متن سخنرانی دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه در افتتاحیه دومین همایش بین المللی گرد و غبار

خانه خبرها

رئيس دانشگاه، تأکيد کرد: برگزاري دومين همايش بين المللي گرد و غبار در دانشگاه ايلام، در راستاي احساس مسئوليت اجتماعي به محيط زيست و حقوق بشر دانشگاه، بعنوان نماد آموزش عالي استان است.

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه، دکتر علي اکبري، رئيس دانشگاه، در مراسم افتتاحيه دومين همايش بين­المللي گرد و غبار، که صبح روز چهارشنبه  97/2/5 در سالن آيت اله حيدري برگزار گرديد، ضمن خير مقدم به معاونين وزير، استاندار ايلام، مديران کل، روساي دانشگاه هاي عراق، دانشمندان و ميهمانان خارجي، صاحب نظران، اساتيد و دانشجويان حاضر در مراسم، اظهار داشت:  جلسه حاضر افتتاحيه يک حرکت علمي بعنوان بخشي از رسالت دانشگاه ايلام، در احساس مسئوليت اجتماعي نسبت به جامعه جهت مبارزه با پديده زيست محيطي گرد  و غبار است و اميدوارم همفکري ما در اين همايش زمينه ساز ارائه همکاري­هاي علمي و عملي جهت مقابله با اين پديده مخرب گردد.

   رئيس دانشگاه، با اشاره به مخاطرات گرد و غبار براي کشور ايران، بيان داشت: جمهوري اسلامي ايران در مقياس محلي، ملي و بين المللي در معرض وقوع پديده گردوغبار قراردارد بصورتي که 18 استان کشور و قريب به 70 درصد جمعيت آن از اين پديده رنج مي­ برند. با کمال تأسف مطالعات نشان مي­دهد، ويژگي­ هاي گرد و غبار در سال­ هاي اخير از نظر غلظت و اندازه ذرات معلق، تداوم، وسعت و زمان بصورت نگران کننده ­اي در حال افزايش است و اين وضعيت نگراني­ هايي براي استان­ هاي غربي و جنوب غربي کشور و شرايط حادتري را براي استان ايلام ايجاد نموده است.

   دکتر علي اکبري، در زمينه برگزاري دومين همايش بين المللي گرد و غبار در دانشگاه ايلام، اظهار کرد: دانشگاه ايلام به عنوان نماد آموزش عالي استان با توجه به احساس مسئوليت اجتماعي به محيط زيست و حقوق بشر، به اين پديده توجه جدي معطوف داشته و برگزاري دومين همايش بين المللي گرد و غبار با محوريت بررسي عوامل پيدايش و گسترش اين پديده، پيامدهاي ناشي از آن و راهکارهاي مقابله با آن را در دستور کار قرار داده است و براي حل اين مشکل به پژوهشگران و صاحب نظران در دو سوي مرز ايران و عراق و متخصصين جهاني روي آورده است.

    رئيس دانشگاه، افزود: مشارکت بيش از 350  پژوهشگر از 7 کشور دنيا و حضور ارزشمند انديشمندان از 60 دانشگاه و مراکز آموزش عالي، همکاري سازمانهاي ملي و بين المللي، پيام ارزشمند دکتر کلانتري معاون محترم رئيس جمهور و رياست سازمان حفاظت محيط زيست، تشريف فرمايي مقامات عالي رتبه وزارتخانه­ها، حضور چشمگير پژوهشگران کشور عراق و مشارکت وزارت جهاد کشاورزي و سازمان محيط زيست، هواشناسي، منابع طبيعي و حمايت ويژه استانداري ايلام و ديگر سازمان هاي مرتبط حاکي از اهتمام جدي دانشگاه ايلام در بهره­مندي از تمام ظرفيت ­ها براي بررسي و حل اين مشکل است.

    دکتر علي اکبري، اضافه کرد: حضور ارزشمند جناب دکتر زند  معاونت محترم آموزش و تحقيقات وزارت جهاد کشاورزي و برگزاري اجلاس مهم نقد و بررسي اقدامات و برنامه ­هاي اجرا شده در مقابله با گرد و غبار، حرکتي بزرگ و مسئولانه است که به غناي همايش افزوده و اميد آن مي­ رود، که با بررسي اقدامات گذشته و اخذ پيشنهادات اصلاحي، اقدامات جدي­تري در جهت مقابله با اين پديده، تدوين و اجرا گردد. برگزاري دو کارگاه آموزشي مهم با عناوين خشکيدگي بلوط و مشارکت فائو براي مديريت آن و تحليل جامع آماري، سينو پيتيکي و ماهواره ­اي گرد و غبار در غرب ايران از جمله برنامه­ هاي آموزشي تدارک ديده شده در اين همايش است.

    دکتر علي اکبري، با اشاره به حضور روساي دانشگاه ها و پژوهشگران عراقي در اين همايش، گفت: حضور شايسته روساي دانشگاهها و پژوهشگران کشور دوست و همسايه عراق و نماينده محترم وزير علوم اقليم کردستان و هيأت همراه اهتمام جدي اين عزيزان به بررسي اين مسئله نشان از عزم جدي جامعه دانشگاهي دو کشور در انجام مسئوليت اجتماعي نسبت به جامعه و محيط زيست است.

  استاد تمام دانشگاه، تأکيد کرد: ما بر اين عقيده­ ايم که مسايل زيست محيطي به درج ه­اي از اهميت رسيده­ اند که لازم است در کنار برنامه ­هاي توسعه­ اي پيوست زيست محيطي و برنامه ­هاي بهبود شرايط محيطي لحاظ گردد. به همين جهت جامعه دانشگاهي ضمن تأکيد بر اهميت زيست بوم و نقش آن در پرورش انسان سالم، ايجاد فرهنگ تدوين برنامه زيست محيطي توسط روساي محترم جمهور، نخست وزيران، وزرا، استانداران، نمايندگان و مسئولين ملي و محلي را خواستار است و انتظار دارد که اين مهم به عنوان بخش لاينفک فرهنگ خدمت و مسئوليت تلقي گردد. 

   رئيس دانشگاه، افزود: ما براين عقيده ­ايم که هواي پاک و محيط زيست سالم از حقوق مسلم و اوليه ­ي انسان­هاست  و همچنين فکر مي­ کنيم که گرد و غبار به مرزهاي جغرافيايي و سياسي محدود نمي­­ گردد و در حال حاضر به يک مسئله مهم بين المللي تبديل شده است و به همين جهت حل آن را در گرو همدلي در سطح منطقه ­اي و جهاني مي­ دانيم. اميدوارم که اين همايش زمينه  همکاري ­هاي علمي، منطقه ­اي و بين المللي را براي کارشناسان، محققين و جامعه دانشگاهي در سراسر دنيا محقق سازد.

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها