احمد مسجد جامعي وزير سايق فرهنگ و ارشاد اسلامي)

14-دکتر عبدالهي، «روستازاده اي بود، که آمد و جامعه شناسي شهري را به شهرنشينان آموزش داد». (دکتر سيدرضا مصطفوي)

15-دکتر عبدالهي از موسسين اصلي انجمن جامعه شناسي ايران بود، که نقش محوري در راه اندازي و رونق آن  داشته است.

16-دکتر عبداللهي «حلقه واسط نسل اول و سوم جامعه شناسي ايران بود». (دکتر قربانعلي سبکتگين ريزي عضو هيأت علمي دانشگاه خوارزمي)

17-کارنامه دکتر عبدالهي در «شاگرد پروري» درخشان است، شاگردان آن مرحوم که امروز در اکثر دانشگاه هاي کشور عنوان استادي دارند، همگي بر  تدريس عالي، تعامل درست، ارتباط خوب،  نکته سنجي و الگو بودن آن استاد فرهيخته تکيه دارند.

18- دکتر عبداللهي «رفت، اما با رفتنش برايمان پيامي گذاشت گويا و شفاف: پيامي که هر روز و هر لحظه بايد به ما بگويند، اگر آينده اي براي ما وجود داشته باشد، صرفاً در عقل گرايي، در خوش بيني و در نداشتن انتظار از هيچ کس و تکيه زدن صرفاً بر توان و ايمان خودمان به امر اجتماعي و اهميت آن است». (دکتر ناصر فکوهي)

19-تکريم دکتر عبداللهي هويت ساز است. (دکتر محمد علي اکبري، رئيس دانشگاه ايلام)

20- استاد عبدالهي در اوج انجام فعاليت هاي علمي و پژوهش و در سن 66 سالگي، از دنيا رفته است (شامگاه  جمعه 3 دي ماه 1389).

هرگز نميرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ثبت است بر جريده ي عالم دوام ما

«حافظ»

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها